ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skilsmässa och efterlysning  (läst 538 gånger)

2004-02-27, 18:45
läst 538 gånger

M Karlsson

Min ana,Anders Elg Andersson f 1774-05-11 i Vendel, död 1838-11-08 i Tierp, var soldat (troligen 1801-12). Enl Centrala Soldatregistret var han gift 2 gånger.  
 
Hustru 1) Anna Maria Hagman, f 1770-04-14 i Tierp, död 1846-05-23 i Vendel. De hade 7 äkta barn födda mellan 1795 och 1812. Enligt husförhör 1838 (det år Elg dör)bor hon kvar på Åsbo tillsammans med sönerna 1) arbetskarlen och fd  
livgardisten Erik Elg m hustru Anna Greta Jonsdotter samt deras sex barn 2) arbetskarlen fd  
kopparslagaren Carl Hagman m hustru Stina Jonsdotter samt deras barn.  
 
Hustru 2) Greta Eriksdotter, född 1805.  
 
Jag har även funnit en anteckning om att han före Anna Maria var gift med Katarina Mattsdotter i Fågelbo.  
 
Anna Maria överlevde ju Anders, så hur ska han annars ha kunnat vara gift med en kvinna som är 31 år yngre om han och Anna Maria inte skilt sig? Finns det någon annan förklaring än skilsmässa? Jag har ingen anteckning om att Elg dog i krig eller liknande, och sedan återuppstod igen.  
 
Ang den ev frun Katarina, så är det ju möjligt att Elg skulle ha kunnat vara änkling när han gifte sig (vid senast 25 års ålder) med fru nr 2, Anna Maria.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna