ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf Christoffersson, f. 1829 Foss/Håby og familie  (läst 682 gånger)

2000-06-26, 13:45
läst 682 gånger

Utloggad Per B. Lilje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:25
    • Visa profil
Har noen tilgang til husforhørslengder for Foss socken etter 1860? Jeg ville være svært interessert i å få vite hva som skjedde med medlemmene av denne familien etter 1860:
 
Faren var torpare Gustaf Christoffersson, f. 23. desember 1829 på et torp under Ö. Gläborg, Håby socken, moren Anna Cajsa Eliasdotter f. 14. oktober 1828 på torpet Orredalen under Ferlev Övergård, Bro socken. Fra 1859 var de på torpet Kullen under gården Fahleby i Foss socken.  
 
Jeg kjenner følgende barn:
1) Carl Edvard Gustafsson, f. 1. mai 1851 i Håby socken.  
 
2) Augusta A. Gustafsdotter, f. 9. februar 1854, Håby socken.  
 
3)Johan Alfred Gustafsson, f. 8. mars 1857, Alskogen u. Öxna, Foss socken.  
 
4) Oscar Leonard Gustafsson, f. 12. mars 1859, Kullen u. Fahleby, Foss socken.  
 
5)Adolfina Gustafsdotter, f. 16. november 1860, Kullen u. Fahleby, Foss
socken.  
 
Johan Alfred, f. 8. mars 1857, kom i 1882 til Tønsberg i Norge og er min oldefar. Jeg ville være svært glad for å få vite hva som videre skjedde med de andre medlemmene av familien. Fikk Gustaf og Anna Cajsa flere barn? Hvem ble boende på Kullen? Når døde Gustaf og Anna Cajsa? Har Carl Edvard, Augusta, Oscar Leonard eller Adolfina etterkommere i Munkedal-distriktet i dag?
 
 
Vennlig hilsen,
 
Per B. Lilje
Oslo
per.lilje@astro.uio.no

2000-07-18, 14:21
Svar #1

Utloggad Per B. Lilje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:25
    • Visa profil
Noen etterkommere i Uddevalla? Visstnok hadde den norske familien kontakt med minst en fetter eller kusine, dvs. et barn av enten Carl Edvard, Augusta, Oscar Leonard eller Adolfina så sent som i 1950-årene, og vedkommende bodde da i Uddevalla (i følge min 3-menning som da som barn var med sin far på sykkeltur til Sverige og besøkte sin fars 3-menning i Uddevalla)

2000-07-18, 20:07
Svar #2

Laila Normann

Hei Per! Hos Släktdata fant jeg denne tassen:
 
Löpnr:          96750
     Dödsdatum:        1859-12-10
     Begravningsdatum: 1859-12-16
     Kön:              M
     Ålder:            000 08 28
     Dödsdorsak:       Okänd barnsjukdom
     Förnamn:          Oscar Conrad
     Efternamn:        Gustafsson
     Adress:           Kullen, Fahleby
     Anhörig 1:        Far: Gustaf Christoffersson, Torpare
 
Ble ikke gamle knappen stakkar!
Lykke til videre!

2000-07-20, 12:45
Svar #3

Utloggad Per B. Lilje

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2019-09-30, 14:25
    • Visa profil
Oops, det hadde jeg tidligere. Han er identisk med den Oscar Leonard jeg hadde over, så jeg er altså kun ute etter etterkommere etter Carl Edvard, Augusta og Adolfina.  
 
Johan Alfred giftet seg i Tønsberg med Kristine Karlsdatter (f. i Tønsberg, men faren Carl Johan Olsson var svensk, også fra Foss socken i Munkedal) og fikk 5 barn i 1880- og 1890-årene, Alfred Bertrand, Anna, Selma Karl og Signe. Signe var min farmor. Alfred Bertrand og Selma emigrerte til Brooklyn, Alfred Bertrand døde ugift, men Selma har stor etterslekt i USA. Karl døde også barnløs, men Anna og Signe har etterslekt i Tønsberg-distriktet. I forbindelse med et norsk-amerikansk slektstreff oppkastet jeg meg til familiehistoriker og holder rede på alle etterkommere etter Johan Alfred og Kristine. Men jeg ville ha interesse av å komme ett nivå bakover, og finne etterkommere etter Johan Alfreds søsken. En tremenning, sønnedatter av Anna, fortalte nylig at Anna hadde hatt god kontakt med søskenbarn i Bohuslän, og at hun selv som barn hadde besøkt en slektning i Uddevalla i 1950-årene, en som må ha vært etterkommer etter Carl Edvard, Augusta eller Adolfina.  
 
 
Vennlig hilsen,
 
Per B. Lilje, Oslo
 
per.lilje@astro.uio.no

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna