ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dannqvist Catharina - född 1804 8/12 - socken okänd  (läst 738 gånger)

2003-03-18, 11:19
läst 738 gånger

Mikael Löwe

Hjälp! - Finns det någon som har forskat på Catharina Dannqvist?
 
Jag söker efter hennes dopnotis.
 
Enligt husförhörsuppgift i Morkarla ska hon vara född 1804 8/12 i Dannemora. Har dock inte återfunnit  
hennes dopnotis där på det datumet.  
 
Hon vigdes 1829 20/4 med Per Forsling i Tegelsmora och jag har följt henne bakåt i
Tegelsmora så långt det går. Hon skrivs in i en längd utan referens bakåt och där tar spåren slut.
 
Har även sökt i dopböckerna i vissa socknar runt om i Norduppland utan att hitta henne 1804 8/12.
Hennes patronymikon är dessvärre okänt för mig.
 
En eventuell syster till henne är Maria Dannqvist som gifter sig 1833 i Tegelsmora.
 
Alla spår mottages med öppna armar.
 
mvh Mikael Löwe

2004-01-02, 15:33
Svar #1

Utloggad Håkan Elmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:07
    • Visa profil
Hej Mikael!
Jag har vid tillfälle noterat en Anna Danqvist i Utö hfl 1826-30. Hon anges född 1791 i Dannemora. Hon är gift med Israel Sjöberg.
Hon skulle kunna vara en syster till din Catharina.
Hälsningar
Håkan Elmquist

2013-08-21, 21:49
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
Jag skulle tro att den Catharina Danqvist du söker är född den 19 mars 1804 i Films socken. Det händer tyvärr ganska ofta att födelseuppgifterna förvanskas vid flytt över sockengränserna.
Catharinas föräldrar är Anders Danqvist, gruvarbetare bosatt i Söderskogen i Film, och hans hustru Stina Malmsten. Enligt husförhörslängden i Film flyttar Cajsa Danqvist från Söderskogen till Tegelsmora församling 1820. Enligt samma källa flyttar systern Maja (Maria) till Tegelsmora 1823, så det är med all säkerhet henne du har hittat.
 
Hälsningar
Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna