ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forssman, Greta-Stina var hon först med namnet Forssman?  (läst 607 gånger)

2001-11-20, 21:53
läst 607 gånger

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Var Greta-Stina den första som tog sej namnet Forssman i Uppland?
 
Är det någon som känner till Greta-Stina Forssman som föddes 1826-11-08 i Tensta (C)?  
Obs uttal: Tennsta!
 Hon dog 1900 i Forsby i Björklinge (C) men hade trol. någon anknytning till Forssa by i Tensta sn.
Hennes man var Lars Erik Skoglund f 1829 i Björklinge (C).
De fick 2 barn i Björklinge: Emilie Leonilda  
f 1861-07-29  och Axel Edvard  f 1869.
 
Jag söker info om Greta-Stina Forssmans föräldrar och syskon.
 
Jag undrar också om hon kan ha någon anknytnin till min farfar
Johan Gustaf som, trodde jag, var den förste som tog sej namnet Forsman i Tensta sn.
Han föddes 1864-04-29 i soldattorpet i Forssa by i Tensta (C) och dog 1947-08-26 i Stockholm.
 Johan Gustaf efterträdde en kort tid sin far som indelt soldat och fick då överta soldatnamnet Swärd. Efter sitt giftermål 1885-05-26 i Tensta kyrka med Karolina Söderling bytte han namn till Fors och senare till Forsman
 efter Forssa by i Tensta (C).
 
  Skulle vara intressant få veta om det finns något samband!

2004-02-25, 21:30
Svar #1

Camilla Carlsson

jag höll på att läsa lite om tensta kyrka eftersom jag bor i tensta och då såg jag något om forsa och då kollade jag bara in här eftersom jag bor brevid forsa i tensta jag hoppas att du har hittat något som kunde hjäpa dig till din släktforskning men jag tror att jag tyvär inte kan hjälpa dig....

2004-02-26, 19:54
Svar #2

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
Det finns en släkt Forssman från Fors i Hökhuvuds fs. Dit hörde Cajsa Stina F f 1821 8/7 i Gamla Uppsala, bodde en tid i Tensta (där modern var född) men är borttappad.
Brodern Petter, f 1818 29/12 i GU, också borta. Skulle flyttat från Sthlm (Hedv El) 1837 till Värmdö, men där ej återfunnen.

2004-02-27, 15:41
Svar #3

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Centrala soldatregistret på nätet redovisar åtskilliga soldater med namnet Forssman, några  av dem under 1700-talet eller tidigare. (I detta register välj inte regemente, dvs låt rutan Välj regemente vara, så visas samtliga, oavsett vilket regemente de tillhört.)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna