ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: From, Anders Jansson  (läst 1098 gånger)

1999-09-16, 11:07
läst 1098 gånger

Jan From

Hej!
 
Är intresserad av att lösa ett frågetecken. Trodde  när jag började släktforska att From var ett soldatnamn. Men min anfader visade sig vara denne Anders Jansson, 18120901, Bro. Gift med Brita Maja Wall, 18180331, Films kyrkby. Han står som vallonsmed och i Husförhörslängden skiftar inte hans arbete under perioden 1840-50 -men han byter/lägger till From - vadan detta. Var detta vanligt?

1999-09-16, 23:04
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Före 1901 fanns ingen lag som reglerade namnbyten. Så visst förekom det att folk bytte namn, men det var inte vanligt bland allmogen. I städerna bytte folk ofta från patronymikon till släktnamn. På landsbygden var det ofta hantverkare som bytte bort sina patronymika. From förekommer som båtsmansnamn i t ex Hållnäs.

2004-05-13, 22:15
Svar #2

Pia Duberg

Finns också en släkt med Fromare som var soldater i Ramnäs i Västmanland.En av dem hamnade som soldat i Holm.Jag har mycket mer info om du behöver.

2004-05-14, 20:58
Svar #3

lars orbring

Hej Jan From!
Det kan finnas en möjlighet att vi är släkt. Jag heter Lars Orbring och bor i Aspudden. Min släkt härstammar från Uppsalatrakten på pappas sida. Min pappa hette Sture Orbring och min farmor hette som flicka Teresia Cecilia From och föddes 1894 i Hargs församling. Hennes pappa hette Karl Johan From f: 1863 i Morkarla. Han arbetade som smed i nuvarande Vallonsmedjan. Han var gift med Anna Andersson f: 1864 och de fick fem döttrar och en son (Folkräkningen 1900, Arkion). En av döttrarna, Eugenia (Jenny), fick en son som hette Gottfrid f:1910. En annan av systrarna From, Elsa, fick en son som heter Harry Gullberg. Vi talades vid häromveckan och han berättade om ett sammanträffande med en Jan From i Vendelsö som ska ha varit barnbarn till Gottfrid. Är du denna Jan From? Har du i så fall information om släkten From att delge mig vore jag väldigt tacksam. Jag kanske kan bidra med något till dig.  
Vänliga hälsningar
Lars Orbring

2004-05-16, 09:51
Svar #4

lars orbring

Hej!
Jag forskar på släktnamnen From och Lejd i Uppland. Är det någon som har kopplingar till dessa namn. Min farmors far hette Karl Johan From och var hammarsmed i nuvarande Vallonsmedjan.
Vänliga hälsningar
Lasse Orbring

2004-12-17, 21:21
Svar #5

lars orbring

Hej Jan From!
Jag vet inte om du fortfarande går in och läser i Anbytarforum, men jag har troligen spårat Noach Perssons riktiga fader. Han blev ju möjligen adopterad av Jacob Goffin och hans moder hette Catharina Hansdotter, född 1711. Hans riktiga pappa ska ha hetat Per Persson, född ca 1706. Noach hade i så fall också en syster som hette Anna, född 1735.
Vänliga hälsningar!
Lasse Orbring

2008-11-19, 09:18
Svar #6

Björn Eriksson

Hej Pia!
Fromare som var soldater i Ramnäs i Västmanland är jag mycket intresserad av.
Vad har du för trevligt?
Vänliga hälsningar
Björn

2011-03-14, 14:02
Svar #7

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Jag forskar kring en gruvby som heter Ramhäll, i Alunda socken, där fanns det en Jan Erik From som var född 1809 i Morkarla. Han flyttade till Ramhäll 1836. Är någon här ättling till honom?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna