ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedman, Anna, född 1768  (läst 801 gånger)

2003-11-05, 11:31
läst 801 gånger

Marie Roslin

Hej!  
Jag har i min släktforskning funnit en Anna Hedman född 1768. När hon dyker upp i min forskning så bor hon i Svensbyn, Piteå landsförsamling. Nu har jag fått uppgifter om att hon skulle kunna komma från Dannemora. Hon gifter sig i Svensbyn den 8/7 1796 med Erik Johansson Kock född 14/11 1770 (i Svensbyn). Om någon har uppgifter om Anna Hedman så skulle jag bli jätteglad, så tack på förhand. Hälsningar Marie Roslin

2003-11-05, 21:24
Svar #1

Anita Hieturi

Hej Marie!
 
Jag har en Anna Hedman född 4/3 1768 i Dannemora i mitt datasläktprogramn. Hon är min morfars mormors morfars halvsyster. Föräldrarna var sockenskräddaren och klockaren Anders Bengtsson Hedman född 1712 och död 1770 i Dannemora och Christina Persdotter född 1726 och död 1816 i Dannemora.
 
Om detta är samma person som gifte sig i Piteå landsförsamling låter kanske inte så troligt, men man vet ju aldrig.
 
Hälsningar
Anita Hieturi

2003-11-09, 09:22
Svar #2

Anita Hieturi

Hej igen Marie!
 
Om du vill skulle jag kunna uppsöka landsarkivet här i Uppsala (någon kilometer från min bostad)och försöka få fram närmare uppgifter om Anna Hedman, d v s vart hon tagit vägen från Dannemora. Nu vet jag inte ens om min Anna överlevde barndomen.

2003-11-10, 11:07
Svar #3

Marie Roslin

Hej Anita!
Om du har tid så får du väldigt gärna se om du hittar några uppgifter om Anna Hedman. Det skulle vara jättekul att få veta mer om henne. Nu vet man ju, som du sa, inte om det är rätt Anna Hedman, men det är inte heller omöjligt att det är rätt person. Tack på förhand.  
Hälsningar Marie Roslin

2003-12-11, 17:10
Svar #4

Anita Hieturi

Marie!
 
Ursäkta att det dröjt så länge med svaret. Idag var jag på ULA och letade efter Anna Hedman. Tyvärr kom jag inte långt. Hon flyttade från Dannemora till Tegelsmora år 1784 enligt husförhörslängden 1779-1790 i Dannemora, Prästgårds ägor.
 
I Tegelsmora fann jag under Prästarby en Anna Andersson som var född 1768 i Dannemora. Denna Anna Andersson flyttade sedan vidare 1785 inom Tegelsmora. Någon by eller gård var ej nämnd och jag kunde inte heller hitta henne. Tråkigt nog.
 
Hälsningar Anita Hieturi

2003-12-11, 17:49
Svar #5

Anita Hieturi

Anna Andersdotter skall det förstås vara.
Anita

2003-12-20, 21:26
Svar #6

Marie Roslin

Hej Anita!
Du ska ha stort tack för att du har sökt efter min Anna.  
Hälsningar Marie Roslin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna