ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hillbom  (läst 1003 gånger)

2000-01-10, 19:44
läst 1003 gånger

Monica Nordh

Hej
Jag skulle vilja ha kontakt med Er som har stött  
på detta efternamn i Er släktforskning.
 
Monica Nordh

2000-02-08, 21:09
Svar #1

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Monica!
Min svägerska hette Hillbom som flicka och hennes pappa Sigge är född i Hållnäs 1929. Har inte forskat mera där ännu men ska göra det när tiden räcker till.
 
MVH Åsa

2000-02-21, 09:20
Svar #2

Monica Nordh

Hej Åsa
Tack för din upplysning. Om du hittar mer material
kan du väl höra av dig.
 
Monica Nordh

2000-02-21, 23:32
Svar #3

Utloggad Sten Gillgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Monica,
Hillbom förekommer en del i norra Uppland.  Bl a finns en båtsman i rote 47 Hillebola, Österlövsta socken, som heter Per Gustaf Hillbom född 1858-04-02 i Gävle.  Kolla i t ex telefonkatalogen  på Tierp så hittar du ett halvdussin Hillbom.
Hälsningar
Sten Gillgren

2000-02-23, 20:32
Svar #4

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej Monica!
har kollat en del i korten ang. Hillbom i Hållnäs. Sigges far hette Axel Wilhelm Hillbom, född 1889-02-10 i Hållnäs och var slaktare i Vavd, Hållnäs. Han var gift med Ester Matilda Vendin. Axels far hette Fredrik Hillbom, född 1851-10-23 i Tolfta, moder var Anna Lena Höglund. Fredriks far var torparen vid Bengtsbo i Tolfta församling Jan-Olof Hillbom född 1812-08-04 i Österlövsta gift med Kajsa Greta Jansson. Paret hade 10 barn. I husf. Al:10 s. 163 blad 4/6 finns änkan Stina Löfbom född 1772 Lövsta upptagen. Hon var änka efter en A. Hillbom. Hade inte tid att kolla mera just då men ska fortsätta senare.
Jag jobbar själv i Tolfta församling!
 
MVH Åsa Tegelberg

2000-02-25, 21:23
Svar #5

Monica Nordh

Hej Åsa
Tack för dina upplysningar. Jag ska försöka förklara varför jag letar efter Hillbomare. Min farmor var född Hillbom. Denna gren är kommen ifrån Sollefteå. Ursprungsmannen hette Olof Hillbom och var född 1754. Han kom till Härnösand ca 1775. Men i den husförhörslängden finns ingen uppgift varifrån han kom. När jag forskade på min Hillbomsläkt i Sollefteå så hittade jag en Jan Olof Hillbom som inte hör till min släkt. Jag går bakåt på honom och hamnar till slut i Österfärnebo där det finns en Olof Hillbom som tyvärr är född 1753 och född i Österlövsta. Eftersom min Olof måste ha fötts någonstans så försöker jag att hitta fler släkter med namnet Hillbom. Eftersom namnet inte är så vanligt så kanske någonstans långt bak har de en gemensam anfader. Jag är mycket tacksam för dina uppgifter,
jag lägger in allt jag får tag på i mitt släktprogram. Så om du hittar något mer är jag tacksam om du vill skicka det till mig.
 
Mvh
Monica Nordh

2000-03-13, 22:04
Svar #6

Stefan Sörensson

Jag har detta namn i mina forskningar. I Älvkarleby gifte sig Lisa Kajsa Öman, född 1799-03-26 i Västerboda, Harnäs med bonden där Anders Carlsson Hillbom. Han avled där 1839. De hade barnen Brita Kajsa, f. 1828-07-28 och Karl Erik, f. 1830-03-17. Släkten Öman är genom mödernesidan ättlingar till vallonsläkten Garneij i Älvkarleby. Jag forskar i denna släkt och försöker att sammanställa en släktbok med samtliga ättlingar till den till Sverige 1633 inflyttade Colas Grenier.  
 
Mvh, Stefan

2000-06-29, 18:31
Svar #7

Lars-Ove Hillbom

Hej Monica,
 
Jag heter Hillbom själv och enligt vad jag vet så kommer min släkt från en gård utanför Gävle som lär ska heta Hillbo eller något liknande. Större delen av min släkt är från Västmanland och södra Dalarna. Har inte forskat något själv i detta men har fått ett visst intresse för det nu när min far inte längre är i livet och kan hjälpa till. Jag skulle väldigt gärna vilja få kontakt med Dig och få veta vad Du kommit fram till.
 
Mvh / Ove Hillbom

2003-01-12, 12:08
Svar #8

Staffan Persson

Hej Monica.
 
Denne Olov Hillbom f 1754 i Sollefteå gifter sig 1780 i Härnösand med Anna Grönberg F 1760 bosätter sig i Sollefteå som Skomakare. Olof D 1819 i Sollefteå.
 
MVH
Staffan Persson

2005-09-30, 19:32
Svar #9

Ingbritt Josefsson

Hej Monica!
Jag har just börjat släktforska. Min mormors mor var född Hillbom. Andrietta Hillbom född 1850 i Hille församling och bodde i Björke. Hon gifte sig 1874 med Per Hemström, även han från Hille.
 
Ingbritt Josefsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna