ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ida Hermelina Pollander/Cederholtz  (läst 594 gånger)

2007-03-19, 13:44
läst 594 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Hej!
Detta har jag försökt att få hjälp med tidigare men utan resultat.
Jag söker en kvinna som är född i Kungs-Husby 1881-09-18. Hon var döpt som Ida Hermelina och hade ett tag sin styvfars efternamn - Pollander (Anders Gustaf, Skomakare från Västerfärnebo)
Detta namn ändrade hon direkt när styvfadern dog till Cederholtz, ett namn som - vad vi vet - bara 2 personer har burit. Det är hon och min morfar som föddes utom äktenskap men så fort äktenskapet var registrerat fick ett annat namn.
Jag har m.a.o. kört huvudet i väggen och kommer inte vidare med Ida Hermelina eftersom jag saknar fadern. Modern är inga problem. Hon hette Kristina Lovisa Persdotter och var född i Ödebjörnarp 1849-05-24.
 
Hälsningar
Thomas

2007-03-20, 00:07
Svar #1

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Thomas
Alltid intressant med mysterier.
Jag kan inte låta bli att spekulera lite.
Tittade i hfl för Kungs-Husby 1881-1890
Bara några rader ovanför pigan Lovisa Persdotter så finns egaren Karl Arvid Söderholtz f 1832
Låter nästan för bra för att vara ett sammanträffande
GID 2255.14.54100
 
Mvh
Lasse

2007-03-20, 00:40
Svar #2

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej igen
 
Så här ser det ut i SB 1890 för Karl Arvid
 
Post 416629
Söderholtz, Karl Arvid
Possessionat
f. 1832 i Dillnäs (Södermanlands län, Södermanland)
Gift man, far i familjen
Kungs Husby by
Kungs-Husby (Uppsala län, Uppland)
Födelseort i källan: Dillnäs Nyk.
 
Fick slå upp ordet:
possionat, ägare av större egendom, godsägare; ägare, innehavare  
possessionat  
 
Mvh
Lasse

2007-03-20, 08:00
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Lasse! Tack, men nu skämms jag lite...
Dessa uppgifter har jag också fått fram och har t.o.m. kollat upp med Landsarkivet för att se om de hade några uppgifter...- men icke.
Denna koppling är nog, trots allt den mest logiska men det finns en liten, ack så liten möjlighet till...
Mamma - Kristina Lovisa arbetade som piga på Thorswi Gård där friherre Maxemillian Hermelin huserade.  
Mamman och friherren är uppfödda och uppvuxna i samma socken. Visserligen är det en åldersskillnad men det brukade ju inte spela någon roll.
Mamman kom också i tjänst, nytt kontrakt som piga, endast 10 dagar efter det att Ida Hermelin(a)kommit till världen.
Det som talar emot friherre Hermelin är nog det faktum att Ida Hermelina själv - som 15-årig piga - begärde hos prästen i Västerfärnebo att få byta namn från styvfaderns Pollander till Cederholtz - ett namn som i mångt och mycket påminner om Söderholtz. En liten felskrivning på 2 bokstäver gör att namnet blir helt annat.  
Dessutom är min morfars mor och morfar ( i ett halvår ) de enda som har haft detta namn i Sverige vad vi har kommit fram till i alla fall.
 
Jag har också varit i kontakt med med en efterlevande Söderholtz för att vädra detta lilla ev. snedsteg. Tyvärr finns det inga anteckningar om Ida Hermelina på den sidan heller...
 
Har du fler tankar och id?er - dela gärna med dig ... ;>D Jag är i idel öra.
 
Hälsningar
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna