ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Lindström og Margrete , Uppsala  (läst 625 gånger)

2003-11-02, 21:12
läst 625 gånger

Monika Johansen

Byarkivet i Oslo har følgende opplysning i Hjemstavnsprotokoll for fattigvesenet i 1895.  
 
Karl Gustav Lindstrøm oppgir at han er født 12 desember 1842 Upsala stad, upsala Församling.
foreldre Karl Lindstrøm og hustru Margrete.
 
Håper at noen kan hjælpe med å bekrefte event. dåpstidspunkt, bosted, konfirmasjon el.l.
Hvor kan jeg finne denne familien?
Takk for all hjælp.

2003-11-04, 02:52
Svar #1

Anders Andersson

Jag tittade i Uppsala domkyrkoförsamlings födelsebok, men kunde inte hitta någon Karl Gustaf med förväntade föräldrar mot slutet av 1842. Kanske födelsedatumet är fel? En annan möjlighet är att han i själva verket är född i någon av landsortssocknarna runt Uppsala, men födelseorten kommit att anges som Uppsala med syftning på Uppsala län.
 
Jag letade även i det alfabetiska registret för 1860-talet efter Lindström, men det blev inget napp på Karl eller Karl Gustaf där heller.
 
Har du möjligen någon mer ledtråd som kan ge hjälp? Vet du exempelvis när Karl Gustaf flyttade till Norge, och varifrån? Har han någon hustru eller barn?

2004-08-17, 22:02
Svar #2

Kai S Gurrik Larsen

Karl Gustav var fikk barn med: Kristine Josefine Gustavsdatter. De hadde bl.a barnene Karl Kristian og Ludvig Laurits.

2004-08-18, 03:17
Svar #3

Anders Andersson

Följdfråga: Var Kristine Josefine Gustavsdatter född i Sverige eller i Norge (stavningen ser norsk ut, men den kan ju ha ändrats), och när föddes hon? Min tanke är alltså att hitta makarnas giftermål och därifrån söka oss bakåt till Karl Gustaf Lindströms ursprung. Det kan finnas andra orter eller årtal nämnda i vigselboken. Födelsedatumet ovan (12 december 1842) var alltså inte tillräckligt för att hitta honom i Uppsala. Föddes något av barnen i Sverige?

2004-08-20, 23:52
Svar #4

Kai S Gurrik Larsen

Jeg kjenner ikke til at noen av Karl Lindstrøms børn skal være født i Sverige, men så vet jeg også svært lite.
 
Jeg har skrevet ned at Karl Lindstrøms navn er:
- Karl Gustav August Torstein Lindstrøm. Han ble stort sett bare kalt for Carl Trondhjemmer.
 
Han reiste sammen med:
- Kristine Josefine Gustavsdatter. Hun ble kalt for Svarte-Stina, og etter en familihistorie skal hun komme fra Finland.
Hun skal også være født rundt 1850...

2004-08-21, 22:46
Svar #5

Anders Andersson

Utan ytterligare ledtrådar kan jag tyvärr inte ge så mycket mer hjälp. Jag är okunnig om norska arkiv, och vet inte var det är möjligt att hitta närmare ortsbestämmelser. Om barnen är födda i Norge så borde familjen gå att hitta på deras födelseort. När föddes de? Det bör åtminstone ge en antydan om när Karl Lindström flyttade till Norge. Om han flyttat efter 1890, så kan han återfinnas i folkräkningen 1890 (som Arkion tillhandahåller), men jag gissar att han blev far (och flyttade) tidigare än så?

2004-08-22, 00:32
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Karl Gustaf Lindström född 1842 i Helga Trefaldighets församling (=Uppsala landsförsamling) i Folkräkningen 1890. Han är bosatt i Vänge (ett par mil utanför Uppsala), änkling med 3 barn: Johan Gustaf (1875), Karl Fredrik (1878) och Augusta Wilhelmina (1881). Jag vet inte alls om det är rätt person men det går att gå vidare i Helga Trefaldighets kyrkoböcker som tyvärr inte finns på Genline ännu. Det finns inget ytterligare namn för honom så det stämmer inte med dina uppgifter
 
Post 445453
 
Lindström, Karl Gustaf
Torpare
 
f. 1842 i Heliga Trefaldighet (Uppsala län, Uppland)
 
Änkling, far i familjen
 
Lilla Göken
Vänge (Uppsala län, Uppland)
 
Födelseort i källan: Hel. Tref. Ups. l.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna