ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kulla  (läst 793 gånger)

2000-02-18, 21:37
läst 793 gånger

Camilla Wallin

Jag letar efter föräldrarna till Magnus Verner Vallin född 1864-08-28 i Kulla. Jag tror att det hette Bondkulla en gång i tiden, finns det någon som kan bekräfta det?

2000-02-22, 13:25
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Hej Camilla!
 
Uppgifter om Kulla socken finns i t ex Svensk uppslagsbok mfl verk. Benämningen Bond-kulla lär ha använts under medeltiden, för att skilja socknen från Biskops-Kulla i samma härad. I handlingar från 1600-talet och framåt används endast benämningen Kulla. Det finns en stor Wallin-släkt i Kulla än idag; är ni släkt månne?

2000-02-22, 15:10
Svar #2

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Vet någon varifrån klockaren i Kulla Anders Rosling född ca 1716 och hans hustru Anna Ersdotter Nibelia kommer ifrån. De är troligen nygifta 1740 när de kommer dit.

2000-02-23, 08:17
Svar #3

Camilla Wallin

Hej Göran.
Det är nog inte omöjligt att de är släktingar till mej. Jag har haft lite problem med vilket Kulla min mmff var född i men nu har jag med hjälp av anbytarforums vänliga människor kunnat utesluta Roslags-Kulla och Biskopskulla. Nu återstår att skicka efter födelseboken för Kulla 1864 så jag kan få namn på föräldrar och syskon. Det ska bli spännande att se om Wallin i Kulla är mina släktingar.
Om någon har tillgång till födelseboken så hör gärna av er.
Mvh Camilla

2003-10-15, 08:47
Svar #4

Lena Rung

Hejsan!
Jag undrar om det finns någon som möjligen känner
till Wallin på Stjärnholms gård i Kulla.
Min mormors mamma  Hilma Sofia Johansson f.1884 -04-21 g.m Johan Emil Eriksson, blev änka väldigt
tidigt,Sedan ska hon ha träffat en Karl-Gustaf
Wallin,som hon gifte sig med ( tror jag ).
Finns det NÅGON här som kan hjälpa mig att ta reda
på om det kan stämma ?????
Har många funderingar kring detta,såsom om de fick barn tillsammans,hur de levde,vad dog hon utav?  m.m. och när dog hon ?
                           Mvh. Lena

2003-10-16, 07:58
Svar #5

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Lena!
Wallinarna bor fortfarande på Stjärnholms gård, och de kan kanske hjälpa dig.
Hälsningar
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna