ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lifregementets Dragoner, Roslags tredje Skvadron  (läst 655 gånger)

2006-08-02, 16:53
läst 655 gånger

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Är det möjligen någon som forskat om eller känner till någon skrift avseende Lifregementets Dragoner, Roslags tredje Skvadrons deltagande i Pommerska fälttåget 1813-1814.
 
Den 22 juni 1813 undertecknade Carl Mörner en kallelse på nådig befallning från Kronprinsen Bernadotte att de tvenne hemmavarande Squadronerna af Kongl. Lifregementet skulle uppbryta och marschera till Karlskrona för att därifrån till Pommern överföras.
 
Översiktlig historik angående Sveriges deltagande har jag läst på.
Och med stort intresse försöker jag nu skaffa mig information om särskilt Lifregementets Dragoner, 4:e kompaniet, Roslags tredje Skvadrons deltagande där min ana Dragon Johan Sahlberg från Kårsta fanns med.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

2006-08-05, 21:07
Svar #1

Utloggad Monica Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2010-07-09, 11:09
    • Visa profil
Hej!
Det finns lite:
Braunerhjelm, C. Axel G.  Kungl. Lifregementets till häst historia : utarbetad efter samlingar af generalmajoren m.m. O. M. F. Björnstjerna och riksheraldikern m.m. C. A. Klingspor / af C. A. G. Braunerhjelm D. 5. 2 : Biografiska anteckningar om officerare samt civilmilitära och civila af officers tjänstegrad vid de från Lifregementet till häst härstammande tre regementena, nu benämnda Kungl. Lifregementets dragoner, Kungl. Lifregementets husarer och Kungl. Lifregementets grenadjärer åren 1791-1921  
Eller varför inte sök i Krigsarkivets bibliotek?
SMB - Sveriges Militärhistoriska bokklubb har också många intressanta böcker i detta ämne!
MVH/ Monica

2006-08-06, 10:52
Svar #2

Utloggad Sonja Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2011-10-11, 15:51
    • Visa profil
Tack Monica N för dessa tips att undersöka om där finns något för mig.
Vänliga hälsningar
Sonja Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna