ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Löfstabruk  (läst 1070 gånger)

1998-12-28, 11:00
läst 1070 gånger

Utloggad Stig Palm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Maria Sofia Bonnevier född i Österlövsta 1833 och dotter till sadelmakaren Carl Bonnevier. Enligt Hfl undergick Maria Sofia husförhör åren 1847-52, men ej åren 1853-54. År 1855 har hon enligt Hfl åter undergått husförhör. I Hfl finns också anteckningar om att hon i samband med sin vigsel sent på hösten 1854, erhållit en bibel från Fruntimmers Bibelsällskapet i Stockholm. Har någon vetskap om Maria Sofia vistades i Stockholm delar av åren 1853 och 1854.
Mvh//Stig Palm

1999-02-03, 20:17
Svar #1

Per-Åke Borssén

Söker upplysningar om Beata Wästergård. Hon är född 1806-05-25 i Finland, död 1880-04-15 i Hillebola, Västerlöfsta sn i Uppland. Fader är  Karl Wästergård, född 1772 och gift med Beata NN, född 1779. Enligt finska uppgifter skall det finnas en Wästergård-släkt i Björkboda på Föglö, Åland. Tacksam för hjälp att gå vidare.

1999-02-03, 20:49
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag har gått igenom Föglö sockens kyrkböcker från äldsta tid till omkring 1860, och under den perioden finns inga personer med namnet Westergård i socknen, varken i Björsboda (inte Björkboda) eller annorstädes. Det finns personer i dag på Åland som heter Westergård, men deras ursprung känner jag inte till. Om Beata Westergård uppges vara född i Finland, så var hon högst sannolikt inte född på Åland utan på det finländska fastlandet. Jag har aldrig stött på en ålänning i förskingringen som anges vara född i Finland, så uppenbarligen skilde man strikt mellan Åland och Finland i äldre tid.

1999-02-04, 00:59
Svar #3

Per-Åke Borssén

Hej Håkan
Uppgiften född i Finland kan måhända tillfogats Beata Wästergård i kyrkobokf. av person ej så känslig för distinktionen Åland vs Finland. I Släktforskarförteckningen från Helsingfors Släktforskare r.f. uppges en Margareta Damstén forskat om ägarsläkten Pettersson på gården Wästergård i Björkboda på Föglö. Namnet Wästergård kan möjligen vara taget efter ankomst till Uppland. Jag har försökt få kontakt med Margareta Damstén utan att lyckats. Hon lär ha på Släktforskardagarna på Åland hållit föredrag om släkter i Björkboda by.

1999-02-04, 01:02
Svar #4

Per-Åke Borssén

Hej Håkan
Uppgiften född i Finland kan måhända tillfogats Beata Wästergård i kyrkobokf. av person ej så känslig för distinktionen Åland vs Finland. I Släktforskarförteckningen från Helsingfors Släktforskare r.f. uppges en Margareta Damstén forskat om ägarsläkten Pettersson på gården Wästergård i Björkboda på Föglö. Namnet Wästergård kan möjligen vara taget efter ankomst till Uppland. Jag har försökt få kontakt med Margareta Damstén utan att lyckats. Hon lär ha på Släktforskardagarna på Åland hållit föredrag om släkter i Björkboda by.

1999-02-04, 01:27
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Som sagt, jag har aldrig någonsin i kyrkböckerna sett att denna distinktion inte har upprätthållits.  
 
Margareta Damstén har skrivt artiklar om släkterna i byn Björsboda (alltså inte Björkboda!) i Föglö i de skrifter som Helsingfors släktforskar har gett ut. Men de har jag lagt in i min databas, så finns personer med namnet Westergård nämnda där borde jag haft uppgifter om dem. Gårdsnamnet Västergård finns ju i var och varannan by, så det är dessvärre inte mycket till ledtråd.
 
I min databas har jag inte heller någon Beata, född 1806, med en fader Karl. Inte heller någon Karl, född 1772, gift med en Beata.

1999-02-04, 21:28
Svar #6

Jan Olsson

Först ett klarläggande Hillebola bruk ligger i Österlövsta sn (C).
 
Jag har i kopia en antavla för och upprattad av Åke Tillman (1918-1978). Nedanstående uppgifter hämtade ur en antavla, tyvärr saknas källnoteringar.
 
f o m
Per August Tillman, skogsarbetare f 1859-01-25 Österlövsta sn (C)
hu Maria Katarina Westergård f 1851-03-19 Österlövsta sn (C)
 
mf o mm
Erik Abraham Westergård, saltpetersjudare f 1827-06-05 Österlövsta sn (C)
hu Maria Sofia Holmquist f 1827-09-10 Österlövsta sn (C)
 
mff o mfm
Karl Andersson Westergård, saltpetersjudare f 1772 Replot, Finland
Beata Israelsdotter Bengtas f 1779 Replot, Finland
 
mf ff  
Anders Westergård
 
mf mf o mf mm
Israel Månsson Bengtas
Beata Johansdotter
 
Ser på en karta att Replot ligger väster om Vasa.
Hälsn
Jan Olsson

1999-08-24, 20:55
Svar #7

Göran Pettersson

Hej Per-Åke!
 Jag kan bekräfta Håkan Skogsjös inlägg att det inte finns någon Wästergård född i Föglö under ifrågavarande tidsperiod.
 Eftersom du så envist kallar födelseorten för Björkboda (som inte existerar i Föglö) så kan jag nämna att det finns en ort på Kimito-ön i sydvästra Finland som heter Björkboda.
Mvh Göran

2000-02-21, 12:58
Svar #8

lisa

Jag skulle vilja veta mer om en släkt vid namn Ols från replot i finland.Lisa

2004-07-17, 21:18
Svar #9

Per Lindn

Hej,
 
Har aldrig sett stavningen Ols, men Ohls finns det mycket av i trakterna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna