ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nedtystat dråp i Villberga 1880.  (läst 414 gånger)

2005-04-18, 01:18
läst 414 gånger

Utloggad Niklas Bodin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 464
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 18:48
    • Visa profil
    • www.pix-art.se
Min farmors morfar Claes Modig var skomakare i Villberga på 1800-talet. 1861 blir han också Kronofjärdingsman i Villberga by. Avlider blott 43 år gammal av tarmvred, enligt dödboken. Men enligt min farmor skall han ha lidit av brock och detta sprack då han attackerades av en lejd dräng.  
Drängen skall ha varit lejd att spöa upp Modig av en bonde. Man misstänkte på den tiden en bonde vid namn C.A. Vogel, enligt farmor. Bonden i fråga hyste agg till Modig, sas det. Efter dådet skall drängen ha lämnat byn för att återkomma tio år senare, då han bad om förlåtelse. Han mottogs då svalt av Modigs änka. Ingenting finns om detta i varken domböcker eller länsmansdiarier från 1880-tal. Det tycker jag är anmärkningsvärt då brott mot poliser brukar prioriteras högt!
 
Är det någon som hört talas om detta? Kanske någon gammal Villberga-bo?
 
Själv bor jag i Karlstad så det går ju inte knacka dörr precis...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna