ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Organisten Eric Tibblin och Maria Ersdotter Grandin  (läst 1171 gånger)

1999-10-04, 21:39
läst 1171 gånger

Britt-Marie Kraft-Strand

Jag söker föräldrar till organisten i Skogstibble, Eric Tibblin f. 1734 22/12 i Tibble död 1797 7/6 och hans hustru Maria, Maja Ersdotter Grandin 1743 i Hjälsta, hon kom till Tibble vid giftemålet 1763. Eftersom böcker saknas för församlíngerna för första delen av 1700-talet vet jag inte hur jag ska komma vidare.Kan någon hjälpa mig är jag tacksam.

1999-10-05, 10:44
Svar #1

Yvonne Korn

Hej Britt-Marie! Även jag har dessa personer i min antavla och söker samma uppgifter som du. Tyvärr här jag ännu inte haft tid att gå vidare, men skulle tro att det finns äldre handlingar bevarade ss mantalslängder samt arvs- och andra juridiska handlingar, domböcker etc. Vet ej om något av det finns mikrofilmat dock, det blir nog till att försöka få tid till besök på Landsarkivet i Uppsala.

1999-10-06, 13:20
Svar #2

Britt-Marie Kraft-Strand

Hej Yvonne! Jag brukar forska på landsarkivet i Uppsala, och får väl kämpa vidare. Vi får väl delge varandra de uppgifter vi eventuellt hittar. Min släktskap med dessa är dottern Anna Christina Tibblin f. 1767 1/7, hon är min ff ff mm.
Hälsningar Britt-Marie

2000-04-22, 12:39
Svar #3

Lotta Forsberg

Hej Britt-marie. Jag har en anfader Carl-Alfred Tibblin, född 12 agus. 1864 i  
Hagby, Tjockmyra. Död 1940 5,13.
Han kallade sig själv för C_A. Han arbetade på Kölvagård som ung och köpte den  
på äldre dagar (Fredriksberg, Ålandsdal)
Hans föräldrar kom från Tjockmyra i Hagby, Möskö. Han var gift med Klara  
Hellberg.
Kanske tillhör vi samma släkt?, men jag vet inte. Men C-A´s son Clas Anton  
Tibblin född 1894 6 sep. från (Ålandskal?, Försunda?, Öresbro?Biskopkulla?) fick  
min mormor Karin Elisabet Tibblin, född 1923-03-29 i Bonnkyrka, Uppsala.
Sägner säger att det var två släkten som delades av en å i en dal, därav två Tibblin  
släkten!?
MVH Lotta Forsberg

2000-04-22, 13:49
Svar #4

Britt-Marie Kraft-Strand

Hej Lotta,
Jag kommer in i släkten Tibblin med Anna Christina Tibblin född 1767. Jag vet bara vilka föräldrarna var, se ovan, och vilka som var hennes syskon. Det fanns två bröder som kunde föra namnet vidare, Eric Petter f. 1770, han efterträdde fadern som organist i (Skogs)Tibble, han fick en son Claes Alfred f. 1802 20/6 i Tibble by, Tibble. Namnet liknar ju dem som du har i släkten.
Den andre brodern, Johan Fredrik f. 1788 i Tibble han blir torpare i Eksätra, Ålands församling.
Jag vet inte hur det sedan gick för bröderna.  
Du nämner flera orter på Clas Anton, är det Ålandsdal, Frösunda, Örsundsbro du avser?
Britt-Marie

2000-12-26, 13:40
Svar #5

Lotta Forsberg

Hej Britt-Marie!
Varför jag nämner flera orter på Clas Anton är för att jag inte vet vilken av dem som han förmodligen kommer ifrån!!! Uppgifterna är muntliga från min mormor. För jag antar att orterna ligger brevid varanndra. Jag har inte så god kännedom om dessa trakter.Vet du om det finns en å eller något liknande som delar en dal i två delar, där runt omkring???
Med vänliga hälsningar Lotta
Ps. Vilket sammanträffande att du även heter Kraft i efternamn, som även jag har gjort( gift idag).

2000-12-26, 17:47
Svar #6

Yvonne Korn (Yvonnek)

Hej Lotta och Britt-Marie! Tyvärr har inte jag heller följt någon av sönerna Tiblins vidare öden - min ana i den familjen är Ulrika född 31 juni 1777.. Ja jag vet - men det står faktiskt den 31 juni i födelseboken... Skogstibble ligger ju inte långt från Uppsala där jag bor och jag har besökt kyrkogården, där inte så gamla gravar finns kvar - och kyrkan hålls förstås låst för det mesta.. Ekoln - en vik av Mälaren - sträcker sig via Lårstaviken in mot Örsundsbro och det går ett smalt vattendrag förbi Skogstibble med, men tyvärr vet jag inte i skrivande stund vad det heter.

2000-12-26, 20:11
Svar #7

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Vattendraget heter Sävaån, och den rinner förbi Järlåsa, Åland, Skogs-Tibble och Hagby kyrkor på sin väg ut i Lårstaviken i sjön Ekoln.

2001-01-13, 20:03
Svar #8

Utloggad Pia Duberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2012-02-26, 22:43
    • Visa profil
Har en liten uppgift som kanske kan intressera; En bror till min fmmfmmmfm hette Eric Grandin. Från början hette han Eric Olofsson och är född i Nederbodarna i Ramsta. Han tog sig det nya efternamnet då han blev riksdagsman i Bålsta(som är nära Hjälsta). Har inte exakt födelsedatum men det är efter 1683 då hans bror Mattias föds(Usom senare tar sig namnet Bodin). Föräldrarna heter Olof Mårtensson ohh Britta Mattsdotter.

2009-02-27, 19:30
Svar #9

Utloggad Mikael Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2020-07-22, 09:00
    • Visa profil
hej har en släkting  johan mattsson tibblin född balingsta by   1821  skogs-tibble  
är det någon släkting  är dålig på det här

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna