ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pigan Kajsa Rapanen, Krigsbarn från Finland  (läst 823 gånger)

2001-03-25, 18:25
läst 823 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Hjälp mig att finna min mormors barndomsvän!!  
Någon som vet vart pigan Kajsa Rapanen(kan ha varit något liknande?) finns nu?  
I slutet av 40 talet fram tills mitten av 50-talet arbetade hon tillsammans med min mormor (som nu är 70 år) som piga på Ulna gård, Östra Ryd i Österåkers församling.  
Mormor tror sig komma ihåg att hon var född 1932-33. Vi vet att hon kom till Haparanda som krigsbarn från Finland när hon bara var några år. Hon bodde även i Eskilstuna någongång innan hon kom till familjen Pettersson på Ulna Gård.  
Jag har försökte hitta henne några gånger, men utan framgång. Antar att hon har ett nytt efternamn.  
Min mormor pratar ofta om henne, dem var bästa vänner, men skildes som ovänner när Kajsa lämnade gården (mitten av 50-talet), utan att säga vart hon skulle ta vägen. Om inget oväntat inträffat så borde ju Kajsa leva än idag, och jag skulle verkligen vilja göra min mormor glad och finna hennes fd bästa vän!!  
 
Hoppas på hjälp!  
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-03-25, 20:58
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej igen Jenny
 
Om du tittade på TV3 och deras spårlöst försvunnen fick du säkert uppslag på hur man letar efter finska krigsbarn. Kontakta Riksarkivet i Stockholm och deras arkiv för finska krigsbarn. Där kan du säkert få fram hennes personuppgifter och då gå vidare till Finland eller varför inte kolla personregistrer hos skattemyndigheten.
mvh
Lena

2001-03-25, 21:13
Svar #2

Jenny Sjöborg

Hej Lena!
 
Tyvärr så missade jag Efterlyst, men det går ju att se reprisen!
Tack så m?cket för dina tips!
 
Jenny

2001-03-25, 21:17
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Jenny
 
Inte Efterlyst utan Spårlöst försvunnen.
mvh
Lena

2001-03-25, 23:20
Svar #4

Jenny Sjöborg

Hej Lena!
 
Jag hade själv sett på en inspelning av efterlyst innan, så det gick väl av bara farten..! Det skulle förstås vara Spårlöst försvunnen!
 
M v h  
Jenny

2001-03-26, 14:53
Svar #5

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej igen Jenny,
 
Jag kunde inte låta bli utan jag tog mig en tur till Riksarkivet inne i Stockholm för att kolla upp om jag kunde hitta din Kajsa. Detta hittade jag:
 
Raapana, Kaisu Ottoliana f 30.4.1932
Hemort Alatornio, Kuusilouto
Anlände: 9.1.1942
Till: Kyrkoherde Forsström, Haparanda
1.4.1942
rest 23.6.1942
Anlände till Agda Grajn, Haparanda
 
F.ö.k favds 6131
 
Fanns ingen notering om att hon återvänt till Finland.
 
Kontrollerade i Sv Dödbok 1950-1999 efter alla födda 18320430. Det fanns en som det inte fanns uppgifter om personnamn mm
 
19320430-4608
(Inga namn- eller adressuppgifter)
Död 16/11 1966.
Kyrkobokförd i Onsala, Onsala kn, Hallands län.
(Ingen uppgift om födelseort)
Gift kvinna (1954).
--------------
Kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2000:
Onsala, Kungsbacka kn, Hallands län
Källor:
DOR 66, UTD 61-67
 
Alla dom andra passade inte förnamnen in på.
 
Ringde sedan till Skattemyndigheten och personregistret för att se om dom kunde få fram henne. Tyvärr måste dom ha ett efternamn för att kunna leta när dom inte har dom fyra sista siffrorna i personnumret. Tokigt men så är det. Det finns idag en Kaisu Raappana men hon är född 1942, så det var helt fel.
 
Nu har du i alla fall lite fler uppgifter för att kunna söka henne direkt hos församlingen.
 
Fortsatt jaktlycka
Lena

2001-03-26, 21:20
Svar #6

mys_sthlm

Hej Lena!
 
Tack så hemskt mycket för alla dina besvär med det här, hoppas att du förstår hur tacksam jag är för det du lyckats få fram. Det är tur att det finns såna som du!
Jag har precis pratat med mormor i telefon, och hon blev lika glad som jag, hon hälsar och tackar!
 
Det är bara en sak som är lite konstig..
Du skrev att du hittat en person i Dödboken som skulle kunna vara Kajsa.
När jag började leta efter henne för några månader sedan, så sökte jag efter henne i Dödboken, och fick då fram (enligt de anteckningarna jag har kvar från det) 2 personer som skulle kunna stämma in. I och med att jag nu fått Kajsas födelsedatum, så gick en av de personerna bort. Den andra som jag fick fram var Kajsa Ottoliana(!) Nordlund. Hon föddes 1932-04-29 (har inte antecknat födelseort, så den var nog okänd) Det skiljer ju en dag i födelsedatum, men det kan ju ha blivit en miss någonstans på vägen. Denna Kajsa dog 1993.
Det som är lite konstigt är att inte denna Kajsa  fanns med när du sökte, fast det beror väl på datumet.  
 
 
Skall försöka få tag i någon med Dödboken, så att jag kan få fullständiga uppgifter om denna Kajsa.
 
Tack en en gång!
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-03-26, 21:37
Svar #7

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Jenny
 
Kan mycket väl tänka sig att det är din mormors gamla vän.
 
Hon kan ju ha försvenskat sina namn något. Den Kajsa du talar om är född i Finland så det verkar ju inte otroligt. Det du kan göra är att kontrollera med hennes dödsförsamling. Så tyvärr är det nog så att hon avlidit. Kan inte vara någon annan.
 
 
19320429-9329
Nordlund, Kajsa Otteliana
Sorterarv 16
744 31  Heby
Död 8/8 1993.
Folkbokförd (1973) i Västerlövsta, Heby kn, Västmanlands län.
Född 29/4 1932 i Finland.
Gift kvinna (4/6 1960).
--------------
Födelseförsamling i källan:
FI
Källor:
SPAR 95, RTB 93

2001-03-26, 23:07
Svar #8

Jenny Sjöborg

Hej igen!
 
Tack för dina uppgifter!
Det är nog vår Kajsa.  
Verkligen synd att hon är avliden isåfall. Jag hade tänkt att kanske kunna överaska mormor på hennes 70-årsdag med att ta dit Kajsa.  
Men så är det ju, vissa dör ju när dem inte är så gamla.
 
Tack för all hjälp!
 
M v h  
Jenny

2001-03-30, 22:46
Svar #9

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Jenny.
Tag kontakt med Hans Nordlund, en gammal arbetskamrat till mig och denne Kajsas make som jag tror bor i Södermanland nu, i närheten av sin dotter. Hans kan kanske tillfoga några upplysningar av värde.
Mvh Kenth

2001-03-31, 15:38
Svar #10

Jenny Sjöborg

Hej Kenth!
 
Det skulle verkligen vara intressant att komma i kontakt med din vän/Kajsas man.
Har du någon e-mail adress till honom eller telefonnr/adress ?
Det skulle jag verkligen uppskatta...
Tack för din hjälp!
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-03-31, 17:43
Svar #11

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Jenny!
 
Enligt telefonkatalogens Eskilstuna-Nyköpingsdel så finns det endast en person med namnet Hans Nordlund och han bor tillsammans med Berit Nordlund. (dotter eller fru?)  
 
Mvh - Mats Högberg

2001-03-31, 21:31
Svar #12

Jenny Sjöborg

Hej Mats!
 
 
Tack för din hjälp!
Skall ringa dem så fort jag har tid. Det skall bli intressant!
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-04-02, 14:48
Svar #13

Utloggad Kenth Hansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2022-07-02, 08:52
    • Visa profil
Hej Jenny m fl.
Fel ort angiven av mig, skall vara Bro utanför Stockholm-Bålsta enligt kontakt med hans närmaste arbetskamrater. Där finns han i telefonkatalogen.
Mvh Kenth

2003-06-09, 16:59
Svar #14

Åsa Nordlund

Kaisa Raapana var min mamma. Hon gick bort för 10 år sedan. Vill någon komma i kontakt med mig så går det bra att skicka ett mail.
 
Mvh Åsa Nordlund

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna