ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Systrarna Glas från Häverö?  (läst 671 gånger)

2004-03-20, 07:31
läst 671 gånger

Rosine Nilsson (Rosine)

Min mans ff mm m Margreta Elisabet Glas f 14/4 1814 och hennes syster Anna 9/6 1809 står som födda i Häverö fs i flera hfl. Jag har kollat födelseboken för Häverö men inte hittat dem. Vid ett tillfälle står Väddö men även det visade sig vara ett blindspår.
Jag är inte ens säker på att de är systrar men de bor ihop under en period när de blivit änkor.
Anna dör 18/9 1896 och Margreta Elisabet 14/1 1903.
Finns det någon som har en id? om var man går vidare?
När det gäller Margreta Elisabet hjälper det inte att gå bakåt heller för på sin väg till Väddö, där hon dör, så passerar hon Stockholm.  
Det stora svarta hålet...
För att ingen ska lägga ned tid i onödan så vet jag att hon mellan Stockholm och Väddö bor i Dalarö där dottern Fanny Elisabet Bernhardina föds och maken John Gustaf Ferdinand Hammarberg dör.
 
Tacksam för minsta tips.
 
Rosine

2004-03-20, 08:16
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Rosine,
 
Inte för att jag kan hjälpa dig men har du kollat i DISBYT. Det finns några till Glas i Stockholms län.  
 
Lena

2004-05-10, 17:35
Svar #2

Birgitta Andersson

AI:1 Häverö 1766 - 1777 kort 4/4 s.146  Herrengen
 
Eric Glas
Dott Greta
Son Glace
Hustr Anna Andersdotter
 
Kan detta vara något som passar ihop med dina anor?
 
Vårhälsningar från Birgitta Andersson

2005-04-05, 21:20
Svar #3

Rosine Nilsson (Rosine)

Birgitta!
Jag hade missat ditt svar för jag hade strul med datorn i den vevan.  
Numera vet jag att du hade helt rätt. Den Eric du hittat levde 1748-1815 och var son till Eric Glas ca1715-1777 och Margareta Bovin ca1718-1772.  
1785 föddes Eric och Annas son Eric som så småningom blev far till systrarna Glas som jag hade som överskrift.
Jo de var faktiskt systrar och blev gamla.
Anna var född i Häverö och Margreta Elisabeth i Väddö så allt jag hade stämde faktiskt fast jag inte kunde verifiera det i födelseböckerna vid den tidpunkten. Nu har jag kollat det.
 
Rosine

2005-08-25, 22:40
Svar #4

Birgitta Andersson

Roligt att lite överskott kan bli till glädje,
hälsar Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna