ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trädgårdsmästare Johan Sundberg m. hu Amalia Regina Järpe  (läst 1407 gånger)

2001-07-20, 14:55
läst 1407 gånger

Peter Karlsson (Peterk)

Finns det någon som stött på en trädgårdsmästare i Stockholmstrakten vid namn Johan Sundberg med hustru Amalia Regina Järpe..?
Dom återfinns på Norrnäs säteri på Värmdö åren 1746-1747, (Mtl) - vet EJ vart dom tog vägen sedan.. Där på Norrnäs föds sonen Mårten(Martin) 1746-02-16.
 Denne Martin Sundberg blir senare fjärdingsman i Svinnegarn / Tillinge / Sparrsätra och gift med Catharina Westgren (barnmorska), dotter till bokhållaren Anders Westgren och hans hu Christina Trotzig på Storsand i Torsång (W).
 
Det verkar högst sannolikt att denna Johan Sundberg är identisk med en trädgårdsmästare Johan Sundberg som verkar på Ulvsunda i Bromma i början av 1740-talet.. Denne trädgårdmästare har två döttrar födda på Ulvsunda: Anna Margareta döpt 1741-07-26, och Brita Catharina döpt 1744-03-31.. - han återfinns i Mtl för åren 1744-1745 på Ulvsunda; men sedan tyder då allt på att han finns på Vämdö åren därpå..
- Jag har inga säkra belägg för att dessa två trädgårdmästare Johan Sundberg är samme person; men dom avlöser ju varandra väl i Mtl / jordeböcker..  -Tyvärr anges heller inga födelseår i de förhörslängder jag sett.
 
- Är det kanske någon som vet mer om detta..?
-Varifrån kom denne Johan Sundberg och hans hustru först; och vart tar dom vägen efter Värmdö / Norrnäs..?   - vid Boo säteri på Värmdö heter trädgårdmästaren just Sundberg kring 1754, kanske är det samme person..?
 
Mvh //Peter

2002-01-24, 09:31
Svar #1

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Peter
 
Jag känner till tre trädgårdsmästare Sundberg, alla från Västergötland. En av dem är utbildad på Läckö Slott och min tanke är att fler kan vara det. Man kan läsa mer här: http://home.bip.net/sundbergfamilj/ samt under Otterstad och Anton Niklas Sundberg i detta forum.
 
hälsn Peter

2002-01-25, 18:49
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

Jo, jag har noterat att namnet Sundberg förekommer bland en del trädgårdsmästare, men tyvärr är väl namnet så pass vanligt att man kanske inte kan hoppas på någon koppling åt 'ditt' håll..
Frågan är hur vanligt namnet Järpe är - och var någonstans det förekommit mest..?
Tack för tipsen - jag skall kika mer på dina sidor..!
Mvh//Peter

2003-10-15, 12:14
Svar #3

Leif Sandberg

Hej Peter!
Min farmor Ellen Sandberg född Sundberg  
1874-08-17  antagligen på gården Domö i Järpås  
församling där hennes far, A Sundberg, var  
rättare Hon dog 1957. Farmor hade en bror som  
hete Hugo Sundberg
död 1961 och en som hete Gösta Sundberg död 1942-
06-03 (hustrun hete Maja). Minst en av  dem var  
trädgårdsmästare i Varatrakten. Jag undrar om  
någon vet något om deras far A. Sundberg. Hans  
hustru  saknar jag namn på  men vet att hon var  
född 1843-10-14 Jag har porträtt på dem båda.
Leif Sandberg i Norrtälje

2011-02-25, 10:50
Svar #4

Hans Kimsjö

Jag undrar känner någon till Anders Gustav Hjerpe född 1837-07-27 i Berg, Skaraborgs län.  Död mellan 1891-1900? Han var arbetare.

2011-02-26, 00:41
Svar #5

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Hans
Störst chans att få bra hjälp tror jag du har om du lägger in frågan under Skaraborg (Västmanland) och Berg, dvs där han var född.
Här frågas ju om en specifik person, Johan Sundberg så de som är duktiga på Berg läser nog inte detta så ofta/noga.
Formulerar du frågan sedan lite mer exakt om vad du söker så får du säkert svar. De flesta som hjälper till med svar här på AF känner inte till de personer de tar fram uppgifter om. Är då frågan för allmänt ställd så vet man inte vad frågeställaren vet eller inte vet.
Blir svårt att svar då.
 
Lasse
 
Lasse

2011-02-26, 10:07
Svar #6

Utloggad Stefan Zylberstein

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 334
  • Senast inloggad: 2021-05-12, 20:33
    • Visa profil
Västergötland, Lasse och Hans! Annars är det ett utmärkt tips.  
Orten/socken var hittills okänd för mig, men orten finns fortfarande och ligger  inom dagens Skövde kommun, det såg jag efter en hastig googling.
 
 En fundering. Hette han Hjerpe så kanske har har något slags anknytning till Järpås, nuvarande Lidköpings kommun.  Tidigare hette orten Hjerpås (går säkert att felstava på lite olika sätt). Och många av dem som heter Hjerpe HAR sina rötter från Järpås.
 
Lycka till, och glöm inte att berätta hur det gick!    
 
 
ps  Inte helt omöjligt att trädgårdsmästar Sundbergs hustru, född Järpe, (även) hon har något slags anknytning till Järpås?? Hugskott, men även hugskott bär frukt nån gång.    
 
(Meddelandet ändrat av StefanZy 2011-02-26 11:09)

2011-02-26, 16:11
Svar #7

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Bra uppmärksammat Stefan.
När klockan blir för mycket så blir kontakten mellan fingrar och huvud sämre  
Stavningen stod ju prästen för. Så beroende på utbildning, dialekt och allt möjligt annat så kunde stavningen av ett namn bli lite just hur den präst som skrivit namnet tyckte att det borde/skulle stavas.  
Järpe är ju också ett soldatnamn.
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna