ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem vet något om Dagmar Andersson?  (läst 537 gånger)

2005-06-27, 14:13
läst 537 gånger

Inger Rozén

Hej alla duktiga forskare!
Jag undrar så vart tog Dagmar Andersson vägen?Det som jag vet är att hon var anställd hos min farfar,EdmundRozén,i Bålsta,någon gång under1900talet.Var kan man finna henne?Hej från Inger Rozén

2005-12-13, 22:53
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Inger!
 
Jag har varit i Arninge tidigare idag och kan än så länge bara berätta att 1910 fanns din far, farfar och farmor kvar i Himmeta i Västmanland. Det fanns ingen Dagmar Andersson med i hushållet, åtminstone fanns inte hennes namn i direkt anslutning till uppräkningen av medlemmar i familjen Roz?n. Utdraget ur församlingsboken för 1920 har jag inte tittat i, varken för Övergran eller Himmeta. Får se om jag hinner det i morgon. Jag är egentligen i Arninge för Namn åt de döda-projektet. Skulle jag få lite tid över - som är för kort för att beställa fram en ny omgång dödsavier - kan jag sätta mig vid en mikrokortsläsare och titta på Himmeta och Övergran för 1920.  
 
Mvh
Ingegerd

2005-12-13, 23:29
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej igen, Inger!
 
Jag har just letat lite bland dina tidigare inlägg med frågor om Dagmar Andersson. Minns jag kanske fel, så att det är Yttergrans församling som är din farfar och farmor varit bosatta i? Jag får titta på mikrokortet därifrån också, om tiden räcker till.
 
Mvh
Ingegerd

2006-09-08, 17:56
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej igen, Inger!
 
Jag har letat lite efter ett lämpligt ställe att skriva om ännu ett misslyckat försök att hitta Dagmar Andersson. Här verkar det bra, då landskapet är rätt och diskussionen är inte bunden till en församling.
 
Förra helgen (2-3/9) var jag på Släktforskarnas Hus i Leksand med Nyköping-Oxelösunds släktforskarförening. Det är ju inte så mycket 1900-talsmaterial man kan få tag i förutom 10-årsavskrifterna av församlingsboken, födelse-, vigsel- och dödböcker. Jag har i alla fall sökt i följande handlingar:
 
Utdrag ur församlingsbok för Yttergran 1930: där fanns din farfar, farmor och din far. Någon Dagmar Andersson hittade jag inte på samma adress.
 
Födelsebok Yttergran från början av 1920-talet till och med 1930: Ingen Dagmar Andersson som mor överhuvudtaget.
 
Födelsebok Håtuna samma tidsperiod: Den Dagmar Andersson jag tidigare trott var den du sökte fick en dotter 1929. Faderns namn fanns angivet, det var ett helt annat än din farfars namn.
 
Dagmar är alltså fortfarande en gåta.
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna