ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åkerström, Kalle i Tierp. """"Kalle på Halan""""  (läst 460 gånger)

2006-05-02, 00:13
läst 460 gånger

Utloggad Rolf Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 14:52
    • Visa profil
- Är det någon som kan berätta om spelmannen Kalle Åkerström, Tierp? I folkmun kallades han visst för ”Kalle på Halan” och trakterade fiol.
När levde han och vilka var hans föräldrar? Vem var denna ”Kalle på Halan”?
Tacksam för allt!
 
mvh
Rolf Lundh

2006-05-03, 05:59
Svar #1

Åsa Tegelberg (Åsa)

Hej Rolf!
 
Du har inget mera om denna Karl? (Per och Maja Stina Åkerström får ju ett barnbarn Karl 1885). Har frågat en person som är mycket bekant med spelmän runt om i Tierps socken men denne känner han inte till. Vilken tidsperiod rör det sig om?
 
mvh Åsa Tegelberg, Tierp

2006-05-03, 20:46
Svar #2

Utloggad Rolf Lundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-10, 14:52
    • Visa profil
Hej Åsa!
 
Det är inte mycket jag vet om denna ”Kalle på Halan”. Han brukade visst spela till dans med en Erik Eriksson alias ”Stuckleddarn” som fungerade som skomakare i Långkyan. Denna Erik var född 1860 och avled 1950. Vad jag fått mig berättat är Erik och Kalle var jämngamla. Karl Åkerström vistades stor del av sitt liv i Raklösen.
 
Det är roligt att du refererar till Per Åkerström. Han var min morfars farfar. Det är nämligen min frågeställning, dvs finns det någon koppling till spelmannen Åkerström och Per Åkerström?
 
mvh
Rolf Lundh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna