ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-02-12  (läst 3804 gånger)

1999-06-22, 13:07
läst 3804 gånger

Danne Sjögren

Från Gunnarskog kommer min släkt på farmors sida. De hette Kruskopf. Jag undrar om någon vet någonting om denna släkt. mvh Danne

1999-06-22, 22:56
Svar #1

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Hej Danne!
Släktnamnet Kruskopf (eller Kruskôpp som gunnarskogsborna oftast uttalar det) är välkänt i Gunnarskog. Själv har jag släktingar som bär namnet.
Det fanns en präst Fredrik Andreae Kruskopf född 1738 i Karlstad, som blev komminister i Gunnarskog 1785 och avled där 1804. Antar att det är från honom du härstammar. Vad är du intresserad av?

1999-06-23, 22:32
Svar #2

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Hej!
 
I värmland Förr och Nu 1934 har C.V. Bromander  
skrivit om borgmästaren Anders Kruskopf i Karlstad. Enligt C.V.B. var släktens först kände medlem befallningsmannen Lars Krus. Han hade sonen Anders, som var född i Östergötland men som avled som sämskmakare i Karlstad 1715. Anders hade själv en son Anders f. 1688 och död 1750 som var vågmästare i Karlstad (det fanns fyra Kruskopf som var vågmästare i Karlstad). Den sistnämnde Anders var gift med Margareta Katarina Porath. Mer om släkten finns att hämta i artikeln.

1999-06-24, 09:41
Svar #3

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Anders Alstergren, född 10 oktober 1835 i Gunnarskog har jag funnit som gift 1863 i hfl för Bodum 1883-1892 (Orrnäs)
 
Är det någon som tappat bort honom, så kan ni leta där.
 
Själv är jag nyfiken på hans historia i Gunnarskog. Är det någon som känner till den?

1999-06-27, 09:33
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det är utmärkt att en Gunnarskogs-diskussion har startats. Jag har publicerat mina Gunnarskogsanor på Rötter.
För den som missat det är adressen www.genealogi.se/varmano2.htm
Kommentera gärna i Anbytarforum!

1999-07-07, 20:55
Svar #5

Danne Sjögren

Min farmorsmor hette Anna Viktoria Kruskopf och var född i Stockholmstrakten. Hennes far ska ha hetat Pär, men det är jag inte 100-%-ig på, men det jag är säker på är att han kom från Gunnarskog i Värmland.

1999-07-08, 08:09
Svar #6

Sjögren

Tilläggas bör kanske att Anna Viktoria Kruskopf var född 1892. Så hennes far bör väl vara född omkring 1860-1870, ungefär. Annas syskon hette Elin, Adolf och Gösta. Jag vet inte i vilken ordning dessa barn kom, så det är möjligt att någon av dem kan ha varit född i Gunnarskog.

1999-07-09, 23:08
Svar #7

Sjögren

Ytterligare en fråga från mig. Min farmor, som är född Kruskopf, brukar tala om att det ska finnas en staty i Arvika över en Kruskopfare, men hon minns inte av vem. Vem är det? Sen vill jag fråga Carl-Johan Ivarsson om Fredrik Andreae Kruskopf. Det finns en Fredrik Kruskopf som är född 1738 och står som kapten. Är det samme Fredrik?

1999-07-11, 21:14
Svar #8

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Danne:
Jag kan lugna dig med att det inte finns någon staty av någon som bär namnet Kruskopf i Arvika!
Sedan undrar jag vad som är din källa till uppgiften om en kapten Fredrik Kruskopf?
Jag skulle tro att det står kaplan, vilket är ett annat ord för komminister.
Fredrik Andreae Kruskopf föddes den 2/4 1738 i Karlstad som son till vågmästaren och rådmannen Anders Andersson Kruskopf och Margareta Catharina Johansdotter Porath, omnämnda i Peter Funkes inlägg ovan. Ytterligare upplysningar om komministern/kaplanen finns bl. a. i Karlstads stifts herdaminne av Anders Edestam, del 3 sid. 330-331.
Jag är ingen kännare av släkten men jag skall undersöka om det finns någon utredning om släkten Kruskopf på Arkivcentrum i Karlstad.

1999-07-12, 09:22
Svar #9

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Det finns en utredning om släkten Kruskopff på Arkivcentrum Värmland. Finns även i Lagergrenska samlingen på Värmlands Museum.  
I Sveriges släktforskarförteckning finns inte namnet representerat.
Ove Renger i Tullinge forskar enligt DISBYT-databasen på en Lotta Kruskopf i Gunnarskog. ove.renger@telia.com

1999-07-17, 08:46
Svar #10

Utloggad Kari Larsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2009-09-21, 20:01
    • Visa profil
Min manns oldefar Magnus Nilson er født 22-12-1836 i Strandtorp, Träskog, Gunnarskog og død i Oslo 10-03-1905. Fra Kenneth Larsson i Arvika har jeg fått vite at hans far Nils Persson er født 04-06-1796 i Emtenäset, Mosjöhöjden, Borten, Gunnarskog (kilde: AI:9 (Husforhörslengder Gunnarskog) og C:6 (födelsebok), Arvika bibliotek).
 
Men hvem er mor til Magnus?

1999-08-15, 13:09
Svar #11

Danne Sjögren-Törner

Statyn i Arvika har jag, efter att förhört min gamla farmor, fått veta, som Carl-Johan mycket riktigt påpekar, inte föreställer någon Kruskopf. Däremot en Andersson, eller något liknande namn, som på något sätt hör ihop med Kruskopfarna. Andersson hade någonting med slåttermaskiner att göra eller något liknande. Någon som vet vem denne Andersson möjligen kan vara, och hur han är besläktad med Kruskopf?
mvh/Danne

1999-08-15, 23:07
Svar #12

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Per Andersson från Öjerud i Gunnarskog föddes 1861. Han lärde sig smedyrket hos Anders Hult i Gravås och utbildade sig därefter till hovslagare. Så småningom kom han att grunda flera industrier i Arvika, mest känt är nog Arvika-Verken som mycket riktigt tillverkade jordbruksmaskiner, bl. a. slåttermaskiner. Verken köptes så småningom av Volvo och heter nu VME - tillverkar hjullastare. Dessutom var han kommunalt aktiv i Arvika. Han avled 1942.
Hans gagnerika verksamhet inom olika områden är allmänt erkänd uppger En bok om Gunnarskog, sid. 604.
Så nog är han värd att minnas! Per Andersson finns, om inte på ryttarstaty så dock finns minnesstenar med porträtt i relief både i stadsparken i Arvika, samt i hans födelseort Öjerud i Gunnarskog.
Rörande hans härkomst meddelar ovannämnda bok endast att han tillhör urgammal bondesläkt. Om han hade anknytning till släkten Kruskopf vet jag alltså inte.

1999-08-18, 19:28
Svar #13

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det tycks vara så att inga Arvikabor läst mitt senaste inlägg. I så fall borde någon ha reagerat på mitt påstående om att minnesstenen över Per Andersson i stadsparken i Arvika är i form av en relief!
Således ber jag att rätta mig själv. Det är verkligen en byst och ingenting annat.
Minnesstenen i Öjerud är dock försedd med Per Anderssons porträtt i relief.

1999-08-19, 09:00
Svar #14

Daniel Sjögren-Törner

Nya ledtrådar i min Kruskopf-gåta. Anna Viktorias föräldrar var Per Kruskopff född ca 1852 och Anna Cajsa Blixt född ca 1856. Pers far torde ha hetat Andersson i förnamn, eftersom Per nämns som Per Andersson Kruskopf.
/Danne

1999-08-19, 11:15
Svar #15

Daniel Törner

Mera om Kruskopf och Blixt. Denna Anna Cajsa Blixt var värmländska, men flyttade senare till Stockholm. Antagligen var då också Per Kruskopf från Värmland, eftersom släkten ursprunglingen kommer därifrån. Känner nån igen namnet Blixt? Kan hon ha kommit från Gunnarskog, månne? De äldre i min släkt, nu mera döda sen länge, pratade ofta om Gunnarskog och Arvika, om släkt de hade där osv. Anna Cajsa Blixt hade en syster som hette Maria. Maria fick barn med en greve, men grevens familj ville inte veta av barnet. Ansågs inte fint nog åt dem. Barnet hette Karin.

1999-08-29, 19:11
Svar #16

Daniel Törner

Ännu mer om Anna Cajsa Blixt. Född, Gunnarskog 1855-12-26.

1999-09-01, 16:23
Svar #17

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Uffe Erlandsson:
Det föddes en Anders den 10/10 1835 på torpet Lövhöjden under Treskog i Gunnarskog. Han var son till Per Olsson och Karin Håkansdotter. Om allt är riktigt så borde det vara din Anders Alstergren.
Kari Larsen:
Magnus Nilsson föddes mycket riktigt 22/12 1836 i Strandtorp, Treskog. Hennes föräldrar var enligt födelseboken Nils Persson och Märta Gustafsdotter, född 1805 i Gunnarskog.
Daniel Sjögren-Törner:
Det finns ingen Anna Kajsa Blixt född på angivet datum i Gunnarskog, ej heller under hela 1855. Namnet Blixt är inte ovanligt under denna tid, och förekom ofta bland soldater.
Jag har också sökt efter någon Per Andersson Kruskopf i Bromanderska samlingen på Arkivcentrum, den släktutredning som Gunnar Jonsson omnämnde i sitt inlägg ovan.
Jag vill råda dig att börja från grunden med forskningen. Det behöver inte alls vara särskilt gåtfullt, men du verkar ha väldigt magra uppgifter om din farmors släkt från Gunnarskog.
Jag är osäker på hur mycket släktforskningsmetodik du känner till, men börja med att söka efter säkra datum i kyrkobokföringen. T. ex. om du vet i vilken församling som Anna Viktoria Kruskopf var född, så kan du också där hitta födelsedata och födelseorter för hennes föräldrar.
Mer grundläggande information finns också på Rötters sidor för nya forskare. När du har lite mer säkra uppgifter så kanske du kan ge dig i kast med att söka i Gunnarskogs kyrkböcker.

1999-09-03, 16:40
Svar #18

Daniel Törner

Hej igen, och tack för svaret. Jag är färsk släktforskare, och har väl inte riktigt pejl på det hela. Jag har kollat upp Anna Viktoria Kruskopfs födelsebok (Klara försl. Sthlm), och även hennes tre syskons. Dessutom har jag tittat i vigselboken (Adolf Fredriks församling i Stockholm) gällande Anna Cajsa Blixt och Per Andersson Kruskopf. Överallt, också i mantalsuppgifter, står det att Pers födelseort är Arvika, och Anna Cajsas Gunnarskog. Jag har varit i kontakt med Värmlandsarkiv, men de har inte hittat något. Vad göra? Jag antar att detta inte är ett helt ovanligt problem för släktforskare, men för mig är det ett helt mysterium. Finns det någon som har något råd att ge mig, så skulle jag bli oerhört tacksam.
mvh/ Danne

1999-10-12, 04:18
Svar #19

pcarlberg

My gg grandmother, Christina Charlotta Andersdotter, was born 16 October 1842 in Gunnarskog. She later moved to Eda, then to Glava from Eda in November 1862. She married Carl Johan Carlberg then moved to Amerika in 1871. I am looking for any information about her family in Gunnarskog, Eda, or Glava.

1999-11-19, 19:32
Svar #20

Daniel Törner

Har nu lyckats lokaliser Per Andersson Kruskopf. Hittade honom i Gunnarskog, som dotter till en Christina Sophia Kruskopf, född 10/7 1826. Nu har dock ett nytt problem dykt upp. Per var nämligen född utom äktenskapet och som fader anges en Dr Anders Persson. Känner någon igen det namnet?
/Danne

1999-11-23, 14:51
Svar #21

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Daniel!
Jag tror att jag kommit en lösning på spåren.
Din Per föddes mycket riktig 12/1 1851 i Öjerud, Gunnarskog utom äktenskapet. Modern var tjänstepigan Christina Sophia Kruskopf. Fadren uppgafs vara Dr Anders Persson derstädes. Denna skrivning visar att fadern är hemmahörande i samma hemman. Mycket riktigt finns på samma sida i husförhörslängden Anders Persson, född 25/3 1826 i Gunnarskog, vilket är den ende med namnet i Öjerud, och således måste vara identisk med fadern till Per.
Föräldrarna till Anders Persson var Per Andersson f. 26/1 1799 och Ingjerd Ersdotter f. 24/3 1803, båda födda i Gunnarskog.
Av någon anledning så dög inte (?) Christina Sophia till maka åt Anders, trots det ståtliga efternamnet. Hon fick ytterligare ett barn, Stina Andersdotter f. 5/12 1855 i Öjerud, vars fader enligt födelseboken var drängen Anders Andersson, Perserud, Arvika socken. Jag har inte följt henne längre än till 1860, då hon bor kvar i Öjerud.
Men, här kommer det roliga:
Anders Persson gifte sig istället med Maria Erlandsdotter, f. 26/10 1829 i Gunnarskog. De bodde kvar i Öjerud och fick bl. a. barnen: Maria född 7/11 1855, Anna f. 30/3 1857, Stina f. 2/10 1858 och.... Per född 3/2 1861 i Öjerud. Den sistnämnde är alltså densamme som så småningom kom att grunda Arvika-Verken, som vi diskuterade tidigare! Per Andersson och Per Andersson Kruskopf var alltså halvbröder. Så där talade släkttraditionen sanning, även om inte släktskapet var på Kruskopf-sidan.
När det sedan gäller Christina Sophia Kruskopf så återfinnes hon i födelseboken 1826 den 10/7 som född i Räxed, Gunnarskog, dotter till sergeanten Jonas Kruskopf o h h Maria Stina Fälling.
Jonas Kruskopf var son till komminister Fredrik Andreæ Kruskopf, som jag också nämnt tidigare. Jonas (f. 1792 i Norra Backa, Gunnarskog) och Maria Stina (f. 1795 i Lungsund) hade också barnen Chatarina Lovisa f. 28/9 1828 Stommen, Gunnarskog d. där 28/5 1829 samt Fredric, född 5/3 1830 i Stommen. Familjen finns i hfl AI:9 på sidorna 207 och 222 (något svåra att hitta). 1831 flyttade de till Byn, Gunnarskog.
Jag skall inte ta ifrån dig nöjet att forska själv, men mejla mig din adress så skall jag skicka kopior av vad det står om komminister Fredrik Kruskopf i Karlstads Stifts Herdaminne, samt Bromanders artikel i Värmland Förr och Nu, omnämnd ovan.

2000-01-04, 16:14
Svar #22

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
Hej Någon!
 
Daniel f1860 och Kristina Ström f1861, båda från Gunnarskog kom till Hudiksvall och blev stamfäder till ett antal hudiksvallsbor. Jag har tillgång till fortsättningen.
 
Känner Någon till deras rötter?
 
Hälsningar Yngve Aronsson

2000-01-28, 21:35
Svar #23

Göran Lundberg

Vet någon om Olof Jacobsson f. ca 1820 och hustru Stina Andersdotter f. ca 1817 bosatta i Rexed Gunnarskog år 1857 har finskt ursprung?
Tacksam för svar.

2000-01-31, 12:57
Svar #24

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag tänkte bara tala om att jag har startat en ny diskussion under Landskap:Värmland:Allmänt:Gullan Lindblad, som alltså berör denna fd riksdagsledamots anor. Alla som känner till något eller är intresserade ombedes gå dit. Ännu har jag dock inte så mycket att komma med.

2000-02-12, 05:15
Svar #25

Kristina Hård

Carl-Johan Ivarsson och Uffe Erlandsson,
 
Jag har ett lustigt sammanträffande; min fmff Brynolf Olsson (kallad Brynte), född den 11 oktober 1836 i Gunnarskog. Han var alltså ett år yngre (nästan på dagen) än den Anders Alstergren som nämns i Uffe Erlandssons post. Liksom Anders Alstergren gifte Brynte sig i Bodum. Brynte skall även ha haft två bröder.
Jag tror (släktrykten) att han skall ha gjort en returrunda till Gunnarskog innan giftermålet i Bodum och då blivit far till ett utomäktenskapligt barn. Är det någon som träffat på honom?

2000-02-12, 09:31
Svar #26

Utloggad Uffe Erlandson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2018-09-04, 09:03
    • Visa profil
    • www.uffes.org
Kristina, tyvärr har jag inte stött på honom, men jag ska försöka hålla honom i minnet i min framtida forskning.

2000-02-12, 09:58
Svar #27

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Kristina Hård!
Den ende Brynte, som är son till en Olof och är född 1836 i Gunnarskog är född 4/10 1836 på Ängetorp under Treskog, Gunnarskog. Hans föräldrar var Olof Olsson och Maria Bryntesdotter. Brynte är inget ovanligt namn i Jösse härad vid den här tiden. Brynolf kanske är en senare förfining? Det föds nästan 200 barn i Gunnarskog 1836. Att Gunnarskogsfödda hamnade i Jämtland är inte alls ovanligt vid den här tiden.
Sedan så har du ställt en fråga under Socknar:Gravås om konst- och vapensmeden Johannes Hult d. ä. i Gravås. Nu är det så att Gravås är ett hemman i Gunnarskog, så jag besvarar din fråga här istället. Ur En bok om Gunnarskog, utgiven 1962 av Gunnarskogs kommun, finns det ett kapitel Hantverk och småindustri (av Anders Olsson) som även tar upp Hult (sid. 427-428). Här är vad som står om Hult i sammanfattning.
Johannes Hult föddes 7/10 1810 i Älgå socken, och utflyttade 1834 från Hönacka i Glava socken till Gravås i Gunnarskog. Han övertog sin hustrus föräldragård i Gravås och uppförde där under 1830-talet den nuvarande manbyggnaden, och en verkstad bestående av vanlig klensmedja och ett slöjdrum. 1842 utflyttade familjen till Stjärnsfors i Norra Råda socken, men återkom till Gravås 1845. Hustrun Britta Andersdotter var född i Eda eller Ny 1801. Hennes föräldrar hette Anders Månsson, född 1768 i Gunnarskog, och Marit Olsdotter f. 1763 i Ny socken. Makarna Hult hade följande barn: Maria f. 1834, Anders f. 1835, Kajsa f. 1837 och Johannes f. 1841.
Johannes Hult i Gravås kallas ofta vapensmed och denna benämning är fullt riktig, ty som sådan var han säkerligen en av landets främsta. Men han kan också med full rätt kallas konstsmed. Flera av hans rättgående och väl inskjutna lodbössor företer en rik dekor av damaskering och inläggningar. Några av dem är konstnärligt utförda praktsaker, såsom en bössa som ägts av brukspatron Chr. Sandström på Fredros, och sedan av bl. a. jägaren Gustaf Schröder, och som ännu kan finnas kvar i Värmland, samt två jaktgevär, tillverkade åt konung Karl XV, och som lär finnas i Köpenhamn. Till industriutställningen i Paris år 1855 avsändes en Hult-bössa, vilken enligt notis i Nya Wermlands Tidningen den 18 maj samma år var tillverkad 'på ett sätt, som väckt största uppmärksamhet, att icke säga beundran hos var och en som tagit det utmärkta arbetet i betraktande'. Gustaf Schröder hade också en ypperlig jaktbössa som han kallade 'Hultan'. Johannes Hult erhöll pris på hantverksmöte i Kristinehamn 1862 och i Karlstad samma år, samt på industriutställningen i Stockholm 1866.
I Gunnarskogs kyrka hänger en ljuskrona av järn och mässing, som har initialerna J. H. och är smidd på Hults verkstad. Själva stommen är av gjutjärn och kan vara gjuten vid Lyred.
Så skrev Anders Olsson 1962. Johannes Hult avled 18/4 1871 av nervfeber. Sonen Johannes kom till Chalmers slöjdskola och utflyttade 1866 till Norrköping. Sonen Anders övertog egendomen och smidesrörelsen i Gravås. Han var en skicklig och driftig yrkesman och utförde såväl finare som grövre arbeten.

2000-02-12, 21:18
Svar #28

Kristina Hård

Tack för svaren Uffe och Carl-Johan!
 
Varför var det inte ovanligt att Gunnarskogfödda flyttade uppåt i Sverige? Bra arbetstillfällen där eller brist på dem i Värmland?
Nog låter det som om det är rätt Brynte. Min info baseras på skrivna uppgifter efterlämnade från min farfar och kanske finns det mer att gå på där (jag har inte sett allt än). Dessutom Carl-Johan, tack för all info om Johannes Hult.
Jag hade ingen aning att Gravås är ett hemman under Gunnarskog, men så befinner jag mig också långt från Värmland (för tillfället USA). Finns det möjligtvis nämnt vem som var Johannes Hults föräldrar? Vad jag dessutom kan förstå av texten (..uppförde där under 1830-talet den nuvarande manbyggnaden..) skall gården i Gravås finnas kvar, i alla fall då på 60-talet när det skrevs?
Vi har en del på Anders Hult och hans efterkommande men inte om syskonen. Bara att Johannes (sonen) också efterlämnade egna smidda bössor.  
Är det riksarkivet i Göteborg som innehåller uppgifterna om Värmland (och Gunnarskog) för vår fortsatta forskning?

2000-02-12, 23:40
Svar #29

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Det var nog en kombination av faktorer som gjorde att värmlänningarna, och bland dem Gunnarskogsborna flyttade norröver - alltså goda arbetsmöjligheter i Norrland och bristande möjligheter att försörja sig i Värmland.
När det gäller gården i Gravås så finns det en bild av den i En bok om Gunnarskog och den ser välvårdad ut, så chansen är god att huset finns kvar. Jag skall undersöka detta.
Kyrkobokföringen från Värmland och därmed Gunnarskog fram till 1895 finns sedan 1998 på Värmlandsarkiv i Karlstad.
Om Johannes Hults ursprung stod inte mycket mer att finna i den omnämnda boken, mer än några vaga spekulationer om att han skulle vara av finsk härstamning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna