ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-18  (läst 4856 gånger)

1999-03-25, 12:40
läst 4856 gånger

Malin Warnqvist

Hej!
 
Är det någon som, på rak arm, vet huruvida Tellekullen ligger i norra eller södra delen av Karlskoga? (Så att jag slipper ta hem båda husförhörslängderna... :-)
 
Ha en bra dag!
 
/Malin

1999-03-25, 20:58
Svar #1

Ingvar Jonson

Tällekullen ligger mellan Karlskoga och Degerfors, dvs i Karlskoga S.

1999-03-26, 00:00
Svar #2

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Malin.
 
EFtersom jag har egna anor i Tällekullen passar jag på att fråga om vi möjligen har samma intressen där? Så här ser ett utdrag ur min antavla ut:
 
mf fm ff f
200 Olof Ersson, f 1722-03-09 i Råbäck, Karlskoga, död där 1786-03-10. Gift 1750-06-17 i Karlskoga med
mf fm ff m
201 Kerstin Nilsdotter, f 1721-07-17 i Tällekullen, Karlskoga, död 1792-12-29 i Råbäck, Karlskoga.
 
mf fm ff mf
402 Nils Hindrichsson, f 1667 (åu), död 1744-03-11 i Tällekullen, Karlskoga. Bergsman, ägare i Tällekullen, Karlskoga 1706-1744. Gift 1705-10-22 i Karlskoga med
mf fm ff mm
403 Gunilla Jordansdotter, f 1673 (åu), död 1750-08-12 i Sävviken, Bjurtjärn.
 
mf fm ff mf f
804 Hindrich Hansson, f 1649-03-05 vid Ekeby hammar, Fellingsbro, död 1724-01-06 i Björkmo, Karlskoga. Hammarsmed.  
 
mf fm ff mf ff
1608 Hans Hansson Lang, f 1606 (åu) i Tyskland, död 1706-01-19 i Karlskoga. Hammarsmed vid Sverkesta, Rockhammar och Storbo hammar, allt i Fellingsbro. Gift 1643-10-15 i Fellingsbro med
mf fm ff mf fm
1609 Dordi Jochomsdotter, f 1610 (åu) i Tyskland.
 
mf fm ff mf ff f
3216 Hans Lang. Smed i Tyskland.
 
mf fm ff mf fm f
3218 Jochom Gerich, f 1587/1600 i Tyskland, död efter 1651, möjligen i Fellingsbro (T). Inflyttad till Fellingsbro där han 1635 var smed vid Frötuna. Arbetade också vid Oppboga, Fellingsbro, Axbergs hammare i Axberg, samt i Sverkesta, Rockhammar och Norby, allt i Fellingsbro. Gift med
mf fm ff mf fm m
3219 N.N., död 1651-05-21 vid Storbo hammar, Fellingsbro.

1999-03-26, 07:58
Svar #3

Malin Warnqvist

Hej!
 
Först skulle jag vilja tacka Ingvar för svaret på min fråga. Tack!
 
Sedan var det om vi hade gemensamma anor, Hasse. Det är möjligt... Jag har nyss börjat titta närmare på mina Karlskoga-anor, så jag har ånnu inte full koll på dem. :-) Men jag har en Jonas Nilsson, tror jag. Bror till Kerstin, kanske? Jag tittar vidare, så får vi se. :-)
 
Ha en trevlig helg!
 
/Malin

1999-03-30, 00:00
Svar #4

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Till Hans Egeskog (Hasse)
 
Jag har mest sysslat med Bjurtjärnsidan av Karlskoga härad, men jag är i princip intresserad av hela Karlskogabygdens utveckling och historia.  
 
Jag har inte så mycket notiser om Tällekullen. Nybyggaren ”Lars i Tällekulla” ska betala kronotionde 1604. Gården skattläggs 1613 för 1/4 mantal krono. 1621 års tiondelängd upptar ”Hindrick i Tellekulla.”  Hindrik Andersson heter brukaren i Tällekullen därefter och fram till åtminstone 1650. 1656 finns två brukare: Hans Hindriksson och Olof Hindriksson.  
 
Sedan har jag inte så mycket mer utom två lösryckta notiser från Karlskoga DB (dombok) okt. 1712:  Först sökte Jordan Johansson i Linnebäck halva besittningen i Tällekullen med sin svåger Jonas Andersson. Hammarsmeden Hans Lang nämns, samt Jordans fader salig Johan Lang i Tällekullen. - Dessutom nämns att Jordan Johansson från Tällekullen, med hustru Kerstin Persdotter, är måg till Per Björnsson i Linnebäck med hustru Kerstin Hindriksdotter.  
 
Men en sak kan inte stämma i din antavla. Ana 403. Gunilla Jordansdotter kan inte vara den person med samma namn som dör i Sävviken 1750 08 12.  Det är möjligt att Nils Hindrichsson i Tällekullens hustru heter som G J, men var kommer hon ifrån? Exakt vad står det i giftermålsnotisen 1705?  
 
Gunilla Jordansdotter i Sävviken var dotter till Jordan Olofsson och hustru Segrid Larsdotter i Dalbäcken, Bjurtjärn. Hon gifte sig 16(99)  /efter mantalsl./ med Nils Larsson, troligen från Lars Amundsson i Bjurtjärnstorp. Nils och Gunilla bodde i Dalbäcken hos svärfadern till 17(07)  /mantalsl./  då de flyttar till Sävviken där de blir boende. Nils Larsson avlider 1747 och Gunilla som sagt 1750. De får barn i Dalbäcken: 1700, 1702, 1704 och i Sävviken från 1708, 1710 och 1712.  
 
Hör gärna av dig om du kommer på mer om hur det hänger ihop. Jag har själv arbetat med en trevlig arbetshypotes: att alla personer med namnet Jordan i Karlskogabygden härstämmar från nämndemannen Jordan i Bryttiegårdstorp (Brickegården), som nämns redan 1584 och som lever ännu 1642.  - Den här Jordan Johansson från Tällekullen har jag faktiskt ingen idé om han kan inordnas under min hypotes. Vore kul om det kunde göras troligt.  
 
Hälsningar  
Bengt

1999-03-30, 00:42
Svar #5

hasse

Hej Bengt
 
Stort tack för ditt påpekande. Du har säkert helt rätt! Jag har varit inne på den här problematiken förr, men inte lyckats få rätsida på den.  
Så här står det i vigselnotisen:
Dma 21 Trinit el d 22 octob sammanwigdes Nils Hindrichsson från Biörkmo och pigan Gunla Jordansdotter från Lilla Strömtorp
 
Gunilla Jordansdotter tycks ha haft en syster Marit Jordansdotter, först gift på 1690-talet med en Johan N.N. och bosatt i Stenkullen. Hon gifte om sig 1702 med Johan Bengtsson från Nyttorp och bodde några år kvar i Stenkullen, men flyttade före 1708 till Lilla Strömtorp, där hon dog 1743, 82 år gammal. Även detta senare par är anor till mig.  
 
Om nu teorin om ”min” Gunilla Jordansdotters livsslut i Bjurtjärn kan anses bortgjord, så återstår för mig att finna ut var hon egentligen dog. Har ännu inte funnit henne död i Karlskoga i alla fall. Men jag kan ha missat något...
 
Det låter spännande med din hypotes om Jordan-namnet. Har själv gjort liknande försök i Säby socken i Småland, bl a med namnet Casten och lyckats knyta samman oanade trådar. Skulle vara mycket trevligt att fortsätta utbytet om detta, då jag har flera släktingar som bär namnet. I förgången tid vill säga. Nu är det väl knappt någon som heter så längre?
 
[color=0000ff]Malin/[/color]
Jag har inte funnit någon Jonas Nilsson bland Kerstin Nilsdotters syskon. Däremot hade hon bröderna Hans, Jordan, Nils, Anders och Elias.

1999-03-30, 07:16
Svar #6

Ingvar Jonson

Hej Hans!
Så vitt jag vet är Stenkullen och L Strömtorp samma hemman.
Är du säker på att din ana 402 Nils H är son till Hindrich Hansson? Kan han inte lika gärna vara son till Hindrik Andersson eller Hindrich Hinrichsson? Både boende i Tällekullen.
Din ana 403 G J kan kanske vara dotter till Jordan Månsson och Karin Svensdtr i L Strömtorp. Karin i sin tur lär vara dotter till Sven Nilsson i L Strömtorp.

1999-03-30, 12:37
Svar #7

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2023-05-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Hasse m fl
Här är några uppgifter ur Karlskoga härads domböcker, årtalet inom parentes. I Björkmo hittar jag en Hindrik Hansson gift med Elin Nilsdotter (10/10 1700). En Hindrik Lang möjligen densamme förekommer vid tingen 1704, 1706, 1707 och 1715. Nämnda Elin Nilsdotter kan misstänkas vara dotter till Nils Bertilsson i Björkmo som i sin tur är son till Bertil Simonsson i Agen (1652). Nils var gift första gången med Brita Hindriksdotter från Tällekullen (1670) och hon i sin tur var dotter till Kerstin Nilsdotter på Tällekullen (1657) och troligen Hendrik Andersson bördig från Strömtorp (1652).

1999-03-30, 14:19
Svar #8

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Ingvar och Göran, och tack för värdefulla uppgifter.
 
Visst var min Gunilla Jordansdotter barn till Jordan Månsson! Det har jag ju själv en uppgift om! Fast på ett annat ställe där jag inte letade i går.  Däremot hade jag inte förnamnet på Jordans hustru Karin Svensdotter. Jag visste dock att hon var dotter till Sven Nilsson. Får jag vara så fräck och fråga var du har funnit förnamnet, Ingvar?
 
Du har ju också helt rätt i att Lilla Strömtorp och Stenkullen är samma hemman. Det har tydligen också kallats för Lilla Strömed. Är det någon som känner till om dessa namn någonsin förekommit parallellt, eller om de avlöst varandra? Om de förekommit parallellt, betyder det då att det var olika byggningar på samma fastighet som senare slagits samman till en brukningsenhet?  
 
Jag måste erkänna att det var ett tag sedan jag forskade i denna del av min antavla. Och en del av uppgifterna har jag dessutom fått kännedom om genom Ingrid Ericsson i Lilla Strömtorp, vars make är ättling i rakt nedstigande led till några av dem som den här diskussionen handlar om. Familjen har alltså bott på samma hemman sedan 1600-talet! När det gäller uppgifterna om Nils Hindrichssons tyska ursprung vill jag tacka Bertil Kjelldorff för forskningen i Fellingsbro. Det är han som satt mig på spåret i detta fall. Och jag är övertygad om att Nils Hindrichsson verkligen var son till Hindrich Hansson (Lang) i Björkmo. Inte minst uppträdande av syskon som dopvittnen talar för denna anlinje. Dock måste jag väl reservera mig för att jag inte funnit något positivt bevis, födelsenotis eller domboksanteckning, för att så är fallet.  
 
Göran/
Dina uppgifter om Hindrich Hansson och hans hustru Elin Nilsdotter är ju mycket intressanta! Det skulle kunna förklara varifrån Nils Hindrichsson fick sitt förnamn. Namnet Nils förekommer ju inte alls i den Langska släkten tidigare! Jag tolkade uppgiften som att detta par nämns i domboken 10/10 1700, och således inte att de gifte sig då. Har jag rätt?
 
Det blev många frågor det här. Förhoppningsvis kan jag så småningom också bidra med några svar.

1999-03-30, 15:54
Svar #9

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2023-05-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Hans
Din tolkning är korrekt, de nämns i domboken detta år. Däremot vet jag inte varför de befann sig vid tinget. Uppgifterna är hämtade från ett register till Karlskogas domböcker som jag gjorde för några år sedan. Tyvärr gjorde jag bara ett begränsat antal noteringar - namn, tingstillfälle, by och ytteligare några uppgifter. Excerpter från domböckerna har däremot Kjell Nordqvist i Karlskoga gjort och dessa återfinns hos hembygdsföreningen därstädes.
Personregistret har jag lagt upp på min hemsida http://hem.passagen.se/gekberg/dombcker.htm men om du är intresserad av den tryckta skriften som även är sorterad på byar med lite kompletterande uppgifter, kan du vända dig till Karlskoga hembygdsförening. Adressen hittar du på hemsidan. Jag är medveten om att alla uppgifter i registret inte är korrekta men jag hoppas att det kan komma till nytta ändå.

1999-03-30, 22:54
Svar #10

Ingvar Jonson

Hej Hans!
Jag har inte just nu till mina anteckningar om L Strömtorp och jag kommer inte ihåg hur jag fick namnet på Jordans hustru Karin. (Jag återkommer när jag får ordning på mina anteckningar)
Jag hittade en notering om Nils Hindrichsson att han var brorson till Anders Hansson Lång i Tällekullen samt en notering som hänvisade till DB 1708, så du har förmodligen rätt angående hans fader.

1999-03-31, 00:58
Svar #11

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Till Hans Egeskog, Ingvar Jonsson, Göran Ekberg
 
Om Gunilla Jordansdotter. Visst var hon dotter till Jordan Månsson i Lilla Strömtorp, även kallat Stenkullen.  
Hustru Karin Svensdotter nämns i Karlskoga DB 1690.  
 
Jordan Månssons föräldrar var Måns Jordansson och hustru Gunilla Gunnarsdotter i Bregårdstorp. Gunilla Jordansdotter hade alltså namn efter sin farmor. Nu hänger allt ihop snyggt!
 
Måns Jordansson uppträder i Bregårdstorp i boskapslängd 1635, samt i mantalsl och DB fram till 1656. Gunilla är omgift med Torbjörn Jönsson, en skräddare, 1658. (Mantalsl. samt DB 1658)
Måns och Gunillas samtliga barn, inklusive Jordan, räknas upp i samband med arvskifte, DB maj 1664.  
 
Gunillas far:  I Karlskoga finns två Gunnar vid den relevanta tiden: Gunnar Jönsson, fjärdingsman m.m., Bregården å ena sidan, och Gunnar Eriksson i Vibäck å den andra. Vid arvskifte (DB juni 1663) efter Gunnar Jönsson i Bregården finns en Gunilla bland barnen, så allt tyder på att det är han.  
 
Gunnar Jönsson i Bregården finns i längden 1610, är nämndeman en period, men kvarstår som fjärdingsman. Han förekommer flitigt i Karlskoga DB. På äldre dagar gifte han om sig med änkan Anna Simonsdotter efter häradsdomaren Erik Hansson i Stensviken, Bjurtjärn.  
 
Gunnar föregås av en Olof i Bregården (tiondelängd 1599).  
 
Utifrån att det inte återfinns någon annan Jordan i Karlskoga kring 1600 än Jordan i Brickegården, så är hypotesen att denne är far till Måns Jordansson.  Jordan torde vara son eller måg till Arvid som nämns i Brickegården vid slutet av 1500-talet.  
 
Hälsningar
Bengt

1999-03-31, 22:28
Svar #12

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Till Hans Egeskog
 
Om Lilla Strömtorp / Stenkullen.  
 
Det finns massor med exempel på gårdar med olika namn som används parallellt. Exempel: Stackefallet / Brunnstorp i Bjurtjärn,  Flottuvan / Mosserud i Lungsund,  Åsviken / Värningsviken i Bjurtjärn etc.  
 
En gissning är väl att den ena benämningen kan vara lokalt använd i dagligt tal. Den andra är den som av någon anledning kommit in i jordbok och andra myndighetshandlingar. Men riktigt så renodlat är det nog inte heller, utan det går i vartannat. Men benämningarna finns i långa tider parallellt och inget tyder på att det är annat än en och samma gård som har olika benämningar.  
 
När det gäller Lilla Strömtorp, så finns det ju tre gårdar intill varandra med snarlika namn: 1) Strömtorp = Stora Strömtorp samt 2) Lilla Strömtorp = Stenkullen, som ligger mellan Östersjön och Västersjön. På andra sidan Östersjön ligger 3) Strömed(et).  
 
1) (Stora) Strömtorp är äldst, hörde till det hörn av Visnums socken som 1587 överfördes till Karlskoga nya socken. Strömtorp var skattehemman, från 1606 1/2 mantal skatte.  
 
2) 1591 upptas nybygget Strömedet, är kronohemman 1600, från 1606 1/4 mantal krono. Någon gång mellan 1630 och 1642 har Strömed skatteköpts samt utökats till 1/3 mantal skatte. Brukare: Jon Nilsson (1610 tiondel. etc  och ännu 1632 boskapsl.), Per Jonsson (mantalsl. 1630, domb. 1643, sista g. mantalsl. 1649), Erik Persson (1640- och 50-tal), Nils Svensson etc.  
 
3) 1608 upptas nybygget Lilla Strömed, skattläggs 1616 för 1/4 mantal krono, mellan 1630 och 1636 skatteköpt till 1/4 mantal skatte.  
Jordboken har Lilla Strömed fram till 1636 eller 1639, Lilla Strömtorp fr.o.m. 1642.  
Mantalslängder har Lilla Strömed 1626 till 1632, Stenkullen 1635 till 1656, 1666 står Lilla Strömtorp.  
Domboken har Stenkullen 1665, etc.  
Brukare: Sven Nilsson (boskapsl. 1626, till 1640-talet), sedan är det rörigt: en Olof 1646, Arvid 1649, - 50,  Bengt 1650, Nils Svensson (en annan än namnen i Strömed) med hustru Kerstin, Sven Persson domb. 1665, Sven Nilsson etc.  
 
Det var litet om detta. Jag har ingen fullständig följd anteckningar när det gäller dessa gårdar i mantalsl. etc.  
 
Hälsningar  
Bengt

1999-04-12, 12:50
Svar #13

Kjell Nordqvist

Jag har först nu blivit medveten om att Rötter har ett Anbytarforum. Inläggen där visar att flera
forskat synnerligen grundligt i Karlskoga och
Bjurtjärns socknars historia. Som verksam i
Karlskoga Bergslags Hembygdsförenings arkiv, där vi har åtskillig dokumentation om bygden, inbjuder
jag intresserade att kontakta oss (Hembygdsföreningen, Torget 10, 691 31 Karlskoga, tel. 0586-57505).
Vi har i våra samlingar  bl.a. A.G.Peterssons familjetabeller, som omnämnts i diskussionen.
Vi ger ut en hembygdsbok årligen,och sporadiskt Karlskogabor, ett magasin för personhistoria.
Hos oss finns också Göran Ekbergs domboksregister
att köpa och första utgåvan av en svit med resuméer av domboksmål (1699-1702). Av intresse för släktforskare bör också en rad utgåvor av
sockenstämmoprotokoll vara.
Personligen ägnar jag en hel del tid åt emigrationen från Karlskoga och Bjurtjärn.
Kjell Nordqvist

1999-04-12, 14:54
Svar #14

Leif Svensson

Jag söker föräldrarna till Bergsman  
Anders Jonsson f 1728 i Trehörningen, Karlskoga (T) och hans hustru Sara Andersdotter f mellan 1730 och 1740, dom var bla bosatta hos sonen
Jonas Andersson f 1768-08-25.
Någon som har ytterligare information om ovanstående personer vore jag tacksam för svar.

1999-04-12, 18:34
Svar #15

Ingvar Jonson

Hej Leif
Föräldrar till Anders Jonsson är för mig obekanta, men Sara är dotter till Anders Andersson 1704-1786, bgm i Trehörningen, och Brita Bertilsdtr. AA i sin tur är son till Anders Larsson 1658-1724, bgm i Trehörningen, och han i sin tur är son till Lars Hendrichsson. Lars är son till Hendrich Jonsson i V Kärne och han i sin tur är son till Jon Hendrichsson i V Kärne d 1645

1999-04-21, 22:08
Svar #16

Utloggad Per-Åke Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 130
  • Senast inloggad: 2014-08-20, 19:58
    • Visa profil
Finns det några ättlingar i Karlskoga eller Degerfors till Christina Nilsdotter f. 1842 11/3. Hon flyttade till Övre Degerfors 1869 9/11 nr 116 i inflyttningslängden och är piga hos änkan Brita Maria Berglund f. 1823 23/1

1999-04-30, 22:16
Svar #17

Malin Warnqvist

Hej alla (och trevlig Valborg)!
 
Jag tänkte bara höra om det finns fler därute som har hittat sina anor i redaktör A.G. Peterssons Måns-släkten?  
 
Min farmors morföräldrar finns med på ett litet hörn där: Anna Maria Nilsdotter och soldaten Malkolm Nilsson Ås (men han hette Norfelt när min farmors mor föddes, så hon hette Norfelt i efternamn). Anna Marias far, Nils Ersson, nämns i Tab. 20.
 
Ha en bra dag!
 
/Malin

1999-05-01, 13:33
Svar #18

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Hej!
Jag har två anor som nämns i tab 4 (Erik Månsson), under barn: Annika Ersdotter. Annikas man Nils Andersson och hans andra hustru Helena (Lena) Jonsdotter, finns med bland mina anor. I Kexsundssläkten av samma författare finns Lenas far Jonas Andersson som tab 36. Lena och Nils finns också med bland Bo Lindwalls mors anor redovisade i Rötter: http://www.genealogi.se/bossemor.htm
Det finns en del fel i A G Peterssons böcker särskilt bland de allra äldsta anorna, så uppgifterna behöver kontrolleras.

1999-05-02, 11:40
Svar #19

Nils-Gunnar Eriksson

Bo Lindwalls anor redovisade i Rötter känner jag till. Så också Lars Norlings (http://hem.passagen.se/gekberg/lars.htm). Finns det fler som innehåller karlskogabor?

1999-05-24, 20:55
Svar #20

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Petter Sjögren var trädgårdsmästare i Björkeborn, Karlskoga, 1788-97, sedan i Österplana, Grums och sist i Stavnäs. Enligt hfl skulle han vara född i Karlskoga 1765, men ingen av de fyra Petter, som föds det året passar in. Kan någon ha sett honom nämnas i t.ex. någon bouppteckning?
Olof och Ingrid Bergström

1999-06-03, 16:42
Svar #21

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Hej Bengt Nordstrand. Kan du hjälpa mig med min  
Jordan? Jöns Jordansson bergman i Knappedet  
1631(dbk) hade sonen Nils, korpral i första giftet  
samt Brita gift med Elof Aronsson. Var nämndeman  
Jordan far till Jöns, vad hette hans första  
hustru, vilken var mor till Brita. Vet du något om  
Elof Aronssons härkomst?. Mvh Christina Backman.

1999-06-13, 11:02
Svar #22

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Hej Christina!
Jag skulle önska jag kunde ge alla svar på dina frågor. Vad jag har är följande:  
 
1. Var Jöns Jordansson i Knappedet son till nämndeman Jordan i Brickegården?
Svar: Jag vet inte.  
Jag gissar att han är det. Det enda argumentet är egentligen att jag inte hittat någon annan med namnet Jordan under rätt tid.  
Följande Jordanssöner och -döttrar har jag funnit i nästa generation:
1. Arvid Jordansson i Brickegården. Har efterträtt Jordan i Brickegården, finns i boskapslängden 1635 och i mantalslängderna fram till 1651. I slutet av 1500-talet finns en Arvid i Brickegården.    
2. Jöns Jordansson i Knapped, g.m. 1) n.n., 2) Elin Eriksdotter
3. Nils Jordansson i Kvarntorp, g.m. Bengta Persdotter; Kvarntorp upptaget 1617, skattlagt 1619, i mantalslängderna till 1650. Nils lever 1669, hustrun avled 1668 (DB 1669).
4. Jon Jordansson i Herrnäs, Bjurtjärn, g.m. 1) Marit Ivarsdotter, 2) Ingfrid Persdotter; se mina inlägg 1 juni och 8 juni under Bjurtjärn  
5. Måns Jordansson i Bregårdstorp, nämnd från 1635, g.m. Gunilla Gunnarsdotter; se mitt inlägg 31 mars under Karlskoga.
6. Matts Jordansson i Brickegården, i mantalslängderna från slutet av 1640-talet, då Jordansdelen i Brickegården delas. Matts Jordansson är nämndeman från 1646 1/9, blir häradsdomare 1666 3/2, avgår för ålderdomssvaghet 1680 30/9.
7. Ingeborg Jordansdotter, gift med Måns Persson i Bregårdstorp i dennes andra gifte
8. n.n. (Jordansdotter), gift med Per Persson i Boviken, Bjurtjärn
 
2. Jöns Jordansson:
Knapped upptaget 1624 (jordeboken 1625). Jöns nämns i boskapslängden 1626 och fram till mantalslängden 1633.  
I boskapslängden 1635 finns i stället Anders i Knapped. Anders Persson finns i mantalslängderna till 1659. Sistnämnda år finns mågen Elof Aronsson med hustru Britta.  
DB 1631 nämns Jöns i Knapped.
DB  1634 26/3 om olaga hävding på Bregårds ägor. Jöns i Knapped, som uppröjt och upptagit sitt torp på Bregårdens gamla ägor, i tvist med Gunnar i Bregården angående fiske.  
DB  1646 2/5 i Kroppa: Nils Jönsson i Knapped, soldat, att han för 18 år sedan gett sig i knekttjänst i stället för sin far Jöns Jordansson, som var skriven till knekt, på villkor att han skulle få den andres knektlega, vilket han i faderns livstid ofta blev försäkrad om, så vill hans styvmor h. Elin Eriksdotter, som nu omgift, inte betala den.  
DB aug. 1652  förliks Anders Persson i Knaped med corpralen Nils Jönsson därstädes, om vad hustru Elin Eriksdotter lovat 1646.  
DB  1660 testamente av Anders Persson i Knapped och hans hustru Elin Eriksdotter den 23 juni, ger sin måg Elof Aronsson och Anders hustrus dotter all egendomen. Elof har betalt deras skulder.  
DB   1676 Elof Aronsson får fasta på Knapped, som han med sin hustru fått genom testamente och betalt stor skuld för sina svärfolk Anders Persson och hustru Elin Eriksdotter. Elof givit sin hustrus styvfar Anders Persson en systerdel i halva skattegården Mörkviken 1664.
 
Vad får vi ut av detta: Nils Jönsson skrevs till knekt 16(28). När var han då född? Troligen ca 1610.  
Jöns Jordansson var då född 1585/1590? - Då är han ett av de äldre av Jordansbarnen.  
Man undrar: Var bodde Jöns innan Knapped upptogs 1624? Han var tydligen knekt i början.  
 
En hypotes jag har är att hustru Elin Eriksdotter skulle kunna vara dotter till Erik i Wibäck. Jag argumenterar inte vidare för det här.  
Vad som sägs i DB 1660 tyder väl ändå på att Britta Jönsdotter var väl dotter till Jöns J:s andra hustru Elin Eriksdotter och inte till den första hustrun.
 
Oklart är det som sägs om arvet i Mörkviken: Var Anders Persson son till Per Persson och Kerstin Enarsdotter där, eller vad menas?  
 
3. Till sist  undrar du: Var i all sin dar kommer Elof Aronsson från?  Tyvärr har jag ingen aning.  
Både namnen Elof och Aron är vad jag vet utan förankring i bygden.  
När Elof avled 1722 anges han vara 106 år gammal. Det verkar vara ca 20 år för mycket!
 
Hälsningar
Bengt

1999-06-22, 13:48
Svar #23

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Tack Bengt för ännu en fin utredning. Nu kan jag  
arbeta vidare på Karlskogaborna i sommar.  
Hälsningar Christina Bkn.

1999-08-07, 16:43
Svar #24

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
I hfl 1816 eller senare får många i Karlskoga bestämda födelsedatum, som de inte haft förut. Vet någon med erfarenhet av Karlskoga hur pålitliga dessa brukar vara? Se min fråga under Källor: Källkritik: Fel datum i kyrkboken?
Olof och Ingrid Bergström

1999-08-07, 21:42
Svar #25

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag tycker Du skall kontakta Karlskoga Hembygdsarkiv som har ett eget kortregister över väldigt många Karlskogabor genom tiderna. De kan och vet det allra mesta om just Karlskogas olika längder och böcker.
 
Kjell Nilsson är den som byggt upp arkivet och vet det allra mesta om Karlskoga och dess innevånare. Jag vet inte om han är med i Anbytarforum men jag vet att han i alla fall har mail och egen hemsida.
 
Hälsn Lena A L

1999-08-09, 18:23
Svar #26

Mats Danielsson

Hej.
 
Söker anor och övrig information om följande personer:
 
Anders Arvidsson, född 1726 i Karlskoga, död 1786 i Nora. Bodde från 1746 till sin död i Sandvik, Nora, där alla barnen syntes vara födda. Gift

1999-08-10, 19:18
Svar #27

Mats Danielsson

Söker info om och anor till Katarina Andersdotter, född

1999-08-15, 22:01
Svar #28

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 21:02
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Lämås, Karlskoga: I domboken 1663-06-22 omnämns Jon Arfwidsson. Varifrån kommer han och vilka är hans anfäder?

1999-08-18, 23:26
Svar #29

Utloggad Bengt Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2012-04-16, 20:29
    • Visa profil
Till Håkan Karlsson om Lämås.  
 
Frågan om Jon Arvidsson i Lämås är tyvärr inte lätt att besvara.  
Jag har själv hamnat i Lämås: den förste brukaren där, Olof Gunnarsson, var min ff mf ff ff ff.
Låt mig första redovisa mantalslängderna:
Lämås finns med från 1648:  Oloff i Lämmåss  
Olof finns med till och med 1673. Hustrun hette Karin.  
 
Jon Arvidsson dyker upp på 1650-talet. Så här ser det ut i mantalslängderna:
1653. nybyggare Oluff i Lemåhs, hustru Karin, gossen Joen
1654. nybyggiare Oluff i Leemåhssen, hustru Carin, drengen Joen
1655. Olof i Lemåhs, h-o Carin, drengen Joen, h-o Cherstin
1656. Oluf Gunnarsson, h-n Carin, Joen Arfwidsson, h-o Cherstin
1657. Oluff Gunnarsson, hustru, mågh, dotter
1658. Oluff Gunnarsson, hustru  ;  /otydl.?/
1659. Ollof i Lämåås, hustru Karin;  Joen ibidem., hustru Kierstin
 
Från 1661 är längderna mer tabellariska och ger inte lika mycket information. Olof följs av sonen Johan Olofsson från 1675.  - Jon finns fram t.o.m. 1679. 1681 i stället Arfwedh Jonsson ett enda år. Därefter Jöns Jonsson fram till början av 1700-talet. Från 1691 finns ännu en brukare, Olof Jonsson.  Jöns Jonsson och Olof Jonsson är antagligen söner till Jon Arvidsson.  
 
Bilden är så långt att Olof och Karin i Lämås gifter sin dotter Kerstin (som måste vara född mer än tio år innan Lämås upptogs) med (den ganska unge drängen) Jon Arvidsson.  
 
Men så har jag en begravningsnotis från 1740: Det gäller Jöns Jonsson från Lämås som avled 1740 11/4, begr. 20/4. Han uppges vara 80 år. Alltså född 1659/60. Samt: fad. Jon arfwedsson,  mod. Kjerstin Persdr.
 
Att Jöns är son till Jon Arvidsson stämmer bra, och tiden för Jöns födelse likaså. Modern heter Kerstin, som Jons hustru heter på 1650-talet. Men Persdr.?  
Möjligheter: - Jag har skrivit av fel. (Får kolla en gång till ..)  Ska vara Kerstin Olofsdotter??  
- Olofs hustru var gift en gång tidigare med en  Per. Kerstin är från detta äktenskap.  
 
Det var det. Ett litet tillägg: hösten 1741 begravs h. Kjerstin Olsdotter af lämås.   95 år.
Är åldern rätt är hon född ca 1646. Hon var inte hustru till Olof Gunnarssons son Johan (hon hette Karin Eriksdotter). Jag har inte pusslat fram vems hustru hon var. Var hon hustru till någon av Jonssönerna verkar åldern i högsta laget.  
 
Nu blir det inte mer. Var Jon kom ifrån har jag ingen aning om.
Hans far, som hette Arvid, finns det några stycken kandidater till i Karlskoga (bland annat i Brickegårdssläkterna - men det finns fler möjligheter), och ännu fler om man går litet längre bort.  Dessutom finns det fler Jon Arvidsson i bygderna.  
 
Hälsningar  
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna