ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Länsman Juhl Wettlesson  (läst 2074 gånger)

2006-05-01, 19:45
läst 2074 gånger

Ingvor Hansson

Hej!  
 
Min mm fm fm f, länsman Juhl Wettlesson dör 1743-07-23 i Skee. Han beräknas vara född 1685, jag har inte kunnat få fram något om hans härkomst. Är det någon som vet när och var han är född, vilka hans föräldrar och syskon var?  
 
Ingvor Hansson

2006-05-01, 20:52
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Ingvor,
 
Länsman Juhl Wettlesson och hans fru Margareta Nilsdotter, fick bl.a. en son Johannes - 1724-10-01 i Södra Slön Skee.
 
Han dog 1743 också i Södra Slön.
 
Detta är från Släktdatas register för Skee och där finns inte så tidigt som 1685 med.
Det fanns ganska många Wettlesson och Wettlesdöttrar i Lur eller Skee så om Du frågar under Lur kanske det finns någon som vet.
 
Hälsningar Eivor

2006-05-02, 17:10
Svar #2

Ingvor Hansson

Hej Berit!
Det stämmer, han dog i Södra Slön, Skee. Han var gift två ggr och har många barn, bl a Kari Juhlsdotter som är min ana. Men längre än så kommer jag inte. Jag tittade i Lur och hittade (i dödboken) en Wättle som skulle kunna vara far till Juhl. Skall ställa en fråga under Lur som du föreslog, kanske någon kan ge besked om det är rätt Wättle. Juhl var ju länsman, kan det finnas något register, t ex. ett Länsmansregister tro, där det finns personuppgifter om de länsman som fanns i resp. polisdistrikt. Det är väl ett önsketänkande förstås, men nog hade det varit praktiskt!
Hälsningar Ingvor

2006-05-12, 18:25
Svar #3

Utloggad Carl-Gustav Dahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Hej Ingvor!
Jag har en Karin Juhlsdotter och flera Wettle i min forskning. När är din Karin född?
mvh
Cg

2006-05-13, 11:45
Svar #4

Ingvor Hansson

Hej Cg!
 
Min Kari är född (beräknat)1711-05, var någonstans vet jag inte, men far är alltså Juhl, och mor Margareta Nilsdotter. Kari gifte sig med Nils Christensson och de bodde på Sydkoster. Deras son Mattis är min mm fm f.
Mvh
Ingvor

2006-05-14, 11:10
Svar #5

Utloggad Carl-Gustav Dahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 152
  • Senast inloggad: 2013-02-18, 10:46
    • Visa profil
Ingvor!
 
Har tyvärr inget att tillföra. Juhl och Margareta gifte sig 1710 i Tjärnö. Första noterade (i Släktdata) barn var Niliana 1719. Undrar var familjen bodde dessförinnan? Det här var ju en tid     med krig och kristider och kanske det slarvades med kyrkböckerna?
Karins syster Sara (1730-1806) har jag i min släktforskning. Hennes son, i 2:a äktenskapet, Anders Andersson (1769-1937) är ingift i min släkt.
 
Lycka till  
Cg

2006-05-15, 23:13
Svar #6

Ingvor Hansson

Hej igen Cg!
Det blir till att leta vidare då, tack i alla fall för ditt svar.  
Mvh
Ingvor

2006-05-16, 22:17
Svar #7

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,  
 
det här är inga av mina anor men enligt ett gammalt register skall en Jul Vettlesson i Tågeröd nämnas i Domboken för Vette härad 1704 där man bland annat tar upp hans morbroder Lars Nilsson i Renskogen.
 
Under Tågeröd i Lur socken finns många Jullar och Vettlar och det borde finnas någon koppling bakåt.
TÅGERÖD
 
 
Hans Christophersson 1709 Se FII:6 s.323,FII:11 s.31
Mari Julsdr. 1715-31/12 1753 se FII:5s.277,fad: Jul Wettlesson,Slön,Skee
Barn:  
Helena 23/5 1736
Nils 25/6 1737  
Mattis 9/3 1739-2/3 1741
Margareta 1/2 1742
Hans Christopherssons 2:a gifte
Anna Mattisdr. 1708-19/4 1770 se Truls Kristensson,Kyrkosund,Tjärnö
Vigd: 24/11 1754 Tjärnö
 
Att titta i domböckerna är nog ingen dum id?
 
Vh
 
Bas

2006-05-17, 12:51
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
FII-serien innehåller bouppteckningar, inte domböcker.
 
Domböcker, bouppteckningar m.fl. häradsrättshandlingar från Vätte finns för den här tiden (t.o.m. 1801) på landsarkivet i serien Tanums, Bullarens m.fl. häradsrätt.
 
Landsarkivet har personregister för bouppteckningarna.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2006-05-17, 21:23
Svar #9

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,
 
jag skrev inte att domböckerna var F-serien. Får väl förtydliga mig. Personerna nämns i Dombok för Vette härad 1704.
 
Däremot glömde jag att förtydliga F:et. Tack för det Jörgen,
 
Vh
Bas

2006-05-18, 10:36
Svar #10

Ingvor Hansson

Hej Bas!
 
Nej, tvärtom, det är nog en väldigt bra id?. Haken är bara att det är så förtvivlat svårt att läsa texten. Nu har jag dock gått på en kurs i konsten att tyda gamla texter. Får se om det hjälper.  
Jag tackar hjärtligt för all hjälp och alla uppslag till var och hur man kan leta för att komma vidare. Domböckerna har jag inte tänkt på i detta avseende. Mari Juhlsdotter måste vara en syster till min Kari, det var en helt ny ”bekantskap”. Tack för det. Jag har inte hittat några barn till Juhl födda mellan 1711 och 1719 tidigare. När det gäller Jullar och Vettlar hittar jag inga under Tågerud i Släktdatas reg. Däremot en Wättle Hansson som möjligen kan vara far till Juhl. Men han bor i Warebacka.  
 
Med vänliga hälsningar
Ingvor

2006-05-18, 11:33
Svar #11

Ingvor Hansson

Hej Igen Jörgen och Bas!
 
Läste edra senaste inlägg efter det att jag sänt in mitt,
 
Tack för alla förtydliganden, jag behöver dem. Trots att jag har hållt på i många år med släktforskningen är det mycket som är helt nytt.  
Mvh
Ingvor

2006-05-19, 07:34
Svar #12

Bosse Forsström

Det ovannämnda målet finns i domboken för Tanums, Bullarens m.fl. härader AIa:10, Vätte härads hösteting 1704 d. 3-5 oktober, s. 384-385, mellan ?? 10 och 11. Jul Vettlesson i Tågeröd har stämt in sin morbror Lars Nilsson i Renshogen för 10 riksdaler, som Lars skulle vara skyldig hans far Vettles sterbhus. Pengarna har använts för att lösa in Torgerslund i Bullaren, där Lars har bott tidigare. Frågan hänskjuts till Bullarens härads ting, så man får leta vidare där.
 
I taxeringslängden 1715 (Rolf Berlin) finns följande uppgifter:
 
Tågerödh          Sk 1                                         180     0
                           Christopher                           0    50
                           Juhl                                  0    40
 
Enligt Olof Brattös namndatabas bor han kvar på Tågeröd 1718.
 
Vid Vätte och Tanums häraders vinterting 1712 den 15-17 februari ? 13 har Tarald Olofsson i Slön i Skee instämt sin hustru Jöranna Julsdotters brorson Jul Vettlesson i Överby i Lur. Jöranna äger 3 sättingar i Tågeröd i Lur, som är hennes ärvda odelsjord. Hennes salig bror Vettle Julsson i Tågeröd har pantat ut 3 sättingar där enligt tingsrättens brev av den 28-29 maj 1703.  
 
I mantalslängden 1673 är Jul Björnsson tillsammans med Anders Andersson antecknade på gården Tågeröd, som då är noterad i Skee socken.  
 
I registret över odelsbönder 1615 finns i Skee en ”Bi?rnn i Togger?d” på 2 tunnor, där kungen äger ? tunna och ”Bi?rnn och hans metarffr” 1? tunnas skyld. De står också som ägare till 3 hudars skyld i Kroken.
 
Bland dessa medarvingar fanns väl troligen den Anders i Tågeröd (eller kanske hans hustru) som finns omnämnd hos Knuth Hansson, Min släkt i norra Bohuslän, s. 50. Jag har inte lyckats belägga att han bodde just på Tågeröd, men han ägde odelsjord där, och 9 sättingar är hälften av 1? tunna.  
 
Dessa ärvdes senare av hans söner, bl.a. Truls Andersson i Österöd och Folkestad, Rasmus Andersson i Stare, Gude Andersson i Bastekärr och Anders Andersson i Tågeröd, som pantade till sig gården av sina bröder 1640. Det framgår av följande mål vid Tanums och Vätte  häraders ting 1689 den 26-27 november ? 19:
 
”Trulls Andersson i Folckestadh å sine, och dess änn i lijfwe warande broders Rassmus Andersson i Stahres wägnar, item å dess aflijdne sahl. bröders, Hans, Nills, Oluf och Gude Anderssöners wägnar, bewittnade och bekiände här inn för rätten, att dehras siunde broder sahl. Anders Andersson i Tågerödh af Luurs sochn, hade dem för många åhr sedan nembl. Ao 1640 gifwit panttepengr på dehras arfligen tillfaldne odellssjord utj Tågerödh, som war 9? setting skylld, och dher före hwar broder uppbuhritt 44 dr smt.  
 
Samma breef beklagar sahl. Anders Anderssons dottersman Hans Christophersson i Tågerödh, nu i förlijdne krijgh, medelst fiendens wållande wara förkommitt, hwarföre begiäradt medan desse gamble männ lefwa dehras bekiännelse här öfwer måtte inprotocolleras och honom frambdehles till rättelsse och bewijss een afskrift meddehlas.”
 
Jag har i det här fallet använt den renoverade domboken i Göta hovrätts arkiv, och därför kan texten avvika något från den i häradernas arkiv. Det kan vara ett litet tips att använda de renoverade domböckerna om man har svårt att läsa texten. Ofta verkar tingsskrivarna ha lagt ner lite extra möda på dem, och de är ofta riktigt lättlästa. De finns i filmsamlingen på GLA.
 
Mvh Bosse F

2006-05-20, 18:29
Svar #13

Ingvor Hansson

Bosse F!
 
Jag är nästan tårögd av glädje över ditt utförliga inlägg. Det finns så mycket jag kan hämta där. TACK! Du räddade mig också från att fastna på Wettle Hansson (som far till Juhl).
 
Mvh
Ingvor

2006-06-01, 07:37
Svar #14

Bosse Forsström

Hej igen Ingvor!
 
Tack för det. Det är alltid trevligt att kunna göra någon glad. Dessutom försökte man ju faktiskt i svaren ovan att lura dig till att leta i fel socken, Lur, där du inte skulle ha hittat något. Tågeröd låg vid den aktuella tiden på 1600-talet i Skee socken och Vätte härad. Jag hittade lite fler uppgifter om gården bland mina anteckningar:
 
Vintertinget 1751-02-26, mellan ?? 47 och 48.
Hans Kristoffersson i Tågeröd, Lur socken uppvisade två köpebrev på hela skattehemmanet Tågeröd.  
 
Enligt det första har han enligt brev 1739-05-22 köpt ena halvan av sin svärfader Jul Vettlesson och dennes halvsyster Maria Vettlesdatter samt systerdottern Olug Olsdatter, de båda senare i Fredrikshald i Norge.
 
Enligt det andra från 1746-02-08 har han dels ärvt, och dels köpt den andra halvan av sina syskon och svågrar. Hans hustru är Maria Julsdotter.
 
Höstetinget 1686-11-15, Tanums, Bullarens m.fl. AIa:6 s. 409:
? 25. Vettle i Tågeröd har hållit arvsskifte efter sin salig far Jul i Tågeröd. Hans bror Björn Julsson, som är i Köpenhamn har arv på 33 rdr 16 öre smt, sjättepenning 5 rdr 16 öre smt.
 
? 26. Jul i Tågeröd har också haft en son i Holland, Mattes Julsson, som dött där.
 
Vintertinget 1675-01-29 Vätte härad, målen onumrerade:
Anderss i Tågerö bekenner, at hans granne Jurdh Biörnsson försträkt honom 40 rdr till 6 mark smt huar rdr och sat honom therföre i pant dhen 3:e part i dhen halfue gården uthj Tågerö, som Anderss sielf brukar och besitter, och det till Jurdh får sin uthlånte penning igen.
 
Följande notering finns i mantalslängden 1681, GLA-film 59/81:
Skiee sockn,  Militiehemman.
Tåkeröd  
Hiuhl Under Barnen
Wädtle 1 man 1 hustru
Hans 1 man 1 hustru
 
I en längd över rusttjänstpengar från 1644, GLA-film 50/59, står noterat:
Giurd Anders Thoger?d 1 ? t.
 
Giurd, Jurdh, Hiuhl och Juhl är stavningsvarianter av samma namn. Jag är ingen språkvetare, men jag gissar att Jul i dialekten uttalades med tjockt l, precis som i gål/gård och gäle/gärde.
 
I mantalslängden 1624-25, GLA-FILM 39/59, står ”Bi?rnn i Thoger?ed” noterad, och i mantalet över kungsskatt 1630, GLA-film 45/59, finns ”Encken i Thager?d” antecknad.
 
Både i jordeboken 1593 och i den från 1573 finns en Anders i Thogger?tt/Togger?dt antecknad på gården. Eftersom det är gammal odelsjord är Anders troligen Bj?rns far eller svärfar. Så långt tillbaka i tiden, och utan ytterligare källmaterial går det emellertid inte att dra några säkra slutsatser. I jordeboken 1544 finns en Halluor y Thogerud på gården.
 
Mvh Bosse F

2006-06-01, 22:53
Svar #15

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Bosse
 
Vem försökte lura någon att forska i fel socken? Tycker du verkligen detta?
 
Vad förvånad jag blir!
 
B-A Stenqvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna