ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-04-26  (läst 5121 gånger)

2001-03-24, 07:12
läst 5121 gånger

Utloggad Thomas Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-11-16, 22:32
    • Visa profil
    • www.hallberg.zoomin.se
Hej Micke A,
Jag har själv inte forskat så mycket på detta,
Men dessa personer borde finnas i min databas.
 
17 Östmark A1:1 2/3 sid 85
 
Karin Andersdotter f. 1720
Anna Nilsdotter f.1748, Överstruken
Översturken f.1755 död 1774 Kan stå Ingrid
Karin f 1762
Jacob Arnesson f. 1744
Anna Nilsdotter f. 1748
 
Det här är en mkt lös koppling till Millmark.
Men, detta kanske du redan har sett.
 
/Thomas J

2001-03-24, 20:20
Svar #1

Mikael Andreasson

Hej Thomas
jo jag har funderingar åt samma håll får se om det går att knyta ihopp det någon gång.
 
Micke

2001-03-24, 20:40
Svar #2

Kerstin Tarander

Hej!
Fick hjälp för några veckor sedan att hitta fadern till Johan Andersson f 18290928 Björnsviken.
Fadern Anders Jonsson 17910201. Jag fann han ju men han försvann lika fort. Modern Anicka och hennes föräldrar fann jag. Jag undrar om jag  
kan få hjälp på traven än en gång.MVH Kerstin

2001-03-24, 21:05
Svar #3

Mikael Andreasson

Kerstin
 
Ur Födda fryksände 1765-1820
Lars 1789-01-18     Björntjärnshöjden N  
Karl 1789-01-18     Björntjärnshöjden N  
Anders 1791-02-01   Björntjärnshöjden N  
Bengt  1791-02-01   Björntjärnshöjden N  
Johan 1793-05-01    Björntjärnshöjden N  
Per 1795-05-14      Snårberget
Far Johan Andersson
Mor Maria Larsdtr
 
 
MVH Mikael

2001-04-06, 13:29
Svar #4

Niclas Persson

Hej, Mikael J och Mikael A !
 
Lokalombudet för Östmark, återtar kraften att fungera som bollplanck efter några månaders frånvaro...
 
Angående Långerudsskogen och torpenheten Käppanstorp, kan jag för Er berätta följande:
 
fam. Erik (Johansson) Mark soldat, och sedermera avställd sådan var enl. Hf född 1724 men var egentligen född 1726 i Arnsjön, Det var ibland brukligt att göra soldaterna något äldre för att på så sätt kunna rekrytera dessa tidigare...
 
Uppgiften brukade då följa med till prästen vid hemställan, så också för Erik Johansson. Han var av släkten Tenhuinen med föräldrarna Johan Eriksson Tenhuinen 1695 ca och Karin Larsdotter Porkka 1693. Fader Johan Eriksson var född i Norra Röjdåsen och hans hustru Karin i Åskogsberg.
 
Karin Larsdotter, var dotter till en Lars Larsson Porkka i Rattsjöberg som halshöggs 1707.
 
Men tillbaka till Erik Johansson Marks hustru...
Kerstin Nilsdotter är med 95% sannolikhet just dotter till Nils Ifvarsson och Maria Olofsdotter i Långerud. Alla andra Kerstin Nilsdöttrar i Fryksände Storsocken vid denna tid är upptagna, och dessutom ligger Käppanstorp som en första torp utbrytning under Långeruds hemman.
 
Erik Johansson Marks fader Johan Eriksson Tenhuinen hade i sina yngre dagar verkat som dräng i torpet Svenshöjden under Långerudsskogen, ett stenkast från Käppanstorp. Fadern hade alltså en kontakt med familjerna i Svenshöjden och Käppanstorp. Dock skötte han sin drängtjänst mindre gott och fick sparken...  Att sedan sonen Erik Johansson gifter sig till Långerudsskogen är därför ganska naturligt...
 
 
Erik Johansson och Kerstin Nilsdotter hade följande barn:
Karin Eriksdotter Tenhuinen 1754-07-16
Ingeborg                   1757-01-10
Marit                      1759-09-23 död 1760?
Nils  Eriksson    Tenhuinen 1762-03-07
Marit Eriksdotter Tenhuinen 1764-09-30
Britta                     1767-10-31 död 1770
Britta                     1772-01-27
 
Barnens födelseplatser ömsom Käppanstorp och Långerudsskogen alltså samma plats!
 
Men nu till en personligt intressant fråga.  
 
Jag härstammar från Nils Eriksson Tenhuinen f. 1762 Långerudsskogen död 1813 och Karin Jacobsdotter Valkoinen f.1757 Jaakola Mosevattnet, Brandval död 1811 (Dotter till Jacob Jacobsson Valkoinen f.1724 i Gransjön, Östmark och Lisbet Matisdotter Räisäinen f.1730 i Öieren, Brandval.)Bägge döda i Svenshöjden under Käppanstorp, Långerudsskogen.
 
Nils och Karins barn:  
 
Erik Nilsson Tenhuinen     1788-05-26
Jacob                     1790-06-14
Lisa Nilsdotter Tenhuinen  1792-07-04**
Johan Nilsson Tenhuinen    1794-05-20
Nils                      1798-04-24 död 1803
Karin Nilsdotter Tenhuinen 1801       död 1802
Alla barna födda i Svenshöjden under Käppanstorp.
 
** Min Ana
 
Vilken är Din av dessa barn, Mikael ??
 
Med intresserade Hälsningar
 
Niclas Persson, Torsby
 
e-post: klemmetan@hem.utfors.se

2001-04-06, 14:30
Svar #5

Mikael Johansson

Hej Niclas!
 
Tack så hjärtligt för all information.
Jag hade ingen aning om att Erik Johansson var finne.
Min farmor Frida Karolina Johansson ,född Gustafsson 1914 i Kullerik, Käppanstorp härstammade från Erik Johansson och Kierstin Nilsdotter.
När jag tänker efter kan ju torpet Kullerik byggts av Erik och Kierstins son Erik Nilsson Tenhuinen som då kunde ha varit Erik på Kullen.
Detta torp står numera öde men jag brukar varje sommar tillsammans med min familj åka och bese torpet.
 
Så här härstammar jag från Erik och Kierstin:
 
-Erik Johansson Marck Tenhuinen  
 g.m.
 Kierstin Nillsdotter  
 
-Nils Eriksson Tenhuinen
 g.m.
 Karin Jacopsdotter Valkoinen
 
-Erik Nilsson Tenhuinen f. 1788 i Käppanstorp
 g.2:a ggn 1818-09-05 m.
 Annicka Påhlsdotter f. 1791
 
-Maria Ersdotter Tenhuinen f. 1825 i Käppanstorp
 g. 1850 m.
 Johan Johansson f. 1825 i Käppanstorp
 
-Johan Johansson f. 1848 i Kullarne
 g.m.
 Kajsa Persdotter f. 1848 i Rosastorp
 
-Anna Mathilda Johansson f. 1886 i Käppanstorp
 g. 1905 m.
 Lars Gustaf Larsson f. 1873 i Heden, Långerud
 
-Frida Karolina Johansson f. 1914 i Käppanstorp
 g.m. Arvid Emmanuel Johansson f. 1912 i Deje
 
-Lars Åke Christer Johansson f. 1946 i Karlskoga
 g.m.
 Susanne Katarina Johansson f. 1962 i Karlskoga
 
-Lars Johan MIKAEL Johansson f. 1986 i Karlskoga
 
MVH
 
Mikael Johansson

2001-04-07, 10:53
Svar #6

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Niclas och Mikael
En fråga angående Tenhuinen  
Jag har i mina anor bakåt  
Helga Eriksdtr Tenhuinen f1732-05-20  
Norra Röjdåsen Gift med  
Erik Andersson Sikainen f1737 Södra Röjdåsen
Helga är min fm,fm,fm,fm men även min fm,fm,mf,mm
Far Erik Eriksson Tenhuinen f ca 1688  
Norra Röjdåsen
Mor Annika Danielsdtr Veteläinen f ca 1695 Medskogen  
 
Min fundering är om det finns något släktskap mellan Helgas Far  
Erik Eriksson Tenhuinen f ca 1688 och  
Johan Eriksson Tenhuinen f ca 1695 och  
Matts Eriksson Tenhuinen vigd 1738 N röjdåsen
med Kerstin Staffansdtr Purainen
 
Mikael A

2001-04-07, 13:00
Svar #7

Mikael Andreasson

Niclas  
här kommer ännu några frågor ?  
 
Om jag fått saker och ting rätt så kan jag följa Lisbet bakåt enligt nedan.  
 
1:Lisbet Matisdotter Räisäinen f.1730  
2:Matis Pålsen Räisäinen gift 1728 med 3.  
(Brodern Tomas f1695 övertar Pakkola min ana)  
3:Kari Larsdtr  
4:Pål Matisen Räisäinen f1670 Lövhaugen  
(Grundade Pakkola.)  
5:Lisbeth Henriksdtr f 1664 ca
 
I mina papper och i de böcker jag har så har jag inte funnit något födelse år på hennes far Matis Pålsen Räisäinen i Grueboken 1990 står endast att han gifter sig 1728.  
Har du något födelse år på Matis ?  
 
Och så en fråga på släkten Valkoinen
 
Utifrån vad du skrev ovan så får jag det till att  
Jacob Jacobsson måste vara son till Jacob Sigfridsson stämmer det och om ja vem var hans hustru (Min ana är i det här fallet Jacob Sigfridssons bror Olof f 1691 ca)
 
1:Jacob Jacobsson Valkoinen f1724
2:Jacob Sigfridsson Valkoinen f1694 ca
3:??
4:Sigfrid Andersson Valkoinen f1659 ca
5:Elisabeth Eriksdtr Kiesinen f 1673 ca
 
Mikael A

2001-04-08, 09:45
Svar #8

Niclas Persson

Hej, Mikael A !
 
Först till frågan om Tenhuinen;  
 
Erik Eriksson 168(8)3 född i Rattsjöberget är broder till min Johan Eriksson 1695 född i Norra Röjdåsen.  
 
Deras fader var Erik Eriksson Tenhuinen f.1660 ca i Norra Röjdåsen, och hustru Britta Tomasdotter Purainen f. 1655 ca i Norra Röjdåsen. Britta dör med stor sannolikhet i barnsäng då min Johan Eriksson födds 1695. Farfar var Erik Tenhuinen f 1625 ca var är obekant!
 
Då Britta Tomasdotter dör gifter han om sig med Karin Larsdotter Räisäinen från Öieren f.1680 ca, och de får två kända barn, däribland Mattes Eriksson Tenhuinen f 1705 ca (i Rattsjöberget), alltså den som är gift med Kerstin Staffansdotter Purainen.
 
Britta Tomasdotter Purainens fader är Tomas Klemetsson Purainen f. 1620 ca, och dennes fader Klemet Eriksson Purainen.
 
Kerstin Staffansdotters anor är Staffan Tomasson Purainen f.1653 ca d. 1732 och hans hustru Annika Eriksdotter Haljainen f. 1675 ca, Staffans fader är då naturligtvis Tomas Klemetsson ånyo.
 
Vad gäller Annika Eriksdotter och hennes släkt som jag också återkommer till i frågan om Valkoinen, så kan VI helt glömma släkten Kiesinen, dessa har bevisats vid ett flertal tillfällen ha sålt ut sig från Gransjön, och de flesta flyttat till Norge!! Istället är det Erik Eriksson Haljainen f.1640 ca (i Orsa?) som köper in sig i hemmanet och blir den som kommer att besitta den samma och han får många barn med Annika Hansdotter Valkoinen f. 1650 i Lindberget Hof, dotter till Hans Henriksson Valkoinen f.1618 ca, som så småningom kommer till Vastaberget i Vinger. Flera har här gjort felaktiga slutsatser!
 
Med vänlig Hälsning,
 
Niclas Persson
Valbergsvägen 9A
685 33 Torsby
e-post: klemmetan@hem.utfors.se

2001-04-08, 10:20
Svar #9

Niclas Persson

Hej, Mikael A igen!
 
Nu till Valkoinen/Räisäinen anor;
 
Mattis Påhlsen Räisäinen var född 1697 ca i Lövhaugen, Grue. Hans fader Påhl Mattisen Räisäinen f. 1670 ca Lövhaugen d.1734 Pakkola, Grue med just hustru Lisbet Henriksdotter Lehmoinen f. 1674 ca i Skallbäcken, Södra Finnskoga d. 1741 Pakkola, Lövhaugen.
 
Påhl Mattisens fader är Mattis Persen f.1641 ca d. 1696, med hustru Gunhild Eriksdotter Haljainen 164? ca i Orsa d.1721 Södra Röjdåsen, en syster till Erik Eriksson. Hans fader Per Larsen f.16?? Räisäinen, men detta visste Du säkert redan!  
 
Så till Jacob Jacobsson Valkoinens anor
 
1. Jacob Sigfridsson Valkoinen f. 1694 Gransjön
gm. Karin Klemetsdotter Hämäläinen f. 1696 Vittjärn d.1742 Mosevattnet, Öieren
 
2. Sigfrid Andersson Valkoinen f. 1660 ca d.1707 i Gransjön 47 år gammal!
gm. Lisa(Lisabeth)Eriksdotter Haljainen f. 1670 ca i Gransjön, dotter till Erik Eriksson Haljainen, som jag talade om i första inlägget.
 
3. ?? Anders Henriksson Valkoinen ?? f.1614 i Laukka sn,Finland, broder till Hans Henriksson f.1618 ca som kom till Vastaberget, Vinger. Anders har funnits men har inte setts i källor i Sverige alltså en HYPOTES. Det finns också en mycket krångligare väg till hur Sigfrid Andersson är Valkoinen, men den får jag ta upp enskilt en annan gång!  
 
4. Henrik Andersson Valkoinen f. 1585 ca Laukka sn, Finland.
 
Med vänliga Hälsningar,
 
Niclas Persson

2001-04-08, 13:27
Svar #10

Mikael Andreasson

Hej Niclas  
 
Man får bocka och tacka  
 
Mikael A

2001-04-09, 16:08
Svar #11

Mikael Johansson

Hej Niclas och Mikael
 
Tack ännu en gång för Räisäinens, Purainens, Valkoinens m. fl.
 
Karin Larsdotter Porkkas f.1693 far Lars Larsson Porkka som halshöggs 1707 för stöld i Ekshärad.
Hans föräldrar var ju de i Rattsjöberg boende
Lasse Mattsson Porkka och Annika Hindriksdotter Häkkinen.
 
Annikas far var den beryktade Hindrik Thomasson Häkkinen men vem var Lasses far?
 
Kan det ha varit den Mattes Porkka som uppodlat Fäbacken någon gång på 1640-talet och kan Mattes vara bror till Lasse Clemetsson Porkka i Runnsjön?
 
MVH
 
Mikael J

2001-04-09, 18:02
Svar #12

Niclas Persson

Hej, ånyo Mikael J och Mikael A!
 
Ja då skall vi försöka få rättsida på den viktige Lars Mattsson Porkka som kommer till Rattsjöberg.
 
Mikael Du hade helt korrekta uppgifter på de anor Vi behandlar... Dock tänkte jag ganska strikt att dessa redan är kända vilket också var fallet. Nå så till problemet.
 
Lars Mattsson Porkka f. 1635 ca är med största sannolikhet son till Mattes Klemetsson Porkka i hans första äktenskap. Lars är troligen född i Orsa-området. Mattes Klemetsson har två mer kända bröder vid namn Lars Klemetsson Porkka, alltså en av två startmän i Runnsjön, och tillika stamfader till de många Porkka boende i Runnsjön under 1600-talets senare del. Den andre och kanske den viktigaste är Erik Klemetsson Porkka som tidigt var i Mulltjärn och även i Bukrtorpet i Grue, för att senare slå sig ner i Öieren. Om jag inte minns fel hade han under en tid efter Mulltjärn varit tillbaka i Orsa.
 
Åter till brodern Mattes Klemetsson Porkka(som tidigare säkert varit i Öieren en längre tid vid sin broder Erik) som blir gift en andra gång och bosatt i Arnsjön, därstädes med en Lisbeta Johansdotter av okänd släkt. Mattes Klemetsson får i detta andra äktenskap en Mattes Mattsson f 1665 ca som senare kommer till Fäbacken via Runnsjön. Denne har också en broder Erik Mattsson f 1663 ca som är den gamle man som dör i Fäbacken 1753. Vi måste dock ta födelseåren med en nypa salt.
 
Den Mattes Larsson som figurerar vid upptagandet av Fäbacken har sagts vara en Porkka, men jag har börjat att alltmer tvivla.. Det är nämligen så att Lars Klemetssons son Mattes Larsson är född tidigast 1630, snarare 1635. Det kan omöjligt vara han som är i Fäbacken så tidigt, i det att denne är den förste Porkka som heter Mattes Larsson!! Nå ett problem till... Denne Mattes Larsson har också en son Erik Mattsson Porkka, men dessa personer verkar finnas kvar i Runnsjön under senare delen av 1600-talet. Istället går just en vandringssägen att det skulle från Öieren via Arnsjön till Fäbacken inkommit två bröder av en annan gren av Porkkas vid sekelskiftet 1700. OCH att dessutom Kähköinens blivit på obestånd och de flesta av dessa blivit tvugna att flytta till Runnsjön. Detta skulle betydligt bättre stämma med de Husförhörslängder som vi ser föreligger tidigt i Fryksände. Dessutom skulle detta förklara de feltolkningar som gjorts kring Mikkel Mattsson Kähköinens barn.
 
Fader till dessa tre kända bröder Lars 1610 ca, Mattes 1615 ca och Erik Klemetsson Porkka 1620 ca är troligen en man vid namn Klemet Henriksson som finns att finna i Graninge. Man kan spekulera att det bör ha funnits en äldsta son Henrik också. Det intressanta med detta är att det tidigt figurerar en Henrik Porkka i gränstrakterna till Norge, bl. a skall han ha varit i Södra Lekvattnet och Bredsjön mycket tidigt. Denne Henrik Porkka går ur längderna någon gång på 1660 talet.
 
Detta blev en utvikning, men åter till Rattsjöberg. Annika Henriksdotter Häkkinen är Henrik Tomasson Häkkinens barn i andra Äktenskapet med Kerstin Bengtsdotter. Henrik Tomasson Häkkinen var gift två gånger och fick i första äktenskapet åtminstone Henrik Henriksson Häkkinen som blir i Djuprämmen, och Sigfrid Henriksson Häkkinen, den som felaktigt sagts heta Sigfrid Tomasson och angivits vara en border till Henrik Tomasson Häkkinen. Detta baseras helt på Gottlunds berättelse i Dagboken. Dock heter HAN alltid Sigfrid Henriksson i alla Mantals- och tiondelängder, men också Sigfrid Häck. Sigfrid Henriksson Häkkinen kan följas från Bastvålen och Rattsjöberg till problemen i Arnsjön och hans nödvändiga flytt till Mulltjärn, där han dör! Sigfrid Henriksson måste som en son i första äktenskapet bli förlikt med änkan Kerstin Bengtsdotter eftersom han egentligen inte kan ärva helt, och att hans bördsrätt till sin fader säkerligen inte var bevakad..  Sigfrid var som son i ett första äktenskap troligen lite på undantag och kanske rentav inte fungerade så väl med sin fader då hans moder och Henriks första hustru inte längre fanns i livet.
 
Nej, nu slutar jag här och hoppas Ni kan smälta detta till en början.
 
Med vänliga Hälsningar,
och hopp om många kommentarer,
 
Niclas Persson

2001-04-15, 14:41
Svar #13

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Beträffande Erik Eriksson Haljainen och hans dotter Gunhild? från Orsa i Dalarna som Niclas Persson nämner ovan vill jag göra följande förtydliganden.
Åren runt 1640 finns på Orsa/Ore finnmarker endast 2 personer med namnet Erik riktigt belagda.
 
Den första är Erik Staffansson Pulkinen (1603-1677) i Hamra, Orsa som bl.a. har en dotter (okänd till namnet) som är gift med en Lars Larsson i domboken 1662 (8/1) för Orsa nämns denna Lars som rest till Värmland för tre år sedan och nu säges vara på finnmarken i Norge.  
 
Den andra är Erik Klementsson Porkka (nämnd första ggn 1649) (f. ca 1615) som i sitt första gifte med en till namnet okänd dotter till Staffan Pålsson Mulikka (nämnd sista ggn 1647) i Sandsjö, Orsa bl.a. har en dotter Gertrud född omkring 1640 som senare hamnar med familjen i bl.a. Vittjärn, Östmark.
Att Eriks bror Mats Klementsson skulle ha varit bosatt på Orsa finnmark är för mig okänt.
 
Dessutom nämns endast en gång (1636) en husman Erik Pålsson i Hamra, Orsa.
 
Namnet Haljainen har aldrig påträffats på finnmarken i norra Dalarna.

2001-04-16, 11:15
Svar #14

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Mårten Göransson Puttoinen f omk 1630 gift med Marina Henriksdtr Sikainen f omk 1640 Bosatta på Norra Röjdåsen.(Uppgifter från Jarl Ericssons bok)  
Vet någon varifrån denne Mårten kommer ?  
Är släkten Puttoinen vid den tidpunkten stor ?  
 
Mina funderingar är om Mårten kan vara son till den omk 1600 i Sången Hällefors födda Göran Simonsson Puttoinen.
 
Mikael

2001-04-16, 11:31
Svar #15

Niclas Persson

Hej, Torbjörn Näs och Övriga!
 
Tackar ödmjukast för detta klarläggande kring Haljainen och Orsa-sakerna!
 
Vi måste alltså söka Erik Eriksson Haljainens anor någon annanstans. Intressant är dock att en Mårten Eriksson Hallian och syster Gunhild Eriksdotter anges i Finnemantalet 1686 födde i Oesse, var det nu ligger?!  
 
Gabriel Bladhs studier av finska släkter i finska källarkiv har gett vid handen att han inte återfunnit namnet Haljainen där, dock finns tydliga likheter vad gäller personerna med en släkt Haliakainen. Man kan också tänka sig att Hallian, Hälian är en förvrängning av Heiloinen. Jag ställer frågan till Dig Torbjörn, Finns inte denna släkt Heiloinen i Dalarna ?? Jag har för mig att Gottlund träffar någon under resan 1817 som har detta släktnamn ?!  Dock kan detta inte ha varit i Orsa Finnmark, eller hur ?
 
Angående Matts Klemetsson Porkka och hans handhavanden, är det helt korrekt att man inte ser en Matts i Orsa! Detta var och är en HYPOTES i detta att Erik varit där och att de två verkar följas åt ganska ofta.. Men naturligtvis är det så att Källorna inte förtäljer något kring Orsa, men mitt antagande av spekulativ karaktär grundar sig på att alla personer inte är upptagna i mantals- tionde eller boskapsskattelängder. Säkert är dock att Matts Klemetsson fanns i Graninge med sin fader ca 1630 för att sedan bli borta därifrån 1633. Lars Mattsson Porkka måste ha blivit född på färden västerut mot Värmland.
 
Vi hanterar här en materia där Källorna inte räcker till för att kunna ge några besked kring vissa steg i förflyttningar och inre kolonisationsförlopp, det måste därför utifrån de säkra fakta som finns skapas Vissa hypotetiska orsakskedjor, där vissa av dessa är mer SANNOLIKA än andra och där styrkan i sannolikheten måste prövas mot befintliga indicier. Det är så som Historia eller i dess betydligt mer problematiska form Tacit-probability-History kan skapas. Faran i att inte våga skapa hypotetiska orsakssamband är att vetenskapen istället når sitt slut där endast källans angivelse kan säga något om verkligheten. Dess yttersta konsekvens är forskningsinriktningen Fenomenologi, där man anser att ett fenomen endast existerar om man kan själv varsebli detta. På plats med ett exempel: Om jag aldrig varit i KINA, och någon för mig påstår att KINA existerar, så kan jag säga att detta inte kan vara sant. Han påpekar då för mig att du kan läsa om landet i en Atlas, och höra om landet i TV och på Radio. Jag kan då påpeka för honom att de faktiskt kan hitta på och att jag aldrig varit i KINA och att det därför inte existerar!
 
Som man ser av det ovan nämnda exemplet så förstår man att detta inte är en framkomlig väg att söka kunskap!!  Vi måste därför ha dessa hypotetiska prövingar, där särskilt diskussionen som vi för nu kring Orsa är mycket viktig!
 
Resultat måste bli att Matts var någon annanstans då hans broder Erik Klemetsson var i Orsa. Men om man i källorna inte återfinner Matts någonstans så måste man fundera över var han kan vara och om Källorna har fått med alla personer. Vi vet att det oftast är hushållets och gårdens Husbonde som anges i allehanda skatte- och Mantalslängder.
 
Med viktiga och ödmjuka Hälsningar,
 
Niclas Persson

2001-04-16, 19:09
Svar #16

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Niclas,
på Orsa finnmark är det mycket dåligt med finska släktnamn belagda. Jag har inte kunnat hitta någon Haljainen, Haliakainen eller Heiloinen där. I västerdalarna och Säfsen finns däremot Heiloinen belagda iom Lars Tomasson Heiloinen som finns i Gällinge 1643-1676 (mtl).
Visst har du åxå rätt i att det oftast bara är husbonden som nämns vid namn i skattelängderna, och vad beträffar Erik Klementsson Porkka så består hans hushåll av 11 skattade personer år 1652 (mtl), året efter, som är det första där det anges vilka personer det är frågan om är det åter igen endast 2 som skattas (1 son och 1 dotter). Så helt omöjligt är det naturligtvis inte att Eriks bror Mats varit bosatt här en period, men han nämns iaf inte i domböckerna.
 
Jag har åxå tittat i det norska Finnemantalet 1686 efter personer födda i Oesse, Aerse, Osse, Orese, Ose etc. Detta innefattar även personer födda i Ore sockens finnmarker. Men det är inte många av dessa som går att belägga tyvärr.
Jakten går vidare, alla uppslag är naturligtvis värda att undersöka.
 
Bästa hälsningar
/Torbjörn/

2001-04-18, 18:34
Svar #17

Peter Larsson

Hej,
Jag söker efter föräldrarna till Maria Larsdatter(larsson) f. 1827 i östmark d. 1906.
Maria var gift med B?re Gjermundsen Langtjernåsen f. 1827 d. 1925.
 
Dom emigrerade till Östmark från Trysil 1856, men dom flyttade tillbaka till trysil 1862.
 
Maria hade någon typ av sjukdom, hon var sängliggande i mer än sex år i slutet av sitt liv!
 
M.v.h.
Peter Larsson

2001-04-20, 12:45
Svar #18

Utloggad Margareta Kustus Forsgran

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mikael.
Erik Andersson Sikainen 1737  
Har tittat i Älvdalsarkivet Dalby sn
där Bäckvall skrivit om en bondflicka
Sakainen från gården Sikala som var g.m
länsman Jonas Hasselrothf 1768 d 11/1 1829
känner du till någon av dessa namn
 
MVH Margareta

2001-04-20, 19:13
Svar #19

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Margareta
 
Erik Andersson Sikainen f1737-d1787är min fmfmfmff
gift med Helga Eriksdtr Tenhuinen f1732.
 
 
Länsman Jonas Hasselrot och Kajsa Mickelsdtr bosatta i Södra Röjdåsen får 1795-10-01 en son Mickel som dör 1797.  
Jonas bygger en gård som senare kom att kallas för Länsmansgården.
 
I födda Östmark återfinns 1765-1820
Kerstin Mickelsdtr f1769-05-29 och  
Karin Mickelsdtr f1772-06-01.  
Kajsa är troligen någon av dessa systrar.  
Far och Mor till de båda är  
Mickel Henriksson Sikainen f18/4-1736 d 1791  
och Maria Olsdtr f 1734 Bosatta i S Röjdåsen.
Mickel Henriksson Sikainen grundade vad som senare kom att kallas Tväråna Herrgård.
Mickel är son till
Henrik Mickelsson Sikainen f1711 och  
Marit Mattsdtr Suhoinen f1711
 
 
Hälsningar Mikael

2001-04-23, 15:33
Svar #20

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Mikael A.
 
Dine opplysninger om Göran Simonsson er interessante. Har du mer info. om dine kilder her? Det er ikke umulig at Göran er Mårtens far. Spørsmålet er hvor lenge Göran Simonsson forble i Sången, og om hans slektsnavn helt sikkert var Puttoinen. 
 
Vennlig hilsen
Jan

2001-04-23, 20:09
Svar #21

Gunilla Önnberg

Jan Myhrvold!
Jag skulle vilja fråga dig om Mickel Knutsson f. 1728 (1726?), jag har hört att du evenetuellt kan hans föräldrar, jag har försökt att maila dig men det går inte, mailen studsar bara tillbaks. Mickel Knutsson är min ana.
MVH Gunilla Önnberg

2001-04-23, 20:10
Svar #22

Gunilla Önnberg

Jan Myhrvold!
Jag skulle vilja fråga dig om Mickel Knutsson f. 1728 (1726?), jag har hört att du eventuellt kan ha hans föräldrar, jag har försökt att maila dig men det går inte, mailen studsar bara tillbaks. Mickel Knutsson är min ana.
MVH Gunilla Önnberg

2001-04-23, 21:39
Svar #23

Utloggad Mikael Andreasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 326
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 22:43
    • Visa profil
Hej Jan  
Iden om att Göran eventuellt skulle kunna vara far till den Mårten Göransson Puttoinen som dyker upp i Gransjön kom när jag satt och tittade på de anor jag själv har av släkten.  
Göran är ett inte allt för vanligt namn  
Puttoinen är vad jag vet omk 1630 inte en så stor släkt.
 
Göran Simonsson Puttoinen
f omk. 1600 begravd 1686 i Hällefors Kyrka
Bosatt i Käxtjärn Hällefors från 1623 tillsammans med sin broder Bertil.  
Bergsmann(del i Sikforshytta) 1631 - efter 1660
Upptäckare av Silvergruvan omk 1637  
Nämndeman i häradsrätten 1642-1662  
Hustru ?
Barn utifrån vad jag vet idag
Göran Göransson f1650-d1737 Bergsmann
Simon Göransson f1652-d1734  
Erik Göransson  f ?  -d1696 Gruvdräng
Två andra barn figurerar Mats och Kerstin
(Uppgifter om barnen från Carin Widen)
 
Göran flyttade med sin äldre bror Bertil till Käxtjärn, de två andra bröderna övertog faderns gård i Sången (Erik och Matts).
Görans barn är födda vid ganska hög ålder hans bröder är betydligt yngre när de blir fäder, min fundering är att det kanske finns fler barn eller att Göran gift om sej.
 
Görans far är Simon Jacobsson Puttoinen f ca 1570
Den förste bebyggaren i Sången som skattlades 1610.  
 
Att släktnamnet skall ha varit Puttoinen ja det är det namn som figurerar på Simon varifrån det kommer vet jag inte.  
 
Själv härstammar jag från Görans bror Erik och från Per Henriksson Sikainen broder till Marina Henriksdtr Sikainen som gifter sej med Mårten Göransson Puttoinen.
 
Jag letar vidare och hoppas på tipps och råd  
Hälsningar Mikael.

2001-04-23, 22:57
Svar #24

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Mikael A.
 
Mårten Göranssons far ser ut til å være død før ca 1645. Men navnelikhetene er så store at det jo kan dreie seg om søskenbarn e.l.  Mårten Göransson i Gransjön hadde også en bror Göran (f ca 1640) som figurerer i Gransjön på 1670-tallet. Göran flyttet seinere til Mackaretjärn i Södra Finnskoga. 
 
Hverken Mårten (døde i Mangen Fryksände ca 1699) eller Göran (døde i Mackaretjärn ca 1708) ser ut til å ha hatt barn ved navn Simon, Bertil eller Jakob.
 
I Lievustoure i Rautalampi bodde i siste halvdel bonden Pål Puttoinen (fra skattelister) og jeg har tenkt meg at han muligens kunne være Mårten Göranssons farfar eller farfars-far.
 
Du skriver at Göran Simonsson var av slekten Puttoinen. Fins slektsnavnet knyttet direkte til Göran i form av Putt, Putten e.l., eller er knytningen et resultat av analyse? Hvem har eventuelt kommet fram til konklusjonen?
 
Vennlig hilsen
Jan

2001-04-23, 23:17
Svar #25

Utloggad Jan Myhrvold

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-09, 17:56
    • Visa profil
    • www.fennia.nu
Hei Gunilla!
 
Det stemmer at jeg har jobbet litt med noen Knuter, men jeg kan desværre ikke finne noen Mikkel Knutsson i grensetraktene. Selv om jeg ikke har funnet Mikkel i sognene Vinger og Grue gjenstår det å leite i Hof (disse tre er de mest sannsynlige). Mikkel kan være?født her selv om vi ikke finner ham. Hvis han er født utenfor ekteskap  
av forældre fra Sverige og Norge, eller forældrene var norske og fikk børn i Sverige, er det mulig at han ikke har blitt skrevet inn i kirkebøkene. (I stedet for at det ble skrevet inn i begge land, ble det ikke skrevet inn i det hele tatt!)
 
Jeg lover å ha alle sanser åpne når det gjelder Mikkel, og skal ta kontakt hvis jeg finner noe.
 
 
Vennlig hilsen
Jan

2001-04-24, 19:12
Svar #26

Utloggad Gudrun Nielsen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2010-04-18, 17:45
    • Visa profil
Finns uppg. om resandefamiljer i Östmark under 1700-talet? Har hört att det har funnits flera sådana släkter i Östmark men vilka och när vet jag inte (eller ant. om barn till resande)?

2001-04-25, 20:03
Svar #27

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Jan, Mikael m fl.
 
Ordet är ju fritt varför jag gärna hoppar in i debatten här. Jag har sysslat med de finska släktnamnen sedan några år och har samlat på mig en hel del sådana under årens lopp. Det är originalbelägg från såväl domböcker, mantalslängder och tiondelängder m fl. som från tillgänglig litteratur.
 
När det gäller Puttoinen har jag sett belägg som Putt, Putten eller Pot. Men det förekommer även andra försök från svenska tjänstemäns sida att tolka detta släktnamn. Således förekommer exempelvis Butne, Butt etc.  
 
Den mycket kunnige Lars-Olof Herou som väl får anses vara bland de främsta experterna inom området skrev för ett 15-tal år sedan i en släktforskartidskrift om den förste finnen i Hällefors, Simon i Sången. LOH framkastade därvid en hypotes om att Simon måhända var av Puttoinen-släkten. Han stödde sig på det faktum att en avkomling i rätt nedstigande led till Simon i sin livstid kallades för Buttan. Det står att läsa om dessa förhållanden i Finnmarken förr och nu 1998:2.
 
I övrig tkan jag bidra med ett fynd från tiondelängden 1668 betr finnhemmanet Runnsjön. Där står nämligen uppförd en viss Sång Simon. Vissa forskare har framfört teorin om att denne skulle vara av släkten Laulainen. Laulaa betyder sjunga på finska. Men han kan lika gärna vara kommen från eller på något sätt ha anknytning till Sången. Jag är medveten om att det finns flera möjliga Sången. Men namnet Simon kan ju innebära en viss preferens för Sången i Hällefors.  
hälsn
 
jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2001-04-25, 20:12
Svar #28

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
När jag ändå skriver skulle jag vilja framföra följande. Källkritik och angivande av källa är en av de viktigaste hörnstenarna i forskningen. Det är självklart att det ska vara så i släktforskningen också. Ingen seriös forskare hoppar över källangivelsen i sin forskning. Det är därför mycket tillfredsställande att se att många forskare på dessa sidor är medvetna om källans betydelse.  
 
Slutligen skulle jag vilja uppmuntra Niclas Persson i Torsby betr hans synpunkter om att lite mera fritt få ställa upp hypoteser som kanske inte omedelbart kan stödjas eller verifieras av källbelägg. Jag tror nämligen att detta är viktigt för vår finnsforskning. Men det bör självfallet framgå av inlägg, forskning eller liknande att det faktiskt är just hypotes grundad på mer eller mindre lösa antaganden.  
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2001-04-26, 10:00
Svar #29

Niclas Persson

Bästa, Gudrun Nielsen!
 
Det förekommer ett flertal resandesläkter i Östmark under 1800- och 1900-talen. Under just 1700-talet har ännu inte några resandesläkter hunnit inkomma, men omedelbart med inledningen av 1800-talet inflyttar ett antal släkter till församlingen, ibland med anknytning till Konradsfors bruk. De släkter som först inträder är Lök och Wigart. De som senare under 1800-talet och början av 1900-talet finns vill jag inte nämna här, av etiska skäl, då idag levande ättlingar kanske inte finner detta acceptabelt och eftersom de resande själva tvistar om hur de skall förhålla sig till detta. Om Du vill ha information om dessa släkter, kan Du kontakta mig direkt. E-postadressen följer med nedan.
 
Vänligen,
Lokalombudet för Östmark
 
Niclas Persson
e-post: klemmetan@hem.utfors.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna