ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-24  (läst 3517 gånger)

2004-03-18, 18:56
läst 3517 gånger

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Mannikhöjden ligger ungefär 6 km väster om Lesjöfors, som är den bruna fläcken på första kartan.
 

 
Fribotorpet ligger ungefär 8 km sdväst om Lesjöfors:
 

2004-03-18, 23:23
Svar #1

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Bo och tack för kartbilderna! Så vad jag förstår så ligger alltså Sandsjön norr om Mannikhöjden (Manniktorpet ligger väl på den höjden hoppas jag?!), och då skulle Fribotorpet inte ha något alls att göra med Sandsjön, utan klart och tydligt höra till Dalkarlsjön? Jag vet nu inte hur det ser ut, men jag tar för givet att Sandsjön ligger norrut, eftersom min släkting som bodde i Brushöjden var skriven i Sandsjön när han dog. Och jag ser ju var Brushöjden ligger där på kartan. Men är det så att Manniktorpet ligger så till att det hör till Dalkarlsjön det också, eller kunde det räknas till Sandsjön?  
MVH
Monica

2004-03-19, 00:28
Svar #2

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Tvärtom, Manniktorpet ligger norr om Sandsjön.
Fribotorpet,vid den röda markeringen på den andra kartan, ligger i jämnhöjd med Sandsjön.
 

 
Lite svårt att få med alla orterna på samma kartbild, men så här ska det vara.

2004-03-19, 08:15
Svar #3

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej igen Bo! Nä, det här blir ju bara ännu snurrigare än förut! Jag kanske skulle varit kvar i min egen föreställning om hur det såg ut...
Skämt åsido så blir jag faktiskt alldeles ställd, för som jag skrev förut så bodde faktiskt min förfader i Brushöjden, Sandsjön. Men om man tittar på kartan, så ligger ju Brushöjden långt från Sandsjön. Nu var ju visserligen detta i mitten av 1800, så kanske hade Sandsjön blivit något av huvudort i området, eftersom det ju ser störst ut? Att Dalkarlsjön inte räknades, menar jag? Fast å andra sidan, så har jag misstankar om att mina Manniktorpare kanske var Sandsjöbor snarare än Dalkarlsjöbor, och detta var i början av 1700.
Men Fribotorpet ligger på rätt ställe-nu kanske en och annan pusselbit kan falla på plats!
Tack i alla fall Bo för dina kartbilder. Jag skall försöka få ordning på torpen, men skulle jag inte få det att gå ihop så får jag väl fråga igen!
MVH
Monica

2004-03-19, 13:32
Svar #4

Anders Andersson

Kopplingen mellan Brushöjden och Sandsjön kanske är av ekonomisk snarare än geografisk karaktär? Det vill säga, torpet i Brushöjden kanske lydde under en större egendom i Sandsjön, det påtagliga avståndet (i kilometer räknat) till trots? Vägens sträckning antyder väl i vilken riktning de flesta kontakterna gick; av höjdkurvorna att döma följer den ju dalgången, och har så sannolikt gjort i hundratals år. Den jämförelsevis raka vägen från Sandsjön mot Fribohöjden och Dalkarlssjön gissar jag är av senare datum.

2004-03-20, 12:50
Svar #5

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Anders! Ja, något lurt är det i alla fall. När jag nu tittade närmare på min Bruse från Brushöjden, stod det faktiskt Sandsjöhyttan och inte Sandsjön. Kanske detta kan ha betydelse? Jag får klura vidare!
MVH
Monica

2004-05-04, 12:48
Svar #6

Utloggad Andreas Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-05-29, 16:30
    • Visa profil
    • freewebtown.com/Andreas
Någon som vet var platsen Upplanda låg (ligger) i Visnum?

2004-05-04, 20:13
Svar #7

Lennart Hjerpe

[size=0]Andreas
Det ligger ett Upplanda c:a 3 km norr om Rudskoga kyrka.
Mvh L Hjerpe[/size]

2004-05-06, 21:56
Svar #8

Hanne Ludvigsen

Finnes det en plass i Værmland som heter Fr?nske? mvh Hanne

2004-05-19, 09:24
Svar #9

Monica Fogelqvist (Monifo)

Höjden och Nyhyttehöjden i Färnebo-är det samma ställe?  
Tack på förhand
Monica

2004-05-21, 20:46
Svar #10

Monica Fogelqvist (Monifo)

Snälla någon som vet; är det någon skillnad mellan Bosjön, Bosjöhyttan och Bosjöhammare? Eller kan jag leta mina gubbar på alla tre ställena?
Tack på förhand!
Monica

2004-05-21, 22:29
Svar #11

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Monica
Bosjön är en sjö som ligger ca 2 mil NV om Filipstad. Norr om Bosjön ligger Bosjöhyttan (förr kallad Gräsbosjöhyttan). I Bosjöns södra ände fanns en stångjärnshammare om det är den som kallades Bosjöhammare vet jag inte. Det fanns en gård som hette Bosjö Hammare i Kroppa socken.
Mycket kul att läsa och intressanta bilder om Bosjön och Bosjöhyttan hittar du på www.filipstadsbergslag.com/hyttorbruk/hyttor/bosjohyttan.html
 
Vänliga hälsningar Ann-Cathrin

2004-05-22, 10:25
Svar #12

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Ann-Cathrin och tack för tipset! Vilken jätteintressant sida, verkligen givande!
Men min fråga från ovan kvarstår; kan jag söka mina gubbar på alla tre ställena, eller är jag bara lurad av namnens likhet? Och jag visste att Bosjön kallades Gräsbosjön förut, men det ger mej fler myror när jag nu tänker på det. Läser man kyrkböckerna i Sunnemo, figurerar ett ställe som heter Gräs-säj nu inte att det har något med Bosjön att göra, och att jag måste utvidga min sökradie ännu en bit?!
Och de som gifte sig i Kroppa och kom från Bosjön-kan man anta att de kom från det Bosjö Hammare i Kroppa som du nämner, eller är det möjligt att det kunde avse det andra Bosjön också?
Som synes är jag helt ute och guppar i förvirringens sfärer, så lite hjälp med strukturering tas innerligt gärna emot!
Hälsningar
 Monica

2004-05-22, 11:05
Svar #13

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej Monica
Ursäkta att jag förvirrade till det ännu mer för dej, vad beträffar Gräs i Sunnemo så finns det i just Sunnemo och har inget med Bosjön att göra. Min mormor är född i Norra Gräs, Sunnemo. Både Kroppa och Bosjön hör väl till Färnebo, tror jag om jag nu inte är alldeles ute och cyklar.
Beträffande de som gifte sig i Kroppa så tror jag att om det bara står Bosjön och inte Bosjö Hammare (Boo Siö Hammare) så kom dom nog från just Bosjön. Jag tror att du ska söka dina gubbar i Bosjöhyttan och Bosjö Hammare, Färnebo socken. *Skratt* Jag velade kanske till det ännu mer nu, hoppas nån mer svarar dej.
Soliga hälsningar Ann-Cathrin

2004-05-22, 11:12
Svar #14

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej igen Monica
Fel av mej, Kroppa tillhör inte Färnebo socken.

2004-05-22, 22:37
Svar #15

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej igen Ann-Cathrin!
Att jag blev orolig när jag började fundera på Gräs och Gräsbosjön, berodde på att man i Sunnemos tidiga kyrkböcker faktiskt kan hitta sina färneboiska Bosjösläktingar! Och eftersom Gräs ligger i Sunnemo och klingar anmärkningsvärt likt Gräsbosjön, så blev jag lite skraj!
Angående Kroppa så var det ju inte helt fel; det hörde ifrån början tror jag till Färnebo, för att så småningom bli en egen socken. Fråga mej inte när!
Men jag tror nog att jag kan utesluta det Bosjö hammare som finns i Kroppa i alla fall? Eller har jag fattat helt fel?
/Monica

2004-05-23, 15:02
Svar #16

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan Monica
Jag tror också att du kan utesluta Kroppa och begränsa din sökning till runt Bosjön.  
Lycka Till!
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-06-08, 20:28
Svar #17

Utloggad Helena Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 21:16
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till ett slott(?!) som skulle ha kallats Långslott och legat vid Långsjön (utanför Vålberg?!) det är rivet nu..
Det ska ha bott någon fri herre där som min fm mm jobbade åt o sydde bl.a. hon hette Maria JULIA (Melin/Klaesdotter)Mogren född 1876, hennes mf hette Erik Longberg (Skifsman) gratialist och bodde på Kärrmyren (grums) kanske även hans namn kan ha något med det att göra!?
 
Blir ingen direkt fråga utan mer nyfiken på om någon känner igen namn /plats eller så..
 
//Helena

2004-06-08, 21:16
Svar #18

Lennart Hjerpe

[size=0]Helena
Slottet finns delvis kvar nu som stor lantgård,själva slottsbyggnaden revs under andra världskriget,Här bodde t.ex. Brukspatron Lindroth som levde 1704-1772,därefter Kapten Löwenhielm.Long tillhör Grums kommun och ligger på östra sidan Långsjön som egentligen är en förlängning av sjön Vermeln.Namnen känner jag inte till.
Mvh L Hjerpe[/size]

2004-06-09, 16:03
Svar #19

Utloggad Helena Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 21:16
    • Visa profil
Tack Lennart för hjälpen.
/Helena

2004-06-09, 21:07
Svar #20

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil
Slottet var helt byggt i trä och revs precis som Lennart säger i början av 1942-1943. År 1942 kom Jacob Stake som nyutnämnd kyrkoherde till Grums från Holmedal och prästparet Stake åkte runt i socknen det året och besökte bland annat Long. Fru Stake berättar att förgängelsen var total i slottets inre. De gamla gobelängerna hängde som trasor, någon hade använt ett gemak att föda upp gäss i m.m. Den siste som bodde på Longs gamla slott var troligen en Rosensvärd, son till greve Löwenhjelms måg, general Rosensvärd tillika landshövding i Värmland. 1934-35 var det auktion på alla inventarier från slottet (har själv några saker som min farmor ropade in) och efter detta började förgängelsen. Slottet revs som sagt och allt virke såldes som ved.
 
Hittade ett gammalt kort på Longs slott, så här såg det ut!
 

2004-06-10, 09:15
Svar #21

Peter Funke (Aningen)

Hanne Ludvigsen - 06 maj 2004: Finnes det en plass i V?rmland som heter Fr?nske?
 
Hanne, har Du läst ortnamnet eller hört det uttalas? Ske kan vara det dialektala skog, som i Gunnarske (Gunnarskog) eller Värmske (Värmskog) -det sistnämnda påminner ju lite om det ortnamn Du anger. I grannlandskapet Dalsland finns Fröskog, som med samma uttalsvariant kanske heller inte kan uteslutas.

2004-06-10, 17:09
Svar #22

Utloggad Helena Lindblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-01-23, 21:16
    • Visa profil
Tack Peter!
Jättekul att få en bild på hur det såg ut.
 
mvh Helena

2004-06-10, 21:20
Svar #23

Utloggad Peter Borg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1024
  • Senast inloggad: 2018-12-15, 12:53
    • Visa profil

2004-06-15, 09:15
Svar #24

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Ligger något som heter Thorsby B i Värmland? Jag fann platsen då jag sökte och fann en person i Arkion men blev osäker på var detta ligger i Sverige eller om det är någon liten lokal ort i närheten av Göteborg där personen bodde 1890.

2004-06-15, 10:27
Svar #25

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

OBS! Fråga aldrig samma sak på två tre! ställen; du har kommentarer här och här. (Gäller väl som sagt troligast Torsby socken i Bohuslän..)

2004-06-15, 16:03
Svar #26

Gunilla Önnberg

Solveig
Det  finns ett Torsby bruk i Fryksände sn. Det kan ju vara värt ett försök. ibland stavas det Thorsby och B kan ju kanske stå för bruk. Det går ju att söka på skivan ortnamn.
MVH//Gunilla

2004-06-23, 22:23
Svar #27

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan
Är det någon som vet var en plats kallad Skogen i Visnum ligger. På denna plats ska det ligga ett torp som heter/hette Snickartorpet.
 
Vänligen Ann-Cathrin

2004-06-24, 00:58
Svar #28

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:58
    • Visa profil
Skogen eller Skogsgården finns på häradskartan i norra delen av socknen. Där finns också ett flertal torp utan namn. Kanske är Snickartorpet ett av dem.

2004-06-24, 10:37
Svar #29

Ann-Cathrin Gustafsson

Hejsan Bo
Visste inte att det även kallades Skogsgården.
Jag ska kolla på häradskartan igen och se om jag kan finna den. Tack så mycket för hjälpen!
 
Snickartorpet ska efter vad jag hört finnas kvar än idag, med samma namn, kul om man kunde hitta det och se hur det ser ut.
 
Vänliga hälsningar Ann-Cathrin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna