ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Olson flyttet til Norge  (läst 889 gånger)

2003-04-29, 14:31
läst 889 gånger

mettekg

Jeg søker en gren av min familie som kom fra Bohuslan.
Niklas Petersen f 1849 (Bersendal,Gøteborg,Bohuslan). Hans far skal hete
Peter/Petter Olson.
Niklas Petersen byttet senere navn til Nicolai Pedersen, og ble gift i Norge med Inger Olea Jeremiasdatter i Sande Vestfold. Vet at dette ikke er mye informasjon, men ett sted må jeg jo begynne. All hjelp mottas med takk
Mvh Mette

2003-04-29, 20:12
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 19:31
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sognet heter Berfendal.
 
Dessverre holder det ikke med bare fødselsår och sogn, da de har så vanlige namn som Petter Olsson og Niklas Pettersson.
 
Se siden Finn dine aner i Båhuslen (www.skagerrak.net/ba/tips/aner.html) i Båhusarkivet (www.skagerrak.net/bahusarkivet.html).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-05-04, 15:45
Svar #2

Birgitta Hansson

Hej Mette.
 
Det finns en Niklas född i Kopperöd i Berfendal 19/1 1849
Fadern hette Peter Olsson och var bonde
Modern hette Anna Catharina Tobiasdotter.
Kan det vara din Niklas?
I Hans Karlssons bok Familjer i Berfendal står det att Niklas och brodern Carolus flyttade till Norge år 1886.
Hälsningar Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna