ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rasmus Jonsson i Varekil, Stala (född 1692) - vilka var hans barn?  (läst 1755 gånger)

2004-06-10, 09:46
läst 1755 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Jag är på jakt efter Rasmus Jonsson i Varekil, Stala. Eller närmare bestämt uppgifter om hans barn (i hopp om att hitta hans förmenta dotter Dorotea, född 1752, död 1805 i Näs, Ödsmål).  
 
Rasmus Jonsson föddes 1692 i Varekil, Stala och var gift med Bengta Jönsdotter (född 1715 i Fläskum, Tegneby). Rasmus och hans hustru tycks ha bott i Varekil, Stala.
 
Finns det någon som känner till dessa makar och som har uppgifter om deras barn och bostadsorter?
 
Alla tips, råd och upplysningar om detta tas emot med största tacksamhet.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2004-06-10, 11:45
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christian,
 
Detta har jag skrivit för länge sedan, när jag tog fram en gårdsförteckning och skrev de som bodde på gårdarna på Inland och de som berörde min släkt.
Jag tror att det stämmer men Du får kontrollera.
Varekil 1730 - Bl.a. Rasmus Jonsson son till Jon Nilsson och Dordi.
Rasmus var gift med Bengta Jönsdotter, dotter till Jöns Persson i Fläskum i dennes första gifte.
1750- friköptes Varekil   1/4 Rasmus Jonsson
Rasmus Jonsson efterträddes av sonen Per Rasmusson g.m. Inger Jonsdotter död 1790.
Det här är min släkt och jag har mer om Jöns Persson m.m. men Du får återkomma.
Det är bara sonen Per för närvarande, men jag skall se om jag hittar fler.
Vänl. hälsn. Eivor

2004-06-11, 12:25
Svar #2

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej (igen) Eivor,
 
Och stort tack för ett nytt givande svar (du har ju hjälpt mig mycket förut, när det gällt andra släktingar i trakten). Det känns tryggt att ha en så aktiv forskare som du till hands.
 
Det slog mig i natt att vigselboken för Ödsmål år 1775 borde ha en notering om varifrån Dorotea kom. Hon gifter sig ju då med Andreas Andersson i Näs, Ödsmål. Har tyvärr inget datum för vigseln.  
 
Likaledes slog det mig att det kanske i Ödsmåls dödbok för den 11 november 1805 står något om var/när Dorotea var född?  
 
Är detta möjligen källor som du har tillgång till?
 
Med tacksamma hälsningar,
 
Christian Juliusson

2004-06-11, 22:10
Svar #3

Eivor Andersson (Ema)

Hej Christian,
 
Nu tog Du väl i  
 
Tyvärr har jag inte tillgång till födelseböckerna m.m. från Ödsmål.
Vet Du att de vigdes i Ödsmål? Det kan ju vara Orust också. De brukade ju vigas i brudens församling.  
Rasmus Jonssons släkt höll till i Varekil och Tegneby.
Du kan kanske få mer besked från Inlands Släktforskare, om Du hör med dem.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2004-06-16, 16:52
Svar #4

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen, Eivor.
 
Och tack för tipset.  
 
Jag kan tillägga att jag nu från annat håll (tack så mycket, Kjell Moberg) fått veta att Rasmus Jonsson, enligt mantalslängden för år 1770, hade en dotter vid namn Dordi (alltså samma namn som Rasmus mor, stort tack för den upplysningen).  
 
Hon skulle möjligen kunna vara identisk med min Dorotea.
 
Letar nu raskt vidare efter Ödsmåls (och Orusts) kyrkoböcker.
 
MVH,
 
Christian

2004-10-09, 19:41
Svar #5

Christina Nylund

Hej!
 
 Läste just Eivor Anderssons inlägg. Själv har jag en Anna Greta Rasmusdotter gift med Hans Swensson från Norum i Bohuslän.Hon ska tydligen vara från Stala. Hon var född 1812-08-30. Dom hadde bl.a en son Johan Alfred f.1858-11-20 som var min farmorsfar.Jag har hört att kyrkarkiven har brunnit här. Går det ändå att hitta hennes föräldrar vore jag tacksam.
 MVh   Christina Nylund

2004-10-09, 19:44
Svar #6

Utloggad Christina nylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 20:08
    • Visa profil
Hej!
 
 Läste just Eivor Anderssons inlägg. Själv har jag en Anna Greta Rasmusdotter gift med Hans Swensson från Norum i Bohuslän.Hon ska tydligen vara från Stala. Hon var född 1812-08-30. Dom hadde bl.a en son Johan Alfred f.1858-11-20 som var min farmorsfar.Jag har hört att kyrkarkiven har brunnit här. Går det ändå att hitta hennes föräldrar vore jag tacksam.
 MVh   Christina Nylund

2004-10-09, 21:16
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det stämmer att kyrkoböckerna har brunnit i Tegneby pastorat (Tegneby, Stala och Röra socknar). Rekonstruktion pågår i regi av Orusts Släktforskare.
 
Stalas husförhörslängder börjar 1849 och födelseböckerna 1839.
 
Från avskrifter (som finns på hemsidan ovan) av lysningar i Tegneby pastorat 1830-1860 hämtar jag följande:
 
23/4 1830
Abraham Berntsson, Jacklefjäll [i dag officiellt kallat Lundby] & Anna Greta Rasmusdotter, Varekil
Giftoman: Fader Rasmus Jonsson, Varekil
 
23/4 1841
Hans Svensson, hemäg, Varekilsnäs Nordg, 25 år & Anna Greta Rasmusdotter, änka, Varekil, 29 år
Giftomän: Johannes Abrahamsson, Ringseröd, och Bernt Svensson, Varekilsnäs
Arvskifte uppvisat
 
Och från dödboksavskrift:
 
7/2 1839
Abraham Berntsson, 32 år, hemägare, Varekil
 
Jag går inte i god för att det är rätt personer, det får du få bekräftat (eller dementerat) från andra källor. Men det är i alla fall en Anna Greta Rasmusdotter från Stala, född c:a 1812, och gift med en Hans Svensson.
 
Arvskifte uppvisat innebär att barnen fått ut sin del av arvet efter fadern, vilket var en förutsättning för att änkan/modern skulle få gifta om sig.
 
Alla gårdarna som nämns här (Jacklefjäll, Varekil, Varekilsnäs och Ringseröd) ligger i Stala socken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2004-10-11, 18:37
Svar #8

Utloggad Christina nylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2011-01-12, 20:08
    • Visa profil
Stort tack Jörgen Tollesson för ditt svar på min  
fråga om Anna Greta Rasmusdotter.
 
Det ska bli spännande att få detta bekräftat och att fortsätta leta efter hennes släkt.
 
MVH Christina

2016-11-12, 14:44
Svar #9

Utloggad Göran Grottling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-11-12, 14:46
    • Visa profil
Hej Christian och er andra!
Det har visserligen gått 12 år sedan det senaste inlägget om Rasmus och Dordi, men kanske någon fortfarande är intresserad av uppgifterna?
  Dordi föddes i Stala 1752-11-18 och gifte sig med Anders Andersson från Ödsmål (min fm fm ff) 1775-10-01 i Stala på Orust.
  Flyttningsattest av den 22 oktober 1775:¶
Ärliga, Gudfrucktiga och dygdesamma Hustrun, Dordi Rasmusdotter, från Wargkil uti Stala församl., som den förste i denna Månad, blef under wanliga Ceremonier, förent, uti ägta förbund med äncklinge- och danne Mannen, ärl. och wälförståndige, Anders Andersson, från Nääs uti Östmåls församl., dit hon nu med denna sin K. Man flyttat, är barnfödd uti förstnämnde församl., den 18 Novemb. 1752. Kan Lutheri Cateches, innan till i book, Swebelius spörsmål fullkomligen, och förstår sin Christendom wäl och berömligen; war härstädes till förhör, sidste passions el.  fastelagz-Tid,  och till Herrans Nattward sista gången den 25 sidstledne Junij, el den II i dess Trinit. och har städse fördt en anstentig och ärbar wandel wittnar under tillönskan af Frälsarens Nåd och milderika wälsignelse, af Tegneby pg d. 22 Octob. 1775.¶
  Undertecknat av Stephan Enander / P. L.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna