ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekström  (läst 1346 gånger)

1999-09-17, 20:52
läst 1346 gånger

Erik Fröberg

Söker uppgifter om Anders Ekström, hovslagare i Kristinehamn omkr. 1730-1750 (föd.år okänt), gift med Greta Nilsdotter f.1696. De fick åtminstone 2 barn i Kristinehamn: Anders f.1744 och Lena f. 1747. Tacksam för ytterligare uppgifter.

1999-12-08, 13:11
Svar #1

Birgitta Nilsson

Erik!
Jag har en Johanna Andersdotter Ekström född 1803 i Värmland.
Kan han vara hennes bror?

1999-12-08, 21:33
Svar #2

Erik Fröberg

Till Birgitta Nilsson.
Tack för Ditt svar! Jag antar att Johanna inte kan vara syster till Anders. Däremot hade han en son vid namn Anders Andersson Ekström som i sin tur hade en son vid namn Anders Andersson Ekström f. 1780-02-16. Han kan ha haft en dotter Johanna. Det skulle stämma med åldern. Jag får beställa ytterligare kort. Vet Du var i Värmland hon föddes? Kan det ha varit i Stavnäs eller Boda?
Mvh
Erik

2000-01-31, 20:24
Svar #3

Erik Fröberg

Birgitta Nilsson!
Återkommer till min fråga var Johanna Adersdotter Ekström är född 1803. Vore tacksam för uppgifter om henne, eftersom det kunde ge ytterligare ledtrådar.
Mvh Erik.

2002-05-21, 10:20
Svar #4

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Erik!
Det var ett tag sedan du skrev dina inlägg och kanske har du redan löst dina problem. Annars kan en ledtråd vara den hovslagarsläkt Ekström som finns i Filipstad under samma period.
I Filipstads första hfl finns en hovslagaränka Annika tillsammans med barnen
 
Sven gift med Margareta och har sonen Anders f 1736
 
Johan, med kommentaren borta, finns på annat ställe i längden där han står som gift och hovslagare
 
Cajsa (sedan gift med snickaren Anders Normarck??)
 
Margareta, sedan gift med Matts Beckman från Carlstad 1738
 
Det finns också en Nils Ekström gift med Stina Lekenberg samt hans bror Jan Ekström i Filipstad under samma period. Hur de är relaterade till de föregående har jag ingen aning om.  
 
Med vänlig hälsning  
Linda Wikland

2002-05-21, 19:22
Svar #5

Erik Fröberg

Linda!  
Tack för Din hjälp. Jag har inte kommit någonstans. Kanske detta är ledtråden. Återkommer
när jag kontrollerat.
Mvh Erik

2003-08-04, 21:02
Svar #6

Erik Fröberg

Linda Wikland!
Hej!
Jag har inte kunnat koppla ihop Ekströms från Filipstad med min A. Ekström, Kristinehamn. Kanske Du har fler ledtrådar? Alla förslag välkomnas!
Mvh
Erik

2003-08-05, 19:33
Svar #7

Utloggad Linda Wikland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 19:24
    • Visa profil
Hej Erik!
Tyvärr har jag inga fler uppslag. Jag har själv inte forskat på Ekström utan observerade bara att det fanns andra med namnet Ekström inom samma profession i Filipstad. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig.
Hälsningar Linda

2005-05-02, 08:24
Svar #8

Birgitta Nilsson

Nu har jag fått veta att Johanna Ekström var född 1803 i Nor i Värmland.
Mer har jag inte hunnit ta reda på.

2018-08-12, 19:29
Svar #9

Utloggad Alice Ekström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 11:46
    • Visa profil
Min farfar heter Roland Axel Hilmer Ekström född i småland, han gav mig pappren på våran släkt, den första i Ekströms släkten är bara känd som Ekström.
En annan släkting nämns vid namnet Johan Albin Ekström född 1863 i Stockholm.
Men nu går vi tillbaka till den alra första Ekström, han kom från Locknevi till Tuna från början år 1813.
Och gifte sig med en kvinna vid namnet Ulla, hon kom från Frödinge 1829.

Vår släkt bor fortfarande kvar här nere i Småland.
Men det finns inte många av oss.

Min farfar hade bröder vid namn Ruben och Yngve Ekström.
Dom alla är söner till Karl Georg Hallin Ekström född 23 Nov åt 1900

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna