ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spak, Jonas - soldat i Hästeskede  (läst 631 gånger)

2005-08-22, 20:32
läst 631 gånger

Helena Johansson

Hej!
Jag söker info om en soldat vid namn Jonas Spak. I militära rullor står att han dog år 1808 i oktober i Göteborg. Hans sista besiktningsmönstring gjordes år 1808-07-20 i Hästeskede, Bohuslän.
 
Jag undrar om det finns någon mer info om honom i kyrkoböckerna för Hästeskede. Jag undrar också om det var där han dog, eller om det verkligen var i Göteborg nånstans?
 
Mvh
Helena Johansson

2005-08-23, 22:26
Svar #1

Ingrid Ericsson

Helena,
Vet inte om det är en tillfällighet, men enl. CD:n Centrala soldategistret finns en Jonas Spak,
som dog i oktober 1808, han föddes 1775, men denne Spak tjänstgjorde i Älvsborgs regemente, Od sn, Galtholmen Storegården rote, Gäsene kompani. Kan det vara samma person ?

2005-08-24, 20:02
Svar #2

Helena Johansson

Hej,
Jo det är samma person. Men jag tycker det är lite konstigt att han dog i Göteborg, och inte i sin hemsocken. Vet du om det finns mer information om honom i Bohuslänska källor?
Mvh
Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna