ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stubb på Rossö  (läst 1269 gånger)

2006-01-15, 11:55
läst 1269 gånger

Lotta Almkvist

Någon som känner till namnet Stubb från Rossö? Vänligen Lotta

2006-02-24, 17:01
Svar #1

Utloggad Elisabeth Gödesch

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2017-03-30, 11:20
    • Visa profil
Min farmor kom från Rossö, Tjärnöförsamling. Hon hette som flicka Stubb. Min farmor hade många syskon. Hon levde mellan åren 1899-1985.

2006-12-17, 15:56
Svar #2

Utloggad Gunilla Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2021-12-05, 17:24
    • Visa profil
Jag vet att det finns en familj Stubb som i några generationer 16-1700 tal lever i Dragsmark. Kanske är det från Rossö...jag har försökt få reda på varifrån släkten kan ha kommit och detta är intressant. Anna-Christina Andersson Stubb född ca 1680, hennes morfar hette Markus Stubb och var Löjtnant.  
MVH Gunilla

2012-05-23, 21:17
Svar #3

Utloggad Aki Tallqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2012-05-23, 21:37
    • Visa profil
Jag är inte så säker på någonting men vårt familjebibliotek känner till en bok som heter Hemvänen 1876-79 och där finns ett kapitel som slutar och sannerligen säger jag eder, det var ingen saga... och i berättelsen skrivs något om en löjtnant Stubb från ÖsterGötlands rytteri (märkväl, jag kan inga officiella definitioner)det blir lite hackigt men orden löjtnant, Stubb och Östergötland förekommer här. Dessutom bor jag i Finland. Men om nu någon är sådär rysligt intresserad av denna Stubb (som ju också varit vår utrikesminister samt Europa-minister) så kan jag kanske försöka läta reda på historien i denna 136 år gamla minnesvärda bok.MVH Aki
(... jag bläddrade igenom hela boken men hittade ej denna artikel pånytt. Kanske finns det i Sverige eller Finland någon som sparat på samma bok och kunde ge mer information än jag nu. På 1800-talet fanns det inte så mycket att välja på i bokväg så kanske någon annan också suttit och ruvat på orden Stubb,löjtnant,ÖsterGötaland)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna