ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Hultgren Månson 1771  (läst 740 gånger)

2003-06-05, 20:26
läst 740 gånger

Utloggad Elof Hultengren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-01-14, 18:51
    • Visa profil
Min förfader klarinettblåsare pipare vid Bullarens kompani har någon anknytning till Stockholm Foss eller Fors enligt familjetraditionen kom han ifrån Småland.Han var född 1771.

2003-06-05, 21:46
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Kombinationen Stockholm och Foss låter bekant. Jag har nämligen ett svagt minne av att jag hajade till inför ett i Båhuslän så opassande namn som Stockholm J när jag nyligen gick igenom ortnamnsboken för Tunge härad för att göra upp gårdsförteckningar för häradets socknar.  
 
Mitt tips är alltså att det är ett Stockholm i Foss socken som avses. Någon gård är det inte, så det är väl ett torp eller ett annat mindre ställe under någon av gårdarna.
 
Jag har inte boken tillgänglig här och nu, så jag kan inte kontrollera om det stämmer. Men Tunge härad är ju granne med Bullaren (en del av häradet ingår dessutom i Bullarens kompani), så det är ju lite naturligare om pipare Hultgren har anknytning dit än till Kongl. Hufvudkommunen.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna