ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 20 januari, 2013  (läst 760 gånger)

2012-08-20, 00:13
läst 760 gånger

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Hej.
 
Jag skulle vilja be om hjälp med att hitta dödsdatum och dödsförsamling för Gerda Sofia född 1916-05-30 i Burträsk församling. Hon finns på AID: v214336.b1000.s94 och SVAR:s bildid: A0031272_00342, som barn nummer 146.
 
Är det någon som vet när och var hon avled vore jag tacksam att få veta det.
 
Mvh Anton

2012-09-14, 00:33
Svar #1

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag hoppas på hjälp och råd från någon erfaren släktforskare. Jag har ett par frågor beträffande Sara Johansdotter f 1737, förmodligen i Bygdeträsk, dotter till Johan Mårtensson Svan 1696-1759 och Karin Mårtensdotter 1704-1780.  
 
Enl. hfl AI:4 sid 50 flyttar Sara till ”Jogböln” och får oäkta sonen Johan 1766 ”f. i Skell.”  Johan får efternamnet Persson.  
I födelseboken för Skellefteå lands finns en notering 1766 (utan datum):  Hjoggböle ”Soldaten Pehr Gierts oägta son Johan. Modern qvinnsperson Sara”  
Fråga 1: Kan man härav dra slutsatsen att Johan är son till Pehr Persson Gierts?
 
Fråga 2: När dog Sara Johansdotter?  
Enl. hfl AI:4 sid 50: Sara d. 1809-09-16 och maken Anders Mosisson d. 1818-11-26, men enl. hfl AI:5 och C:3 sid 500 är det Anders Mosisson som dör 1809-09-16.  
 
Enl. hfl AI:7a sid 203 dör Sara 1818. I EI:2 sid 91 finns 1818-11-21 en ”Sara Jansdotter, afl. Jan Pehrssons enka i Bygdeträsk, död av ålderdomsbräcklighet, 81 år”, skulle kunna vara hon men varken hennes eller makens namn stämmer.  (Eller gifte hon om sig?) Kan man ändå anta att detta är “min” Sara?
 
Tacksam för svar!
Barbro

2012-09-14, 20:55
Svar #2

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Jag tror att det skulle stått Enkan Sara Johan(Jans)dotter afl Jan Perssons MODER för Anders mosisson var den som dog 1809-09-16(AD Burträsk C:3 (1789-1813) Bild 247 / sid 500) så det är säkerligen din Sara
Jag har hennes bror Daniel i mina anor
Mvh B-M Widmark Holmsten
 
(Meddelandet ändrat av bmh 2012-09-14 20:58)

2012-09-15, 14:30
Svar #3

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Här blir det styrkt att Sara avlider 1818 (Burträsk AI:7a (1816-1825) Bild 212 / sid 203)

2012-09-17, 16:01
Svar #4

Utloggad babben

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2018-12-16, 19:30
    • Visa profil
Tack Britt-Marie, då känner jag mig styrkt i mina försök att tolka dessa felaktiga uppgifter i hfl. Det är intressant att se att flera antavlor på nätet har det felaktiga dödsåret 1809 på Sara.
 
Har du, eller någon annan här på forumet, någon info om vem som var far till Saras oäkta son Johan (se min fråga här ovan)? - Tills vidare gissar jag på Per Gierts som i Fb sägs ha fått en oäkta son med qvinnspersonen Sara. Det känns lite tunt som bevis så om någon har en säkrare uppgift vore jag tacksam!

2012-09-17, 19:56
Svar #5

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Lita på kyrkböckerna tills annat bevisas!

2012-09-20, 14:05
Svar #6

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Hej!
 
Jag efterlyser födelseförsamlingar för kronobyggaren Nils Jakobsson f. 1745-12-14 och hans hustru Beata Johansdotter f. 1741. Makarna finns bl.a. bosatta i Alltjärnliden i Burträsk AI:6 (1811-1816) sid 23 och i Svarttjärn i Lövånger AI:4 (1778-1804) sid. 6 del 2. Någon som vet vilket datum Beata är född? Deras son, Fredrik Nilsson f. 1782-04-12 är min ana.  
 
Tacksam för mer uppgifter kring dem!
 
Mvh Anton

2012-09-20, 14:56
Svar #7

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Så här har Agneta Olofsson redovisat i Lövånger Cd:n
 
Nils Jacobsson 1745 14/12 Storkåge - 1829 21/7 Altjärnsliden snickare SKL, Ahltjärnliden BU
g68SKL Beata Johansdotter 1741 - 1822 3/12 BU ovan, BU
 
Margareta 70 15/3 - 22/5 bröstsjuka
Johan 71 28/9 gf03 Malin Olofsdotter, Gammelbyn, BU
Jacob 74 8/7 g99 3/11 Karin Maria Olofsdr Svarttjärn inh
Anna 76 30/1 g21 Zackris Andersson Önnesmark
Anders 77 25/10 g11 Kerstin Hedbom Degerliden BU
Emanuel 80 7/7 g20 23/1 Barbro Kerstin Andersdr LÖAhltjärnliden BU
Fredrik 82 12/4 g10 2/10 ä Karin Maria Olofsdotter Svarttjärn

2012-09-20, 15:00
Svar #8

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Här är Beatas föräldrar (Agneta Olofsson)och här har du ytterligare ett strålande hjälpmedel
http://www.kråken.se
 
Johan Johansson 1705 Svarttjärn 4
g35 30/11 Anna Olofsdotter 1705 (- 1770 19/3 71år??) Svarttjärn 1
Anna 38 18/1 - 45 20/1
Beata 41 24/9
 
(Meddelandet ändrat av bmh 2012-09-20 15:18)

2012-09-20, 21:47
Svar #9

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Hej Britt-Marie!
Stort tack för dessa uppgifter kring dem!  
 
Mvh Anton

2012-09-22, 22:55
Svar #10

Utloggad christer

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 10:33
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Anders Fallström är provincialschäfer i Västerbotten från 1750 och han flyttar 1760 till Burträsk och är inspektor i Gammelbyn No 6. En notering om No 2 i byn förekommer också. Efters makens död återfinner man hustrun Anna Katarina Hammarberg mycket riktigt i No 2. Han avlider 1770 och hon 1814.  
 
I Isak Grapes kyrkobok (1992) kan jag inte finna något om paret. Vad mer kan går att få reda på om dem?

2012-09-23, 07:03
Svar #11

Utloggad gst

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3152
  • Senast inloggad: 2018-11-24, 00:42
    • Visa profil
Västerbottes län hade alltså en sorts konsulent för fåravel! Månne han var s a s utsocknes?

2012-09-23, 16:52
Svar #12

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 16:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Anders Fallström *1706-06-08 Sköllersta

2012-09-23, 17:28
Svar #13

Utloggad christer

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 895
  • Senast inloggad: 2016-06-12, 10:33
    • Visa profil
    • bergstorp.se
Göran - visst är han utsocknes, sörlänningn tom. Född i Närke 1706, omnämnd i min hembygd hos sin farbor i Kölbäck, Skeppsås (E) på 1740-talet, schäferelev i Eggby (R) från 1748, provicialschäfer i Västerbotten från 1750 och dyker upp i Gammelbyn 1760. Jag är nyfiken på hans äventyr i Västerbotten från 1750 till hans död 1770.  
 
Stig-Lennart - du hittade min hemsida. Jag har fått en del mera info och söker nu mer inför en uppdatering av den stamtavlan.
 
Hoppas någon vet mer? Jag vet att ni är flitiga forskare i Burträsk

2012-09-24, 04:06
Svar #14

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 16:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Christer: jag länkade till den med exaktare data och mera kött på benen ...
Han bör kunna finnas i Västerbotten, då i okänd socken, 1750-1760, men jag har icke snubblat över dom.
Båda kontrahenterna är väl så pass gamla att de skulle kunna varit gifta tidigare ?

2012-10-03, 21:03
Svar #15

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Hej.
Hur skulle ni tolka denna anteckning? Faderns namn är överstruket i födelse- och dopboken, det har jag inte stött på tidigare. Bilden är hämtad från Burträsk-C-7 (1863-1882), bild 61 sid. 55. Min gissning är att modern (eller någon annan) kan ha utpekat denne fader som far till barnet, men att han nekat till faderskapet. Barnet dör strax efter födseln så det går tyvärr inte att få någon vägledning med hjälp av barnets efternamn. Vad tror ni om detta?

 
Tacksam för tips.
 
Mvh Anton
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-10-03 21:04)

2012-10-06, 10:40
Svar #16

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Är det någon som har stött på något liknande tidigare och kan delge sina tankar kring detta?

2012-10-06, 18:56
Svar #17

Utloggad maja1958

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2019-02-09, 11:57
    • Visa profil
Hörde på radioprogrammet Släktband i P1 idag om att ibland angav mamman en man som nyligen dött som fader till barnet (även om det inte var sant). Skammen kanske blev mindre på så sätt, ifall den riktige fadern inte ville erkänna barnet. (Bara en teori).

2012-10-06, 18:58
Svar #18

Utloggad maja1958

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2019-02-09, 11:57
    • Visa profil
Isåfall kanske denne strukne man hade dött menade jag.

2012-10-07, 00:42
Svar #19

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Ok, nej mannen dör först 1894, men din teori är inte alls otrolig. En detalj som dock är märklig angående detta är att 1867-12-01 får hon (modern) böta för andra gången lönskaläge, 2 riksdaler men böterna är överstrukna. Man kan ju undra varför böterna har blivit överstrukna? Kan Per Anton ha erkänt sig som fader trots att hans namn överstrukits i födelseboken? Om det har någon betydelse så står det i räkenskaperna Bonden Per Anton Lundströms piga och inte pigans namn.
 
Källa: Burträsks kyrkoarkiv, Räkenskaper för kyrkan. Specialier., SE/HLA/1010024/L I b/5 (1858-1885), bildid: H0000328_00099

2012-10-10, 14:37
Svar #20

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Jag ska kolla i sockenstämmoprotokollen för det aktuella året, böterna bör ju finnas omnämnda där.  
 
Är det förresten någon som har nära till landsarkivet i Härnösand och kan göra mig en tjänst? Enligt Burträsk AI:14d (1881-1892) sid. 993 dömdes Karl Oskar Lundström 1888-12-29 av Burträsks häradsrätt att för oloflig skogsavverkning straffas såsom för 1 resan stöld till tre månaders straffarbete och att vara medborgerligt förtroende förlustig ett år utöver strafftiden. Enligt landsarkivet i Härnösand finns han dock inte med i domboken, varken för år 1888 eller vintertinget 1889. Jag litar dock inte på dem så jag undrar om någon som bor i Härnösand skulle kunna kika i domboken åt mig?
 
Landsarkivet gav mig ett utdrag ur en dom som föll den 9 mars 1888, där den anklagade straffades med böter, vilket ju inte min Karl Oskar gjorde.
 
Är det någon här som kan hjälpa mig?

2012-10-11, 00:19
Svar #21

Johan Westermark

Hej söker med lykta efter en urmakare bosatt i Ljusvattnet på 1700 talet. Tror att han hette Jonas Jonsson Lindahl, jag hade en äldre uppgift att han hade en dotter född 1762 som min släkt skall ha som förmoder. Men eftersom jag ej finner denna Jonas Jonsson Lindahl i min papper så kanske ngn  annan känner igen detta namn. Tror mig minnas att han ej var verksam så länge på samma ställen utan flyttade till eller ifrån Lycksele. Fick uppgifter av en vän Pär Andersson I Skellefteå död nu sedan flera år. Då Verksam på Skellefteå museum. vh Johan W

2012-10-11, 16:04
Svar #22

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 16:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Om du berättar vad dottern skulle heta, Johan, så ökar nog chansen att du kan få svar  
Personligen skulle jag tro att åsyftad urmakare kallades Åberg och finns om du söker  
kråken.se efter Jonas med födelsedatum 1737-11-11

2012-10-12, 20:25
Svar #23

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Denne urmakare, Jonas Åberg f. 1737 är en av mina anor. Han var ju gift med Maria Jonsdotter Strandman f. 1734. De flyttade från Burträsk till Arvliden, Lycksele 1790. Se Lycksele AI:4 (1788-1809) sid. 86.
 
(Meddelandet ändrat av antonro 2012-10-12 20:26)

2012-10-12, 21:06
Svar #24

Utloggad antonro

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 809
  • Senast inloggad: 2018-12-25, 19:03
    • Visa profil
Angående Jonas Åbergs hustru så påstås hon heta Maria Persdotter enligt Sven-Erik Fahlesson och Kråken:
http://www.kråken.se/kråken/personakt.asp?pnr=146061&db=kråken
I Lycksele husförhörslängd står det dock att hon heter Strandman i efternamn och i födelseboken när dottern Eva Christina föds så påstås modern heta Jonsdotter i efternamn. Det rimliga är ju i så fall att hennes far hette Jonas Strandman? Är det någon som vet vilket som är det korrekta efternamnet för Jonas Åbergs hustru Maria?

2012-10-12, 22:01
Svar #25

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 16:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Du har den riktiga härledningen i databas Kråken, Anton,  
gratis på Webben men utförligare noterat med alla felaktigheter på CD:skivan:
 
Se Vigsel 1759-04-22, Umeå lands [C:3,s244] Jon Jonsson, Håkmark-Maria Persdotter, Joggsjön och Husförhör [AI:6,s183]

2013-01-01, 21:15
Svar #26

Utloggad salka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 13:54
    • Visa profil
Hej
Har hittat en anfader som Heter
Margareta Diurman Mattsdotter  
F:1710 Burträsk
D:1788-06-06 Åbyn
Gift m Olof Larsson 1710 - 1788
Hos www.kråken.se  
är nyfiken på hur hon fått namnet Diurman är det som vet och vill dela med sig
MVH salka

2013-01-02, 23:15
Svar #27

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 16:18
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Gratis Webb-versionen tar ju inte med anor före 1700, men CD-databasen upptar  
tidigare borgarsläkten Diurman i Umeå stad till första delen av 1600talet. Varifrån
den i sin tur fått inspiration till namnet är mig obekant ... Men se mera här
 
God Fortsättning /StigLennart
PS Anmoderns make Olof Larssons levnadstid ska väl vara 1704-1750 ?

2013-01-20, 16:27
Svar #28

Utloggad lukas

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2019-02-20, 14:14
    • Visa profil
Hejsan  
Jag har ett stort problem med hans fru
Nils Olofsson 17400105-18090610 gift 1761 Burträsk
Hustru Catharina Matsdotter 1739-18270129 var hon är född vet jag inte.
Jag har hittat familjen med barn på följande årtal i Genline
1750-1768 gid 2000.24.8500 AI:4 sid 121
1780-1810 gid 2000.25.31300 AI:5 sid 192
1811-1816 gid 2000.26.65500 AI:6 sid 215
1816-1825 gid 2000.28.103800 AI:7B sid 289
1825-1835 gid 2000.31.68300 AI:8B 833
 
Men så i Myheritage, Ancestry och när jag söker på dom på Google så kommer det upp en annan som skulle vara hans hustru
Karin Mårtensdotter 1739 och samma dödsdatum som Chatarina har.  
Jag hittar inte denna Catharinas föräldrar är det någon som vet och har en lösning på detta problemet.
Hälsningar Inger

2013-01-20, 20:14
Svar #29

Utloggad bmh

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Detta är ur Databas Kråken
 
 
ANSEDEL 128135 Katarina Mårtensdotter
 
128135 Katarina Mårtensdotter
* 1739 Burträsk Fiskberget
? 1827-01-29 Burträsk Kalvträsk
-------------------------------------
F: 128121 Mårten Granoxe * 1701-03-29 Burträsk
M: 128122 Margareta Mårtensdotter * 1705-12-09 Burträsk
   g: 1724 Burträsk
-------------------------------------
  Fam:
  128136 Nils Olofsson * 1740-01-05 Burträsk
  g: 1761 Burträsk
    1 130896 Margareta * 1763-10-13 Burträsk
    2 122424 Magdalena * 1765-07-17 Burträsk
    3 160467 Olof * 1772-08-28 Burträsk
    4 148091 Fredrik * 1776-11-27 Burträsk
    5 203291 Nikodemus * 1782-06-03 Burträsk
    6 203428 Abraham * 1784-11-28 Burträsk
-------------------------------------
BUR/Kalvträsk,AI:5,s192,1780-1810,hustru-änka
-------------------------------------
FELAKTIGHETBurträskFB1784:
När sonen Abraham döps anges moderns namn till Catarina Mattsdotter.
Borde vara Catarina Mårtensdotter

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna