ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2010  (läst 447 gånger)

2010-03-05, 17:32
läst 447 gånger

Utloggad andré_hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil
Hej Lars!
Elin Charlotta är född i Hjuksnoret,Degerfors (AC)  
Föräldrar är Anders Andersson och Anna Kristina Olofsdotter
Syskon enl. Sv befolkning 1990 är
Hilma Maria 1881
Anna Magdalena 1884
Anders Oskar 1892
Betty Sofia 1894
Elsa Elisabet 1900
André

2010-03-05, 17:45
Svar #1

Utloggad lassehallen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Tack André!
Det var ett otroligt snabbt resultat.
Mvh Lasse

2010-03-05, 17:49
Svar #2

Utloggad andré_hedman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2015-02-06, 12:22
    • Visa profil

2010-03-05, 17:51
Svar #3

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Hejsan Lars och Andre
 
Här kommer lite mera exakt info från databas Kråken
Föräldrar till Elin Charlotta Andersson är:
Anders Andersson f.1857-02-06 Degerfors,Hjuksnoretoch Anna Kristina Olofsdotter f.1851-06-04 Bygdeå,Krokbäcken
 
Om du vill ha 5 generationer klicka här
 
Vänligen Susann

2010-03-05, 18:21
Svar #4

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Hejsan Lars
 
Du kanske också är intresserad av 5 generationers utdrag ur databas Kråkens arbetsmaterial för Karl Reinhold Karlsson klicka här
 
Vänligen
Susann

2010-03-05, 19:03
Svar #5

Utloggad lassehallen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 162
  • Senast inloggad: 2015-10-17, 11:37
    • Visa profil
Tack igen!  
Det var otroligt så mycket som kom fram på så kort tid. Nu har jag att bita i.  
Mvh Lasse

2010-03-29, 18:33
Svar #6

Thomas Börjesson

Hej
Vid släktforskning i Degerfors i mitten på 1800-talet har jag stött på att man före namnet skriver Broder eller Syster. Är det någon som vet anledningen till detta?
 
/Thomas

2010-03-29, 19:40
Svar #7

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Thomas: för att veta vad det egentligen rör sig om, bör exemplen därpå väl anges?
I Folkräkningen 1870 finns 2 Degerforsfödda med riktiga förnamn Bror (Bror Daniel 1820 & Bror Anton 1844)...
Syster-döpta 1870 dock endast från Nordmaling, Malå & Skellefteå lands- + stadsförsamlingar...

2010-03-29, 21:01
Svar #8

Thomas Börjesson

Hej Stig-Lennart
Här är ett exempel som jag stött på. Degerfors AI:6a 1848-1857 sid 135 (AD)

 
/Thomas

2010-03-29, 22:25
Svar #9

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Därför att dessa är verkliga systrar och bror till hemmansägaren överst på ditt avklippta uppslag: Nils Andersson *1812 30/10
En lite fullständigare syskonskara utdragen ur databas Kråken ser ut så här utifrån faderns ANSEDEL 80703 Anders Nilsson *1783-04-12 i Degerfors  
Föräldrar Far: Nils Andersson *1744-04-14 i Umeå lands Mor: Anna Johansdotter *1751-11-11 i Umeå lands
Familj Make: Brita Katarina Jakobsdotter Vigsel:1812-02-06, Degerfors *1790-07-04 i Granön, Degerfors
Barn:
    1 Nils Andersson Född 1812-10-30 , Degerfors,Kussjön
    Make: Lovisa Natanaelsdotter Född 1813-03-06 i Degerfors
    2 Anna Katarina Andersdotter Född 1813-11-02 , Degerfors,Kussjön
    3 Lovisa Magdalena Andersdotter Född 1814-11-21 , Degerfors,Kussjön
    4 Maria Margareta Andersdotter Född 1815-12-18 , Degerfors,Kussjön
    5 Jakob Andersson Född 1817-07-10 , Degerfors,Kussjön
    6 Maria Margareta Andersdotter Född 1818-09-24 , Degerfors,Kussjön
    7 Brita Ulrika Andersdotter Född 1820-11-28 , Degerfors,Kussjön
    8 Erik Andersson Född 1823-06-16 , Degerfors,Kussjön
    9 Anders Andersson Född 1826-03-01 , Degerfors,Kussjön
    10 Eva Sofia Andersdotter Född 1830-04-06 , Degerfors,Kussjön
Källhänvisningar:
Notis nr 1 DEG/Kussjön,A1:1,1/9,s15,1794-1800,son
Notis nr 2 DEG/Kussjön,AI:1,195,1801-08,son-till Umeå stad
Notis nr 3 DEG/Kussjön,A1:1,7/9,s306,1809-14,son
Notis nr 4 DEG/Kussjön;AI:2,s104,1815-22,bonde
Notis nr 5 DEG/Kussjön,A1:4,3/8,s106,1836-42,bonde
 
Mvh /StigLennart

2010-04-21, 09:55
Svar #10

Utloggad oland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Johan Vestermark 1846-10-17 uppges vara född i Degerfors men jag har inte hittat honom.
Har någon ett bra svar ?

2010-04-21, 12:15
Svar #11

Utloggad evasus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 368
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 19:00
    • Visa profil
Visst är han född i Degerfors 1846-10-07 och döpt där den 26 enligt Degerfors FB
 
Databas Kråken säger dessutom att du har 3 generationer på HFL DEG/Skivsjön,AI:9a,s20,1866-76 innan han flyttar till Bjurholm 1874
 
Vänligen
Susann

2010-05-07, 08:40
Svar #12

Utloggad oland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Tack Evasus ! Hans tid före vigseln är ej intressant.

2010-05-07, 09:29
Svar #13

Utloggad oland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil

2010-05-07, 09:46
Svar #14

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
[Degerfors/C:3 GID 2003.6.28000 eller SVAR C0034077_00120] !

2010-05-10, 07:32
Svar #15

Utloggad oland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Slj
Tack för den bilden ! Det borde jag ha klarat själv !
Mvh
Erik

2010-05-10, 09:31
Svar #16

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jo, Erik: Susann & Kråken brukar gå att lita på /DS

2010-06-07, 08:07
Svar #17

Utloggad oland

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-01-31, 17:35
    • Visa profil
Erika Johansdr. 1867-07-06 Degerfors enl hfl.
Går ej att finna i fb.  
Vem vet?

2010-08-02, 22:34
Svar #18

Utloggad salka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 13:54
    • Visa profil
Hej
Jag håller på att renskriva mitt Släktträd och då upptäcker jag att jag har två mammor till
Johan Johansson Forsling F: 1771-06-27 Granön, Degerfors (Sikhall)D:?
Gift med Magdalena Olofsdotter F:1769-01-30 Vännes, Umeå Lands(Sikhall)(Granön enligt mina papper)
Vem är mor till Johan?
1: Magdalena Sofia Olofsdotter F: 1734/35 Granö (enligt mina papper)
eller  
2:Elisabet Olofsdotter F:1730 Åbyn, Burträsk (Sikhall)
Vilka barn hör till rätt kvinna, FÖR Johan har ju flera syskon.
Var Johan´s pappa Jon/(Johan) Nilsson F: 1735/36 gift flera gånger?
Skulle bli glad och tacksam för hjälpen att reda ut detta
MVH Salka

2010-08-03, 03:37
Svar #19

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Salka: Johan Johanssons (soldat Forsling) hustru hette Maria Magdalena
och var enligt Sikhällan född med ditt datum i Umeå lands/Vännäs [C:3,14/18,s352h].
Johans mor enligt samma källa (databas Kråken) din nr 2/Elisabet Olofsdr [BUR/Åbyn,AI:4,s71]
och fadern Johan Nilsson f.1735 [BUR/Åbyn,AI:3,s46] gift endast en gång.
 
Mvh StigLennart

2010-08-03, 03:53
Svar #20

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Erik: (samma källa som i föregående svar)
Erika finns född i Örträsk/Strömsjönäs [C:1,Nr17; AI:2,s103]

2010-08-07, 20:59
Svar #21

Utloggad salka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 13:54
    • Visa profil
jag har frågat om hjälp förut med anfäder till Forsling och hittade då detta
Johan Forslings  pappa(n=Johan Nilsson)F:1735/36 var gift 2 gånger med en Elisabet Olovsdotter !, vilket kan verka förvirrande:  
hustru 1: *1730 i Burträsk & barnen Nils *1759-12-13 i Åbyn; Katarina *1761-05-18 i Bygdeå/Åkullsjön och Olof  *1763-01-28 likaså
[ BUR/Åbyn,AI:4,s71,1730-,Dotter p.h6-t.76 i B.
BUR/Åbyn,AI:4,s75,[fr.71]1760-61,Hustru-UrFs
BYG/Åkullsjön,AI:2,s29,1760,LandbondeHustru fh:26/12  2001.34.17300 ];
 
hustru 2: *1734 i Granö & barnen där Johan *1765-04-09, Margareta *1766-07-31, Maria Elisabet *1767-08-22, Nils *1768-11-23, Anna Kristina *1770-04-15,  
Johan *1771-06-27  och Maria Elisabet *1773-01-01.
[ UM/Granö,AI:6,6/10,s152,1764-1767,Hustru under h3, p273 ger föräldrarnas födelseår
UM/Granö,AI:7,5/9,s258,1768-77,Hustru/Änka p.h5
UM/Granö,AI:8,5/9,s242,1778-86,Änka p.h5
-
DEG/Granön,AI:1,1/9,s8,1794-1800,änka ]
Kan detta röra till det mera för mig.
Har varit inne och snurat på FamilySearch sida och fått lite barn till bägge m.m
Tack för hjälpen ni som står ut med mig.

2010-08-07, 23:51
Svar #22

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Salka: hustru 2 är en felaktighet
(traditionell och ganska vanligt förekommande) !
 
Fallet med alla konstigheter utredda finns på  
databas Kråkens hemsida som ANSEDEL 90556 Johan Nilsson  
 
Mvh Sven-Erik Johansson via StigLennart

2010-08-09, 13:59
Svar #23

Utloggad salka

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2019-02-10, 13:54
    • Visa profil
Hej!
tack för hjälpen
Dom som gjorde mitt släktträdspapper hade skrivit in
Magdalena sofia Olofsdotter 1734 i Granö dom måste ha blandat eller ej kollat upp ordentligt.
får man alltid reda på sådär mycket om man har Kråkens Hemsidan?
Då kanske det är dags att inskaffa Kråkans CD-Skiva.
Vad kan den kosta?
Tack för allt
Salka

2010-08-09, 15:46
Svar #24

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan igen: så mycket där men bara då det behövs - dvs när det förekommer oklarheter...
 
Mvh /StigLennart

2010-08-28, 10:46
Svar #25

Sten Magnusson

Man måste trots allt komma i håg att även om Kråken kanske i och för sig är en bra sammanställning/bearbetning av diverse källor behöver det inte nödvändigtvis vara den allenarådande sanningen. Det är ju trots allt en bearbetning av ett antal källor och uppgifter och får ju därför räknas som sekundärkälla.
 
Dessutom bör man ju kunna göra en tolkning själv utifrån de uppgifter som finns även om de i och för sig kan verka trovärdiga/korrekta och kanske i många fall också är det.
 
Sedan vad gäller namnet på hustrun kan det ju faktiskt, även om så inte alltid är fallet, att både 1 och 2 kan ha samma namn av en slump.
 
I den länk som hänvisas till ovan står bl.a.
 
FELAKTIGHETDegerforsHFL
DEG/Granön,A1:1,4/9,s141,1801-08 anger att Johan Johansson skulle ha en bror som heter
Nils och är född 1771, men ovanför står 1751.
Under 71 i födelseåret har det tidigare stått något annat som är överskrivet med kraftig stil
 
Kommentar av undertecknad.
 
SE/HLA/1010028 Degerfors  AI:1 (1794-1814)  Bild 146 / sid 141 (Arkiv Digital)
Brodern Nils Jansson står som bror till Jan Jansson överst på sidan. Under 71 ser det ut att stå 51.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-28, 19:32
Svar #26

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Sensationellt källkritisk arkivkunnighet: hur belägger herr Sten  
förekomsten av en hustru 2 Elisabet Olofsdr med av slump samma namn som 1 ?

2010-08-28, 20:40
Svar #27

Sten Magnusson

För det första kan vi konstatera att jag som vanligt blir felciterad av Stig-Lennart.
 
Jag skriver:  
Sedan vad gäller namnet på hustrun kan det ju faktiskt, även om så inte alltid är fallet, att både 1 och 2 kan ha samma namn av en slump.
 
Jag kan lägga till att det i och för sig kan verka ytterst osannolikt att en man som gifter sig flera gånger kan ha flera hustrur med identiska namn, men enligt all sannolikhetslära är det först när den är 0 som det är till 100 procent osannolikt.
 
Det är ju faktiskt inte en databas som är primärkälla till en uppgift utan det är ju vanligen den källa som ligger närmast i tiden för en specifik händelse.
 
Databasen är ju bara en bearbetning av ett antal uppgifter och om det nu är uppgifter man skriver av kan man ju faktiskt skriva av fel.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-08-28, 20:53
Svar #28

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3361
  • Senast inloggad: 2019-02-23, 01:31
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Jag brukar inte citera någon fel: en man som gifter sig flera gånger kan ha flera hustrur med identiska namn - visst, men i detta konkreta fall vill du väl påskina att Johan Nilsson var gift flera gånger (med hustru 1 och 2) med hustrur som skulle heta identiskt lika (Elisabet Olofsdr) ?
 
Återigen (man skulle kunna tro att det är dags för släktforskardagar!): hur belägger du detta ?
 
Mvh/StigLennart Johansson

2010-08-28, 21:15
Svar #29

Utloggad p_hägglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 157
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 12:30
    • Visa profil
Jag kan lägga till att det i och för sig kan verka ytterst osannolikt att en man som gifter sig flera gånger kan ha flera hustrur med identiska namn
 
Jag får önska Sten välkommen till en ny och spännande hobby. Och kan meddella att du i din framtida forskning kommer att stöta på detta fenomen åtskilliga gånger. Namn var nämligen inte den identitetsmarkör vi anser det vara för 150 år sedan. Det var i slutet på 1800 talet vi såg en friare namngivning i samband med det patrionyma namnskickets avskaffande.
 
PS Kan och tillägga att den databas du citerar får anses vara Nolaskogs absolut mest säkra källa. Visst du kanske kan hitta något fel om du letar i höstacken

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna