ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-12-07  (läst 2861 gånger)

2001-11-04, 16:52
läst 2861 gånger

Utloggad Agneta Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2012-08-27, 18:09
    • Visa profil
Hej!
 
Känner någon till vilka som var föräldrar till Per Larsson 1705- och Karin (Catharina) Andersdotter 1706-1769. Först bosatt i Skravelsjö senare i Röbäck. Kan Per vara bror till Nils Olofssons hustru Karin Larsdotter i Röbäck?! När Pers son Jonas döptes 1747 var Nils och Karin dopvittnen. Dottern Anna Persdotter 1732-1774 gifte sig 1760-11-23 med Hans Olofsson 1730-1794 Röbäck.
 
Mvh Agneta

2001-11-04, 20:42
Svar #1

Rune Johansson

Hej Agneta
 
1730-10-05 Gifter sig Per Larsson från Ström med Karin Andersdotter Västerhiske.
 
När jag har gått igenom barnens dopvittnen samt husförhörslängder har min slutsats blivit att Per Larsson son till Lars Ersson i Ström, samt Karin dotter till Anders Olofsson och Anna Nilsdotter i Västerhiske.( Anders och Anna i Västerhiske min egen ana )
 
Rune

2001-11-04, 23:51
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Agneta och Rune
 
Det finns två faderskandidater till Per Larsson i Ström. Dels Lars Ersson, som Rune omnämner ovan, dels Lars Persson i Ström. Båda hade söner med namnet Per som försvinner ungefär samtidigt från första husförhörslängden. Den ene blir förmodligen soldat Ståhl 1728, den andre är den som 1730 gifter sig med Karin Olofsdotter och sedemera hamnar i Röbäck. Vem som var vem finns det få indicier om.
Det finns dock en uppgift i domboken från vårtinget 1766 som antyder att Agnetas ana Per Larsson faktiskt är son till Lars Persson och inte till Lars Ersson.
 
Där framgår att Per Larsson från Ström/Röbäck är syskonbarn, dvs kusin, till gamle Jon Nilsson i Degernäs. Denne Jon Nilsson var son till Nils Persson i Ström som var en bror till ovannämnde Lars Persson.
 
Lars Persson i Ström hade också en son Jon Larsson f ca 1719. När denne får barn 1749 är Per Larsson i Röbäck dopvittne.
 
Anders Olofsson i Västerhiske var son till Olof Bryngelsson och tillhörde den s k Bryngelssläkten i Västerhiske som går att följa till 1500-talets förra del. Där finns också grenar tiull Bureätten.
 
Lars Perssons i Ström hustru Marget Mårtensdotter kom också från en släkt som med stor sannolikhet går att följa bakåt i tiden till Mårten Tordsson som finns i den äldsta existerande längden från 1539.

2001-11-05, 13:24
Svar #3

Gun Jonsson

Det gick visst lite för fort när jag räknade upp barnen till Erik Pehrsson d.ä i Stöcke, i mitt inlägg den 3/11.
Någon dotter Anna fanns inte, utan det ska stå son Anders Ericsson i Stöcke! Dottern Margareta var gift med Lars Nathanaelsson i Stöcke.

2001-11-05, 19:39
Svar #4

Rune Johansson

Hej Staffan och Agneta.
 
Tack Staffan för ditt inlägg som ger ytterligare intressanta släktskap.
 
Staffans påpekande helt riktigt och av rent slarv skrev jag fel Lars i Ström.
 
Dom faddrar jag hänsyftade till i mitt tidigare inlägg när det gäller Per Larsson var Per Larsson och hustru i Djäkneböle då Anna föds 1732-11-05
Per Larssons hustru Margareta Larsdotter
I hustruns dödsnotis 1773-08-16
Hustru Margareta Larsdotter ifrån Djäkneböle född i Ström 1706, fadren Lars Persson bonde därstädes gifte år 1727 med ? mannen  Per Larsson....blev änka 1759
 
Den andra faddern jag hänsyftar till var Hans Jonsson ifrån Håkmark då Anders föds 1735-08-10
I Hans Jonssons hustrus Cherstin dödsnotis 1769-05-21 Cherstin Larsdr född år 1709 fadren Lars Pehrsson ifrån Ström, modr Margareta Hermansdr, hemma tills hon giftade sig med Hans Jonsson ifrån Håkmark.....
Hans Jonsson och Kerstin Larsdotter gifte sig 1736-12-12 så de måste väl känt varandra tidigare då han var fadder.
 
Rune

2001-11-11, 09:53
Svar #5

Rune Johansson

Angående Nils Mårtensson i Grisbackas
Enligt mantalslängd framgår kring 1700-talet framgår att han har många barn.
 
Enligt dombok 3/4 1733 uppvisades en skrift underskriven den 22 oktober 1727 av Nils Mårtensson, Mårten Nilsson och Nils Nilsson i Grisbacka, Per Jacobsson i Kasamark Carl Nilsson Prytt samt hustruna  Brita, Anna och Margareta Nilsdotter.
Det framgår av paragrafen att Mårten Nilsson och Nils Nilsson söner. Att sonen Nils Nilsson och mågen Pehr Jacobsson skall honom Nils Mårtensson nära, sköta och uppehålla.
Jag tolkar även att Brita, Annas och Margaretas män är döda samt att dessa döttrar till NilsMårtensson
 
Enligt dombok 30/4 1698 framgår att Nils Mårtensson har en måg Anders Olofsson gift med Anna Nilsdotter, deras dotter Karin gift med Per Larsson från Ström enligt tidigare inlägg.
Det framgår även av samma paragraf att Nils Mårtensson har en son Olof.
 
 
Enligt dombok ht 1705 framgår att Per Persson i Biennsjön har tillhandlat sii hemman i Västerhiske åt sin son Per Persson. Det framgår även att sonens svärfader är Nils Mårtensson ( dock ej ort angiven ). Per Persson den yngre dör före 1727. Enligt mantalsläng 1714 heter Per Perssons hustru Margareta. Det finns en moder Margareta hos Per Perssons son Nils både i A1:1 och A1:3 under Västerhiske. Jag kan dock ej finna ngn Margareta Nilsdotter i A1:4 eller dödsbok.
 
Detta skulle då innebära
Att dottern Karin Nilsdotter gifter sig med Per Jacobsson i Kasamark
Att dottern Margareta gifter sig med Per Persson Västerhiske ( detta dock ngt osäkert då jag inte hittar Margareta i dödsbok eller hfl)
Att dottern Anna gifter sig med Anders Olofsson Västerhiske
 
Vet ngn vart
Olof Nilsson och Carl Nilsson Prytt tar vägen samt med vem dottern Brita Nilsdotter gifte sig med.
 
 
MVH
 
Rune

2001-11-11, 12:26
Svar #6

Rune Johansson

Den 4/6 1739 dör en hustru Margata Nilsdotter i Västerhiske. Vår Margareta enligt ovan ?

2001-11-11, 12:40
Svar #7

Carl-Eric Malmström

Ang. Krögernamnet. Har Krögernamnet använts både som soldat och borgarnamn? Min hustru Anita från Burträsk har anor till Christina Maria Kröger f ca 1730 i Umeå d 1802 i Burträsk. Hennes far Nils Kröger Mickelsson var landskamrer och borgare i Umeå f ca 1679 i Umeå d 1753 i Västerhiskr och hennes ff Mickel Kröger Nilsson borgare  och rådman i Umeå och fff Nils Isaksson var också borgare. En ytterligare fråga i sammanhanget: Har någon uppgifter om varför Mickel Kröger Nilssons hustru hette Karin NIlsdotter Röbäck? Kom hon från Röbäck? Har någon uppgifter om henne?
Hälsningar Carl-Eric Malmström

2001-11-12, 15:18
Svar #8

Rune Forsgren

RuneJ,
Det är rätt Margareta Nilsdotter. Hon dör egentligen i Sörfors hos mågen Per Larsson. Den eventuella brodern Carl återkommer jag till.

2001-11-13, 19:46
Svar #9

Rune Johansson

Tack Rune F för bevis på att Per Perssons hustru heter Nilsdotter.
 
Rune

2001-11-14, 07:07
Svar #10

Peder Danielsson

Hej
Vet någon någonting om dessa personer?
 
Soldaten Jonas Knopp.
 
Hans son Soldat Erik Jonasson Lindstöm. F:1725-12-19 i Umeå. Kom till Västerlövsta,västmanland där var han soldat Lindström.
 
All hjälp jag kan få är välkommen.
 
Peder

2001-11-14, 16:07
Svar #11

Rune Forsgren

Peder,
Jon Olofsson Storknapp hade en son Erik, döpt 22 dec 1725 (födelsedatum svårtytt). Hustrun hette Margareta Eriksdotter, de gifte sig 23 sep 1722 och hon anges då vara från Skravelsjö/Umeå.

2001-11-14, 16:18
Svar #12

Rune Forsgren

Rune J,
Carl Pryss (Preutz, Pryts m fl) fanns 1723-25 i Grisbacka som broder till Mårten Nilsson, inhyses i Västerhiske 1726-28, bland hantverkare & inhyses 1736-41 och inhyses Västerhiske 1742. Död 1742 och då anges Heden som by och hans ålder till 66 år.
Enligt Kenneth Mossbergs soldatmtrl blev han soldat 1700, fången 1709, hemkom 1722 illa blesserad och fick avsked och underhåll.
Nils Mårtensson fanns hos Per Jacobsson i Kasamark 1724, 26 och 27.

2001-11-14, 19:46
Svar #13

Rune Johansson

Hej Peder
 
Jon Olofssons Storknapps hustru Maria Eriksdotter är dotter till Erik Påhlsson i Skravelsjö, se eventuellt diskussion under efterlysning av Olof Olofsson Frisk i Röbäck
 
Rune

2001-11-14, 20:50
Svar #14

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för dina intressanta upplysningar
 
I vårtinget 1717 ? 21 näms Pehr Pehrssons hustru Margareta
 Anbelangade det åtal som Per Perssons änka hustru Margareta i Västerhiske och pigan Anna Simonsdotter i Röbäck göra till Hans Hanssons hustru  i Täfteå och och hennes syster Margareta i Baggböle, samt Per Göks änka Karin om den lilla ägendom som gamble pigan Margareta Abrahamsdotter sig efterlämnat, den hon som Per Håls hustru Anna Persdotter, flyktinghustrun Anna Andersdotter och pigan Margareta i Sörböle givit till berörda Margareta och Anna Simonsdotter, men blivit strax efter Margaretas död blivit delt mellan hennes arvingarutan att något testamente varit på tahl. Så medan Hans Hansson på sin hustrus och hennes systers wägnar svara borde.....
 
Han Hansson dör 22/3 1762 i Täfteå.  
Enligt exempelvis A1:3 under Täfteå
 
Nils Andersson
hustru Brita
fader Hans Hansson
moder hustru Brita
 
1739-12-19 dör Nils Anderssons svärmoder Brita Nilsdotter 76 år.
Denna Britta kan ju knappast vara syster till vår Margareta Nilsdotter i Västerhiske då Brita har syster Margareta i Baggböle.
Vet ngn dock ursprunget för dessa systrar ?
 
En annan Brita Nilsdotter som ev kan vara dotter till Nils Mårtensson i Grisabacka är Olof Olofssons hustru Brita Nilsdotter i Röbäck död 1741-11-08 som lilla Olof Olofssons moder Brita Nilsdotter. Finns det något som talar för detta ?
 
Rune

2001-11-16, 21:22
Svar #15

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Carl-Eric
 
Om jag utgår från Umeå så var det inte ovanligt att släktnamn som bars av borgare eller statstjänstemän i staden under 1600-talet också blev soldatnamn för en rote efter indelningsverket 1695. Andra exempel är: Bjur, Plantin, Gris och Kruus.
 
Karin Nilsdotter Röbäck var dotter till Nils Andersson Röbäck (även Rudbeck och Rubechius), borgare och rådman i Umeå stad. Denne Nils var bördig från byn Röbäck i landsförsamlingen.
 
Nils var också krögare och hustrun hette Anna Ericsdotter Flark. Han finns i mantalslängderna för staden 1642-1675. Hustrun därefter till 1687 varefter sonen Jon tar vid.

2001-11-18, 10:06
Svar #16

Rune Johansson

Det finns en paragraf 3 ht-1719 som jag misstänker ha ett visst samband med ovanstående inlägg
 
Den  nämda Jon Jonsson i paragrafen bodde på Jacob Nilssons hemman i Röbäck ( ca 1714-1720) därefter flyttade han tillbaka till Hössjö. Jon Jonsson min ana
 
Pargaren tolkar jag som följer men tidvis oklar
 
 Jon Jonsson i Röbäck besvärade sig över av honom  år 1714 den 21 mars , försålt till borgarsonen? Nils Jonsson Röbäck ( alt Nils Jonsson i Röbäck jag har dock ej funnit enl mantalsläng ngn Nils Jonsson i Röbäck 1714 ) ett hemman i Hössjö beläget för 200 daler Copparmynt.....  
Som jag sedan tolkar paragrafen är att Jon Jonsson tidigare sig tillhandlat detta hemman av Per Perssons änka i Hössjö, samt att Jon Jonsson inte erhållit hela betalningen av Nils Jonsson
 
Jon Jonsson flyttar tillbaks till detta hemman 1720 i Hössjö samtidigt som Nils Jonsson i Hössjö upptar Erik Påhlsson i Skravelsjö ödelämnade hemman i Skravelsjö enligt dombok 10 juni 1723? ? 50. Nils Jonsson heter dock ej Rödbäck i HFL i A1:1.
Är Nils Jonsson son till Jon Nilsson enligt ovanstående paragraf. Vet man något om Nils Jonssons hustru ?
 
Rune

2001-11-18, 21:59
Svar #17

Carl-Eric Malmström

Botsmarksproblem! Justina Olofsdotter f 1738 i Botsmark d 1814-11-02 i Bygdsiljum g med Johan Andersson Svan f 1736 i Bygdsiljum, Burträsk. Finns uppgift om Justinas anor att hämta?  
Hälsningar Carl-Eric Malmström

2001-11-18, 22:25
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Nils Jonsson Röbäck i Hössjö och senare Skravelsjö var son till borgaren Jon Nilsson Röbäck och dennes hustru Anna Grubbman samt sonson till Nils Andersson Röbäck, som jag omnämner i inlägget från den 16/11.

2001-11-19, 13:52
Svar #19

Carl-Eric Malmström

Klarläggande Botsmarksproblem! Justina Olofsdotter är född i Skellefteå men jag blandade uppgifterna med Maria Erichsdotter från Botsmark? född 1732 död 1813 i Burträsk. Hennes dotter Catharina Andersdotter föddes i Kvarnbyn, Burträsk 1771 och dog 1813. - förlåt all huvudbry mitt fel orsakat men vet någon om anorna till Maria samt uppgifter om fadern till dottern?
Hälsningar Carl-Eric

2001-11-19, 18:41
Svar #20

Rune Johansson

Hej Staffan
 
Tack för ditt svar angående Nils Jonsson Röbäck
 
Rune

2001-11-20, 19:04
Svar #21

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej,  
 
jag har fått en förfrågan i min mail angående denna person, men jag vet inte mycket om honom, hoppas någon kan hjälpa mig.
 
Johan Niclas (Nilsson) Kockheim (varierande stavning av hans efternamn förekommer) Kockhelm, Kokheim, Kornhielm. Någon som vet något om hans ursprung? Olika uppgifter om hans födelsedatum finns, ibland 1742 och även 1748. Bosatt på Västteg Umeå lfs.
 
Enligt GMR 1761 var han pipare i Öv. löjt. kompani. Han fick först roten 58 Bergqvist och sedan 41 Tegström. Han fick avsked 1784.
 
Gift 1) 1767 med Maria Persdotter, g 2) 1795 med änkan A B Lustig.
 
Jag är tacksam för all hjälp,  
 
Birgit Lindgren

2001-11-22, 22:10
Svar #22

Gun Jonsson

Carl-Eric
Enligt Isak Grapes kyrkobok, så fanns i Qvarnbyn, Burträsk en Maria Jonsdotter (1732-1813), från Botsmark, gift 1784 med änklingen Nils Andersson (1730-1790). Maria hade dottern Carin Andersdotter f. 1771, gift 1791 med Olof Olofsson i Grundfors, Burträsk. Vidare står det att Maria tidigare varit gift med en Anders.
Men tyvärr har jag ingen lösning när det gäller Marias ursprung.

2001-11-23, 20:40
Svar #23

Gun Jonsson

Maria Jonsdotter f. 1732 enligt ovan skulle kanske kunna vara änkan efter soldaten nr 117 Anders Johansson Nystedt i Botsmark. Denne soldat har nyligen varit aktuell i Anbytarforum under den numera stängda diskussionen Västerbotten/Socknar/Lycksele.
Paret hade bl.a dottern Catharina f. 1771 enl. husförhörslängden. Maria var i så fall en dotter till Jon Jonsson i Stärkesmark.

2001-12-01, 17:31
Svar #24

Inger Lundqvist

Hej Carl-Eric och Gun! Det är jag som som så olyckligt blev utslängd pga att jag hängde på en diskussion som visade sig ligga under fel landskap.
 
Jag har samlat på mig en hel del fakta om familjen Nystedt (senare Granroth) och vbf den gärna om någon är intresserad. Har själv kört fast på Anders Johanssons ursprung. Han finns noterad som soldat på rote 117 Nystedt och rote 118 Granroth i hfl 1757 - 1767, men det finns inga uppgifter om varifrån han kom.
 
Lämnar gärna de fakta jag och är också ytterst tacksam om någon som stött på denne man, kan hjälpa mig att komma vidare angående hans ursprung!
 
Hälsningar Inger

2001-12-01, 21:31
Svar #25

Gun Jonsson

Inger,
Jag har personligen ingen anknytning till Anders Johansson Nystedt/Granroth, utan jag försöker bara hjälpa till. Men det vore intressant om du kunde bekräfta alternativt dementera mitt antagande rörande hans hustru. Var det denna Maria Jonsdotter som gifte om sig och bosatte sig i Burträsk?

2001-12-02, 00:51
Svar #26

Inger Lundqvist

Gun,
 
Ja, det var Maria Jonsdotter (f 1732 i Stärkesmark, Umeå lfs) som gifte om sig med Nils Andersson i Kvarnbyn, Burträsk. Jag har gått igenom födelse- och dopböckerna + död- och begravningsböckerna för Umeå lfs och Katarina f 1771-09-01 (i Marias äktenskap med Anders Johansson Nystedt/Granroth) verkar vara det enda barnet som uppnått vuxen ålder.

2001-12-04, 08:58
Svar #27

Utloggad Stig Nordström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-02-12, 23:50
    • Visa profil
Hej!
Känner någon till något om Häradsskrivare Lars Pålak och hans hustru Margareta (Gropman?). I boken Släkter och gårdar i Arnäs 1535-1915 anges att dottern Sara är född i Umeå 1695. Alltså, då bör föräldrarna varit verksamma i Umeå! Släktnamnet Pålak finns ju i Västerbotten och Gropman i Härnösand, men jag har ännu inte hittat de röda trådarna som binder ihop släkterna med dessa två.

2001-12-04, 11:25
Svar #28

Gun Jonsson

Inger
Anders Johansson Nystedt verkar ha varit rätt ung när han blev soldat. Möjligen kan det vara så att födelseåret inte är helt exakt.  
Om han nu var född i Umeå lfs så bör du nog även kolla dopboken åren närmast före och efter år 1735. Soldaten Johan Andersson Svan o.h.h. Anna Persdotter i Tavelsjö hade t.ex en son vid namn Anders född 1734. Men det finns säkert andra tänkbara föräldrar. Det kan vara givande att undersöka vilka faddrarna till de förstfödda barnen var eftersom det kan röra sig om nära släktingar. En Nils Andersson från Tavelsjö var t.ex första dopvittne när Anders Nystedt döpte sitt andra barn. Soldat Svan med hustru är som sagt var bara en gissning från min sida men någonstans måste man ju börja leta.

2001-12-07, 13:13
Svar #29

Gun Jonsson

Anders Johansson Nystedt utbyttes år 1761 mot sin bror soldat Pehr Johansson Canon. Pehr var då 23 år gammal, ogift och med 1 års tjänst. Anders återinsattes året därpå i rote nr 117. Detta enligt Västerbottens regemente:
R 1724 Västerbottens regemente 1761 K03689, kort 1/2
Soldatrotet Canon tillhörde Tväråträsk.
Enligt Släktnamn i Umeå... var Per Canon född 1737- död 1817, gift 1773 med Magdalena Larsdotter född 1750, från Ytterhiske. Familjen ska ha funnits i Klabböle år 1817.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna