ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DAUM - en okänd skattgömma  (läst 522 gånger)

2003-01-04, 00:27
läst 522 gånger

Erik Holmlund

Under mellandagarna gjorde jag kanske min största upptäckt under min tid som släktforskare. Jag upptäckte att det finns inspelade intervjuer med ett par av mina förfäder, personer som jag aldrig har träffat.
 
Idag damp det ner två kassettband med intervjuer med min morfars far och min mormors mor i postlådan. De dog bägge två innan jag föddes och jag måste säga att sitta och lyssna på hur de berättar om hur det var förr i tiden, livet i deras byar, om deras föräldrar och om slitet i lappmarken, berättat från dem själva, höra dessa gamlingar skämta och berätta om gammalt skrock och allt möjligt, det var en av de absolut starkaste stunderna jag har haft under min tid som släktforskare. Så här gick det till när jag hittade denna skatt.
 
Det började med att jag läste en nytryckt bok med titeln 'Skogen vi ärvde' som handlade om skogsbruk m.m. i Sorsele kommun. Jag hittade att min morfars far citerades i stycken som handlade om björnjakt och vargjakt. Konstigt tyckte jag. Jag träffade honom aldrig. Han dog 4 år innan jag föddes och 32 år innan den aktuella boken trycktes. Nånstans måste det finnas något slags intervjumaterial med min morfars far, Henning Gustavsson, tänkte jag.  
 
Källhänvisningarna ledde mig till DAUM, Dialekt-, ortnamns- och folkminnesarkivet i Umeå. Så jag letade upp deras webbsida. De har ett sökbart register på webben över nära 10.000 ljudinspelningar, främst intervjuer, utförda på 50-talet och framåt med gamlingar i främst Västerbotten och Norrbotten. Helt fantastiskt. Snabbt fick jag sökträffar där både min morfars far och mormors mor angavs som sagesmän. Så jag ringde upp arkivet och jag fick ett mycket hjälpsamt och välvilligt bemötande. Intervjuerna med dina förfäder finns här, vi skickar kopior så har du dom om några dagar. Så enkelt var det.  
 
Nyss hittade jag även ett par intervjuer med min farmors bror. Jag är lyrisk, enkelt sammanfattat.
 
DAUM:s webbadress: http://www.umu.se/daum/

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna