ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djäkneböle, Djäkneboda?  (läst 1422 gånger)

2004-07-13, 10:52
läst 1422 gånger

Anton Eriksson

Jag läste i Umeå sockens historia för en massa år sedan att namnet Djäkneböle kommer ifrån en man som hette Petter Djäkn. Denna man skulle år 1374 som första person ha anlagt bebyggelse där Djäkneböle idag ligger. Hur pass väl stämmer detta? Ligger han också bakom namnet Djäkneboda? Är det någon som vet något om denna man, var han kom ifrån, bakgrund o.s.v.?  
 
Mvh
Anton Eriksson

2004-07-13, 12:20
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Saxat ur Svenska akademins ordbok:
 
ETYMOLOGI: [fsv. diäkn, diäkne, däkn; jfr fd. diakne (ä. d. dieg(he)n, d. degn), isl. dj?kn, dj?kni, mnt. o. holl. diaken, mht. diken, meng. deacon, diacne, d?cne (eng. deacon), ffr. diacne, af mlat. (o. lat.) diaconus (se DIAKON). -- Ordet ingår äfv. i en del ortnamn, ss. DJÄKNEBERGET, DJÄKNEBODA. -- Formerna däken, deken osv. torde bero på sammanblandning med ordet DEKAN]
 
 
1)  
BETYDELSE: benämning på innehafvare af vissa befattningar l. ämbeten inom den kristna kyrkan.

2004-07-13, 12:30
Svar #2

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hoppsan, jag var nog litet för snabb i vändningarna. I alla fall måste denne Petter ha varit en kyrkans man.

2004-07-13, 12:30
Svar #3

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hoppsan, jag var nog litet för snabb i vändningarna. I alla fall måste denne Petter ha varit en kyrkans man.

2004-07-13, 15:07
Svar #4

Anton Eriksson

Jo, jag förstår vad ordet djäkne betyder. Vad jag är ute efter är just VEM denna person var, om han har efterlämnat några andra spår till eftervärlden än dessa två byanamn. Min uppfattning är att om det sedan 1300-talet är känt att just han har givit namn åt dessa byar borde det också finnas mer dokumentation om denna person, speciellt om han var en kyrkans man.

2004-07-13, 23:39
Svar #5

Stig Eriksson

Anton, eftersom djäkne var en titel/befattning så har det nog funnits fler än en person som kunnat vara upphovsman till byanamn med förledet djäkne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna