ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hotell Margaretha i Umeå  (läst 1406 gånger)

2004-09-19, 21:50
läst 1406 gånger

Utloggad Jimmy Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 23:00
    • Visa profil
Jag försöker att söka min mormors far som skall ha arbetat på Hotell Margaretha omkring år 1915 / 16. Han kan ha hetat Gustaf och arbetade förmodligen med fastigheten på något vis.
Det sägs att han tänkte emigrera till Amerika.
Hur går jag lämpligen tillväga för att få fram vilka som arbetade eller hade anknytning till Hotell Margaretha åren 1915 / 16.

2005-05-03, 16:02
Svar #1

Karin Holmgren (Karin_H)

Kanske kunde det vara värt att kontakta västerbottens läns museum i Umeå (http://www.vasterbottensmuseum.se). De besitter en enorm mängd information om Umeå och Västerbotten. Deras byggnadsantivarie borde åtminstone kunna ge dig uppgifter om byggnaden. Kanske även någon form av företagsarkiv kunde ha information om hotellet bevarad. Det är ju några år sedan hotell margaretha gick i graven men helt omöjligt borde det inte vara att gå bakåt i tiden och finna uppgifter om hotellet och, om du har turen på din sida, om din mormors far.
 
Lycka till!

2005-11-21, 23:25
Svar #2

Utloggad Jimmy Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 23:00
    • Visa profil
Ett senkommet tack för tipset !

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna