ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Legenden om att folk från Burträsk ska ha hår under fötterna...  (läst 7047 gånger)

2003-11-12, 23:47
läst 7047 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej!
 
Den här frågan har ju egentligen inte så mycket med släktforskning att göra, men det vore i alla fall roligt ifall någon känner till ursprunget till denna myt/legend som omnämns i rubriken. Dvs om det är någon fler här på Forumet som vet något (eller också hört talas) om Burträskarnas  eventuella släktskap med djävulen!  
 
Jag vet bl.a. att det finns att köpa speciella Burträskfots-souvenirer i trä, där fotsulorna är gjorda alldeles ludna genom någon form av påklistrat garn!
 
Hälsningar,
 
Patrik

2003-11-13, 09:42
Svar #1

Ingalill Bäckström

Hej!
Jag har hört förklaringen att Burträskarna är så lata, så att de - till skillnad från andra - inte sliter bort håret under fötterna. Burträskborna hävdar, att det är illvilligt förtal av Skellefteåfolket, som de tydligen låg i fejd med.

2003-11-13, 11:55
Svar #2

Tommy Andersson

Utan att göra anspråk på att ha svaret så tror jag att illviljan uppstod när Burträsk bröt sig ur sin modersocken Skellefteå på tidigt 1600-tal.

2004-03-07, 18:08
Svar #3

Annica Kohkoinen

Enligt vad jag hört så var Burträskborna så nyfikna att jävulen gav dem hår under fötterna för att de inte skulle höras när de smög runt bakom fönsterna.  
 
Annica (min farfar var från Burträsk)

2004-03-08, 12:04
Svar #4

Jonna persson

Jag har hört att burträskarna var så håriga, att de t o m hade hår under fötterna, dvs det är fråga om en överdrift.

2004-09-19, 13:54
Svar #5

Viola Karlsson

Jag har hört att Skellefteåborna i fornom tid var avundsjuka på Burträskarnas förmåga att lyckas med fåravel. Vilket skulle gjorde att nån illvillig eller skämtsam person började säga: Burträskaren måste ha hår under fötterna:

2004-09-20, 01:18
Svar #6

Erik Holmlund

Jag är helt inne på Ingalills förklaring. Det är den förklaring som jag har hört från äldre personer. Alltså att Burträskarna beskylldes (skämtsamt) för att vara lata och låg på sofflocket, och att det därför kunde växa hår under fötterna.

2004-09-25, 11:40
Svar #7

Rune Forsgren

Johan Nordlander-sällskapets tidskrift Oknytt 1-2/2002 innehåller en artikel av Anders Huggert om Burträskbornas påstådda hårbeväxta fötter.

2004-12-09, 15:25
Svar #8

Linn Sundkvist

Själv har jag fått höra att folk från Burträsk har håriga fötter som straff för att de var så benägna att synda. De högre makterna fick nog och gjorde dem håriga för att människor med rent mjöl i påsen lätt skulle kunna känna igen de oärliga burträskarna.
 
Den förklaringen föll väl på sin egen orimlighet även förr med tanke på att människorna bar skor, men det är den version jag fick höra som liten.

2005-03-18, 10:14
Svar #9

Sara Boström

Är Burträskarna väldigt håriga av sig fortfarande?

2007-01-25, 16:03
Svar #10

Utloggad Hans Lindberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ja min pappa är född i Burträsk, och för några år sedan hade jag ont under foten, och när jag tittade efter, växte ett kraftigt hårstrå ut mitt på trampdynan. Tillfällighet eller arv??
 
Med vänliga hälsningar  
 
Hans Lindberg numer i Flensburg

2007-01-26, 08:43
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hans!
 
Jag undrar om det inte var en tillfällighet. Normalt ska det ju inte göra ont av att man har hår på kroppen. Kan det inte varit så att ett utomstående hårstrå trampats in i foten? Ett sådant hårstrå är ju som ett främmande föremål instucket i huden och irriterar och gör ont.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-01-31, 13:07
Svar #12

Simon Vikström

Hej! Nu har jag pratat med min gamle morfar om detta, han är från burträsk. Följande förklaring fick jag: Eftersom de, som beskrivet i tidigare inlägg, var bra på fåravling, så innebar detta att de bland annat hade mycket tove-hattar och tove-sockar (tradionella burträskaren, som finns som souvenir, hade en tovehatt och röd skjorta). När man tog av sig tovesockarna så fastnade det alltid en massa hår under fötterna. Därav uttrycket trodde han. Men han skulle kolla uppp det närmre!
 
Ha det gott!
 
Simon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna