ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läsare i Skellefteåbygden  (läst 1251 gånger)

2001-09-03, 19:10
läst 1251 gånger

Utloggad Lena Deimo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-08-16, 14:14
    • Visa profil
Hej!
Har nyss fått hem den underbara boken Skellefteåbygden 1650-1790! Hittade MÅNGA släktingar och just nu hittade jag uppgiften om min gamle anfar Gert Nilsson (1747-1809) torpare i Stormark vid Drängsmark som betecknades som skönskrivare. Sonen Gerhard Gerhardsson var läsarhövding och sonen Anders Gerhardsson var gammel-läsare. Nu undrar jag om någon vet var jag kan läsa om den religiösa läsarrörelsen? Böcker, material o.s.v.
Med hopp om svar
Lena Deimo

2001-09-04, 08:13
Svar #1

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej Lena
Det finns en bok som Göran Marklund (Hans Marklund står för bilderna) har skrivit om väckelsen i Skelleftebygden. Den heter Väckelsen var väldig och där finns mycket att hämta. Om jag inte kommer ihåg fel så står det en hel del om någon Gerhardsson, jag är osäker på förnamnet men jag tror att det var Gerhard. Det är EFS-förlaget som har givit ut den och om du finns i Umeåtrakten så finns den att låna på biblioteken. Jag antar att det samma gäller för Skellefteå-området.  
Annars har boken ISBN/ISSN:  91-7085-013-5  och på EFS-förlaget som sagt. (Uppgifterna hämtade från Umeå kommuns hemsida, sökning i bibliotekets katalog)
MvH
Micael Granström

2001-09-04, 22:50
Svar #2

K-E HällstenUrsviken

Hej Lena,
Det finns en för dig kanske ännu intressantare bok om två kända läsare Johan Zakrisson och just din Gerhard Gerhardsson, nämligen Nyläsarväckelsen 1815-1923 av Ahnquist utgiven 1972.
Hör av dig ska jag skaffa fram ett ex till dig.
//K-E

2001-09-07, 20:28
Svar #3

Utloggad Lena Deimo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-08-16, 14:14
    • Visa profil
Hej Micael och K-E !
Tack för ert vänliga intresse! Släktforskare måste vara det hjälpsammaste släktet på jorden!
Jag har varit på biblioteket i Östersund och hittat boken  Väckelsen var väldig och läst den och där fanns mycket riktigt Gerhard Gerhardsson! Tack för tipset - det var oerhört givande och intressant.  
Och nu fick jag ett tips till - ska kolla på biblioteket om de har Ahnquists bok. Är det omöjligt så återkommer jag till dig, K-E!
MVH Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna