ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Snipp, Snapp, Snorum, Hej Basalorum!  (läst 4821 gånger)

2002-07-10, 14:20
läst 4821 gånger

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Någon som känner till ursprunget till denna ramsa, eller som vet hur det gick till då ramsan fick ge namn åt fem byar i Jörns församling?
 
Mvh Patrik

2002-07-10, 20:05
Svar #1

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Namnen finns alla i rad i rätt ordning på gamla 1800-tals kartor.
Fast jag tror faktiskt att det stog Balsalorum.
Jag har hört, och de är nog riktigt, att gårdarna inte hade något annat namn än den officiella  
siffer beteckningen. Den lämpade sej inte för kartan.  Som en nödlösning skrev den påhittiga, eller fantasilösa, lantmätaren barnramsans 5 namn!  
Mej veterligt är det bara Hej som lever kvar. Det är alltid trevligt att heja tillbaka när man kommer till ortnamsskylten Hej.
Det finns nog flera liknande fall i norra Norrland.
En annan lantmätare t.ex ritade in en sjö på kartan i finskspråkiga Tornedalen. Han frågade hantlangaren:
Vetdu va sjön heter?
Ei, blev svaret.
Varpå lantmätaren, som visste att sjö hette järvi på finska, skrev Eijärvi.  
På senare kartor översattes namnet till Nejsjön!.

2002-07-11, 08:50
Svar #2

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Arne!
 
Tack för ditt svar.  
Tittade just på Folkräkningen 1890, och där finns lite befolkningsuppgifter om ramsans byar:
 
Snipp 20 personer
Snapp 12 personer
Snorum 5 personer
Hej 7 personer
Basalorum 0 personer (Ej med. Måste försvunnit tidigare)
 
Passade också på att titta på Lantmäteriets flygfoton. Där kan man se att, förutom Hej, så är det bara Snapp som lever kvar som by av de fem.  
I Snipp och Snorum tycks det inte längre finnas några gårdar kvar, utan nybyggena ser ut att vara övervuxna.
 
Mvh Patrik

2002-07-11, 15:44
Svar #3

Utloggad Per Schröder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2017-08-21, 00:41
    • Visa profil
I telefonkatalogen finns 1 abonnent i Snapp, och 7 abonnenter i Hej.
Ingen i de övriga.
Mvh Per

2002-07-12, 18:15
Svar #4

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Jag har för mig att det finns(eller åtminstone fanns för några år sen) en vägskylt med Snippvägen på. Jag har en del anor ffa från Snipp, men också en förfader som bodde i Basalorum i mitten av 1800-talet (efter 1850), så byn fanns åtminstone kvar då.
 
MVH
Micce

2002-07-13, 06:17
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
I ett Hylandprogram i radion, Karusellen(?),  
inbjöds de boende i de fem byarna att deltaga  
i  
programmet.
Tror att det var på 50-talets sista del. Då lät  
det i alla fall som att alla byarna fortfarande  
var bebodda.
Någon mer som minns???
 
Rolf L

2002-11-28, 11:40
Svar #6

Göte Ingelman

SNIPP, SNÄPP, SNORUM, HEJ,
 BASALORUM.
 
Den här ramsan påstås vara en gammal dansk barnramsa, som i generationer varit på många svenskars läppar. Däremot känner säkert inte alla till, att ramsan gett namn åt några delvis ännu bevarade boplatser och gårdar inom Myrheden och Jörn i Västerbottens inland.
   Enligt bekräftade uppgifter, blev alla fem platserna krononybyggen. Länsstyrelsens tillstånd att bryta mark till nybyggena är daterat den 16 februari 1836.
   Något år tidigare hade man börjat bryta järnmalm i Näsberget intill Byske älv uppströms Myrheden. Bolaget sökte och fick tillstånd för två masugnar, och behövde mera arbetskraft, men området hade få bosättare på lämpligt gångavstånd.
   Gruvbolaget, som i handlingarna beskriver sej som ”Intressenterne uti Näsbergs Jernmalms anledning” sökte då tillstånd för några nybyggen, för att få folk att bosätta sej i grannskapet och säkerställa det ökade behovet av arbetskraft.
   Gruvdriften blev emellertid inte så långvarig som man hade räknat med.  
   År 1840 fanns 7 familjer antecknade vid ”Näsbergs grufva”, förutom några ungkarlar. I kyrkböckerna står inte om de kom   från bolagets nybyggen eller var inhysingar hos övriga familjer.
   Tio år senare, 1850, var endast en familj antecknad vid gruvan.
Nybyggena såldes så småningom till brukarna, eller till andra privatpersoner.
   För att få anlägga ett nybygge på en kronoallmänning, som det här var fråga om, måste man företa syneförrättning för att få ett godkännande av området och den nya boplatsen.
   Kronolänsman Olof Bjuhr från Norsjö och två nämndemän, jämte två bolagsmän, Carl Olof Furtenbach och Eric Lundström, ordnade den saken i det väglösa landet. I syneprotokollen står inte vem av männen som gav namnförslag på avstyckningarna, men någon av dem kände troligen till den danska barnramsan och ansåg enligt hörsägen, att om det fanns så ”tokuta” människor, att dom ville bosätta sej så långt från all annan bebyggelse, då skulle dom också få ”tokuta”, eller lite roliga namn på sina boställen.
 
 
SNORUM
ligger på södra sidan om Byske älv, sydväst om Myrheden. En ”norrländsk bit” därifrån ligger utgrävningsfältet Garaselet. Snorum ligger bokstavligen vid världs ände, och kommer man väl dit, måste man sno om - Snorum?
   Stället har inte varit bebott sedan 1930-40 talet, då Snorums-Kalle bodde där, och naturen har nu återtagit dom gamla åkerlapparna. Så sent som 1970, kunde man se resterna av den ihoprasade bagarstugan på gården. Vägskylten är numera borta, och endast en riktig stigfinnare kan ta sej dit och hitta husgrunderna.
 
BASALORUM
kan man fortfarande komma till ganska lätt tack vare en skogsbilväg. Det bostället ligger 2½ km norr om byn Hej, men det står också öde och överlåtet åt naturen med vitmossa och kråkbärsris på gårdstunet.
   Det finns anteckningar i kyrkböckerna som visar, att BASALORUM blev öde redan i slutet på 1850-talet, då den första inbyggarfamiljen flyttade till Norge.
   I närheten av platsen där den gamla husgrunden legat, står idag en jaktstuga, och till den kan man komma med bil.
Enligt uppgift kommer intresserade ortsbor att sätta upp riktiga skyltar till Basalorum. Nu hittar man dit tack vare en enkel skylt fastspikad på en björkstam vid landsvägen förbi byn Hej.  
 
SNIPP och SNAPP
är nära grannar. Dom nybyggena ligger ett par mil norr om Jörn, öster om Myrhedevägen.
   Snipp blev öde så sent som 1956. Hus och åkrar låg på sin tid vackert belägna högt uppe på Snippberget.
   Alla gårdar och bosättningar i ramsan, fick för frostens skull, den högsta möjliga placeringen i terrängen. Det sägs, att potatis och korn aldrig frös bort i Snipp, och om det en vinterdag var 20 grader kallt där uppe, var det ofelbart 35 grader nere i myrlandet kring Myrheden.
   Den timrade manbyggningen på Snipp revs ner, och övriga byggnader fick också skatta åt förgängelsen. Nu syns inte mycket av den tidigare öppna åkerjorden, som under 1920 - 30 talet, enligt uppgift, födde 8-10 kor och 3 hästar, och därtill 25 får och övriga småkreatur.
   Det berättas, att man under välmaktens dagar på 1920-talet kunde ge sej iväg till Myrheden med upp till 40 kg smör i mesbördan.
   Det berättas också, att den sista kvinna som bodde på Snipp, en hushållerska åt ägaren, inte gått ända ner till landsvägen en enda gång på 17 år. Den första gång hon gjorde det, om historien är sann, var ett måste, för då gällde det skärmbildsundersökning nere i Myrheden. Här kan man tala om att älska naturens stillhet i skog och mark.
   I mitten på 1950-talet hölls auktion på hemmanet och lösöret på Snipp. En stor skara hugade spekulanter kom dit, och antikviteterna gick till höga missionsauktionspriser, men hemmanet däremot, med sina, enligt obekräftade uppgifter, minst 600 hektar skogsmark, klubbades bort för endast  9.500:-  
 
HEJ och SNAPP
är dom två återstående i ramsan, och dom är fortfarande bebodda.
SNAPP är en prunkande trädgård inne i skogen. 1992 föddes den sjunde generationen i släkten Karlsson som då fortfarande ägde Snapp. Gårdshusen var vid mitt besök reparerade och i gott skick, och åkertegen närmast boningshusen i hävd.  
   I slutet på 1990- talet då anteckningarna och besöken på ort och ställe gjordes för den här krönikan, stod Snapp, enligt sagesmännen, som sommarviste och vintersportort för den Karlssonska familjens medlemmar.
 
HEJ slutligen,  
är den enda av nybyggena som med tiden blev en verklig by. 1995uppgavs byn bestå av c:a 10 personer i fem hushåll. Rödmålade hus med vita knutar står på ömse sidor om den allmänna landsvägen, och vid vägskylten går skogsvägen in mot Basalorum. En pensionerad piskställning står vid vägkanten som hållare för byns gemensamma postlåda och affischplank.
   Botaniseringen i den gamla ramsan Snipp, Snapp, Snorum, Hej, Basalorum, är en följd av forskning, och några långa dagsbesök på dom olika platserna, samt nära släktskap med personer från närområdet. En underbar och omväxlande natur möter besökaren i dessa historiska marker, med luft mättad av myggsurr och barrskogsdoft.
Göte Ingelman

2002-11-28, 20:08
Svar #7

Sofie Johansson


2002-11-29, 08:46
Svar #8

Utloggad Sture Torikka

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 732
  • Senast inloggad: 2015-10-05, 17:40
    • Visa profil
Ja, själv tyckte jag den historiken var helt fantastisk! Bättre än både Brasilien, Paskajänkkä och Vittula i Tornedalen tillsammans.
 
/ST

2002-11-29, 23:24
Svar #9

Andreas Snildal

Helt enig i at denne historien var temmelig fantastisk (og helt utenkelig i Norge).  
Når Torikka nevner disse navnene fra Tornedalen, vekker han min nyskjerrighet! Jeg har riktignok lest hva Vittula betyr, og Brasilien lar seg vel forklare, men hvilket opphav har Paskajänkkä?
 
Hilsen Andreas Snildal, Oslo

2002-11-29, 23:54
Svar #10

Kjell-Åke Lundström

Hej!
När jag gick på teknis i Skellefteå, träffade jag en flicka som berättade att telefonstationen var i byn Hej. Så då man veva för att komma till växelen så fick man höra hej!
Jag vet ju inte om hon skojade med mig, men allvarligt talat, visst var det intressant!

2002-11-30, 20:02
Svar #11

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej! (eller jag kanske borde nämna de andra byarna också i hälsningen?)
 
Eftersom det var jag som startade diskussionen måste även jag tacka Göte för det intressanta och välskrivna inlägget - tack!
 
Mvh Patrik

2003-04-05, 22:22
Svar #12

Ulla Lindmark Karlsson

Otroligt roligt att läsa!!Jag är den sjätte generationen från Snapp (fast jag aldrig bott där)Min pappa är född och uppvuxen i Snapp och farmor var från Hej. Funderar mycket på hur det var där i forna dagar och ska lära mej släktforskning för att få veta mer.

2003-07-07, 15:59
Svar #13

Alf Bäcklund

Det här var rolig läsning.  
Min Farfar kommer från Snipp.
Han hette Frans Bäcklund och föddes 1899.
1978 tog min Pappa efter ett besök i Lycksele med familjen till Snipp för att han ville visa oss barn vart hans Pappa och våran släkt kom ifrån innan flyttlasset gick till Boden.
Jag minns bara en ladugårdslänga som fanns kvar.
Jag har funderingar på att göra samma tripp med mina barn.  
 
Även Farmor var från Myrheds området.

2005-03-04, 18:48
Svar #14

Utloggad Britt-Inger Åström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:53
    • Visa profil
Hittade inlägget eftersom jag också har anknytning till Snipp. Min morfar Anton Bäcklund var därifrån och bror till ovanstående Frans. Alf och min mamma Gunborg är alltså kusiner.
Hela familjen Bäcklund bodde i Snipp och hade släkt i grannskapet.
Enligt folkräkningen anno 1890 bodde Nils och Anton (troligen bror till Nils) Bäcklund i Snipp med sina familjer. Dessutom en Lars Eklund med familj (han var troligen bror till Nils fru som hette Eva Eklund). Även i närliggande Lejontorp bodde Per-Olof Bäcklund med familj samt inhystes en Nikanor Marklund  med familj. I Snapp hette familjerna Karlsson , i Snorum: Berglund och i Hej: Andersson.
1906 flyttade Nils Bäcklund med fru och barn, utom några gifta döttrar som stannade kvar i Västerbotten, till byn Långsjön i Överluleå (Boden). Enligt mina uppgifter från släktingar var det för att det var svåra tider. Man fick knappt potatisen att växa m.m. Så uppgifterna om välståndet på 1920-talet undrar jag över. Var kommer den utsagan från?
 
Skulle vara intressant om någon vet vem som bodde sist i Snipp och  Lejontorp och kunde berätta mer. Samt information om släktförgreningar. Var kom Bäcklunds ifrån? Eklunds?
 
För många år sedan var det ett radioprogram (som jag tyvärr bara hörde delar av) som handlade om Snipp (bl.a.?). Enligt det jag hörde skulle Kronan nu äga skogen och någon av byggnaderna hade tagits ned och skulle sedan vara på ett museum. Måste ha varit Skellefteå museum. Man pratade också om Snipp-Näcken, som en Bäcklundare tydligen kallades eftersom han spelade fiol och var omtalad för det. Det stämmer in på morfars far Nils. Han både spelade och hittade på musik sägs det. Tydligen var det mycket spelande och dans där för nejden enligt programmet och mycket folk som kom dit därför. Tyvärr vet jag inte vad programmet hette.  
 
Var själv till både till Lejontorp (där mina släktingar hade bott tidigare) och till Snipp för ca. 20 år sedan med mamma som då visade allt och berättade.
 
Släktforskar, men har kört fast på Nils Bäcklund och Eva Eklund. Någon som vet mer eller kan tipsa mig.
 
På Rötters hemsida finns flera av dessa barn till Nils Bäcklund & Eva Eklund på kort. Se på Porträttfynd/Norrbotten/fotograf :J.E Harnesk (400).
Där finns Anton, Frans, Algot, och Lydia Bäcklund med fruar/man.

2005-03-05, 15:41
Svar #15

Micael Granström (Micgra)

Jag har Nils Petter Bäcklund (f. 1815-01-31, Kyrkbordet Skellefteå) som far till Nils Bäcklund. Nils är bror till min mormors mor, Marta Bäcklund. Nils mamma heter i mina anteckningar Cajsa Johanna Tjernqvist. Nils pappa har jag hittat i Indiko, har inte dubbelkollat kyrkböckerna själv. Cajsa hittade jag i en uppgift från Thord Bylund. Hon finns också i folkräkningen 1890 boende i samma gård som Anton Bäcklund så hon är åtminstone en väldigt trolig  mor till honom.
 
Eva Eklund kommer från Järvträsk, syster till Lars, precis som du skriver. Fadern heter Olof Johansson Eklund (f.i Järvträsk) och modern Eva Lisa Olofsdotter (f 181703-14 i Missenträsk).
Dessa uppgifter finns på Piteanor 2002.  
 
Lars Eklund var alltså gift med Marta Bäcklund, alltså min mormors far och Eva alltså min mormors fars syster.
 
Jag har mer upgifter, allt är inte dubbelkollat, men är du intresserad så hör av dig.

2007-01-19, 19:21
Svar #16

Göte Ingelman

Britt-Inger Åström
Jag hittade idag dina kompletterande personuppgifter till min artikel om SNIPP,SNAPP, SBORUM, HEJ Basalorum. Jag ska ge dig några bakgrundsfakta för min artikel.Jag är nu 87 år och min svärmor var född och uppvuxen i byarnas grannskap.Tillsammans med mina svågrar gjorde jag flera besök på plats och träffade även bågra dåvarande bybor. Jag tog även kontakt med en forskare i Jörn som ägnat en del åt bosättningarna. Samtidigt fick jag bilder och kopior på artiklar införda i Skelleåortens  tidningar. Där fanns intressanta fakta om bl.a.auktionen på SNIPP. Tag gärna kontakt med dem.
Göte Ingelman

2007-01-19, 20:26
Svar #17

Göte Ingelman

Britt-Inger Åström
Jag hittade idag dina kompletterande personuppgifter till min artikel om SNIPP,SNAPP, SBORUM, HEJ Basalorum. Jag ska ge dig några bakgrundsfakta för min artikel.Jag är nu 87 år och min svärmor var född och uppvuxen i byarnas grannskap.Tillsammans med mina svågrar gjorde jag flera besök på plats och träffade även bågra dåvarande bybor. Jag tog även kontakt med en forskare i Jörn som ägnat en del åt bosättningarna. Samtidigt fick jag bilder och kopior på artiklar införda i Skelleåortens  tidningar. Där fanns intressanta fakta om bl.a.auktionen på SNIPP. Tag gärna kontakt med dem.
Göte Ingelman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna