ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Danielsson Opman, död 1732 i Umeå socken  (läst 1638 gånger)

1999-08-09, 22:02
läst 1638 gånger

Leif Boström

Jag söker efter föräldrarna till Anders Danielsson Opman, född omkring 1692 och hans hustru Malin, som drunknade tillsammans 1732-11-12 i Tavelsjön, Umeå lfs. Anders blev soldat i Långviken, Umeå lfs 1714-03-22. Enligt dombok för Västerbottens län, Umeå tingslag och Umeå socken 1735-03-25 så förordnades Nämndemannen Wählförståndiga Anders Mårtensson ifrån Tiählamarck och Tomas Pärsson uti Degerfors till förmyndare för afledne soldatens Anders Danielsson Uppmans omyndiga Barn uti Långwyken som therföre äga the omyndigas gagn och bästa ifölja af lag och förmyndareförordningen i ackt taga och bewaka.
Sonen Per som växte upp hos Anders Mårtensson i Tjälamark, Umeå lfs, blev soldat Wimmerfelt.

2000-04-16, 18:00
Svar #1

Birgit Enberg

Jag har i mina papper en Anders Andersson Opman, Långviken, Umeå lfs. döpt 1729-04-13 och utgår ifrån att han är son till Anders Danielsson Opman och hans hustru Malin. Denne Anders var gift med Maria Persdotter Ström född omkring 1730. Finns det någon som vet vilka som var hennes föräldrar?
Hälsningar  
Birgit

2000-04-16, 22:33
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Birgit
 
Ett tips som du kan gå vidare med är att Maria kan vara dotter till soldaten vid rote 117 Per Persson Nystedt och dennes hustru Märta Nilsdotter, som var syster till komminister Sven Gravelius i Arnäs. Anders med familj vistas en tid i Umeå stad. Du skriver att Maria kallades Ström. Jag har visserligen inte forskat särskilt rörande denna familj men jag undrar var uppgiften kommer ifrån. Den möjlige fadern hade nämligen sina rötter i byn Ström.
 
Leif
 
En möjlighet är att Anders Danielsson Oppman är son till Daniel Danielsson Oppman som utgår knekt 1694 för byn Flurkmark och vid indelningsverket 1695 placeras på rote 106 Oppman. Han är enligt en domboksuppgift 23 år 1697. Oppmans hustru Elisabet omnämns i mantalslängden för Långviken 1705-1706. Vissa år omnämns knekthustrur/änkor, men oftast inte.
I mantalslängden 1714 finns något mer detaljerade uppgifter om personerna i hushållen. I Långviken finns då knekthustrun Malin hos bonden Johan Eriksson (hon nämns även i längden 1718). 1714 är det år Anders utgår knekt och han är då gift och vi vet ju att hans hustru hette Malin. Långviken var en liten by med endast två hemman.

2000-04-17, 18:43
Svar #3

Birgit Enberg

Hej Staffan!
 
Tack för ditt snabba svar. Jag skall undersöka det du föreslår. Att Maria heter Ström har jag fått från K-E Gavelins Åseleborna 1674-1920.
Med vänlig hälsning
Birgit

2000-04-18, 11:20
Svar #4

Leif Boström

Tack Staffan! Om åldersuppgifterna stämmer skulle Daniel Danielsson Oppman ha varit 18 år då Anders Danielsson föddes.

2006-02-22, 12:22
Svar #5

Börje Abramsson

1722 föddes Magdalena dotter till Anders Danielsson och Magdalena i Långviken.
 
Var tar Magdalena vägen?
 
Mvh Börje!

2006-02-22, 20:24
Svar #6

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Börje
 
Om du söker efter  F:Hans Persson, M:Magdalena Andersdotter  här, finner du nog  
början till svar Kråkens UmeåRegister

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna