ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bjurberg i Burträsk (Bygdeträsk och Innansjön) och Fredrika  (läst 1134 gånger)

2001-01-29, 10:27
läst 1134 gånger

Mats Hellmark

Jag söker upplysningar om släkten Bjurberg i Burträsk. Johan Bjurberg i Bygdeträsk, som gifte sig med Elsa Catharina Jonsdotter 27 sep 1807, deras son Ulrik Bjurberg, skomakare i Innansjön, född 5/8 1826 och gift med Maja Stina Berglund (född 1821 i Nysätra) och deras söner Samuel August Bjurberg(f 4/4 1861, senare poliskonstapel i Sundsvall) och Johan Ulrik Bjurberg (f 13/9 1851, senare kyrkoherde i Fredrika).

2001-01-29, 19:03
Svar #1

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Mats!
 
Jag vet ingenting om släkten Bjurberg, men kände i igen ett av namnen du nämnde i ditt inlägg - Johan Ulrik, f. 1851-9-13. Han var gift med en av mina släktingar - Ida Helena Malm, f. 1852-4-17 i Norsjö.
Vet du någonting mer om J.U. Bjurberg och hans hustru? Barn hade de väl inga, men du kanske vet dödsdatum?
 
Hälsningar,
 
Patrik

2001-01-31, 18:42
Svar #2

Mats Hellmark

Hej Patrik
 
Roligt med någon annan som har koppling till lappmarksprosten. Johan Ulrik var min mormors farfars bror. Jag har en bild av honom på äldre dar (vitt hår, rejäla polisonger och stålbågade glasögon) som jag fått efter min mormorsfar August Engelbert Ambrosius Bjurberg. Om du är intresserad kan jag maila en kopia.
 
Jag vet inte så mycket om Johan Ulrik i övrigt, utom att han kom ut med en diktsamling år 1926 som finns på KB (ska gå dit och läsa den någon dag). Jag har inte forskat om honom i kyrkoböckerna men har antecknat följande notis ur Svenskt prästerskap:
 
Johan Ulrik Bjurberg f 13/9 51 i Burtr. Prästvigd 77, kyrkoherde i Fredrika sedan 93.
 
Efter studier vid Fjellstedtska skolan i Uppsala samt enskilt i Stockholm och Härnösand examen i lapska språket 77 27/3, befr från akad exam s å 4/5. Prästvigd s å 21/5 för stiftets lappmarksförsamlingar. Kapellpred i Hotangen 83 5/3 tilltr s å. Kyrkoherde i Fredrika 91 15/8 tilltr 93.
Gift 77 26/6 m Ida Helena Malm f Norsjö 52 17/4, dotter till Erik Mauritz Julius Malm, handlande och Maria Kristina Grahn. Adoptivson Max Samuel Alexander Bjurberg f i Solna 79 18/3 forstmästare i Dombäck.
 
De verkar alltså inte ha haft egna barn, men en fosterson.
Jag har också hittat en notis om honom i ett gammalt författarlexikon, där jag tror att dödsår fanns (hittar inte anteckningen just nu, återkommer senare om jag gör det).
 
Vänliga hälsningar
Mats Hellmark

2001-04-14, 03:02
Svar #3

Axel Viklund

Hej, jag är själv inte släkt med Bjurbergsgubbarna, men för några år sedan då jag hälsade på en gammal dam i Burträsk fann jag ett gulnat foto av Kyrkoherde Bjurberg som härstammade från Innansjön,Burträsk. Vill minnas att han var ca i 40 års åldern. Om du vill kan jag se om kortet finns kvar, och sände en kopia.
Förresten kan ni också läsa om honom och övriga släkten i Gunda Lundströms byabok: Innansjön

2001-04-24, 17:45
Svar #4

Mats Hellmark

Hej Axel
och tack så mycket för tipset om Gunda Lundströms bok. Jag tittade i den på KB och där fanns flera intressanta upplysningar om Johan och Ulrik Bjurberg, bland annat att de bodde på något som kallades Bjurbergsgärdet eller Svenskgärdan, att Johan var skrivare, vida beryktad för sin skrivkunnighet och vackra handstil och att Ulrik skrev visor. Jag har också läst JU Bjurbergs lilla diktsamling, som faktiskt var ganska givande för en släktforskare. Här fanns dikter om barndomen, föräldrarna och gratulationsdikter till släktingar och andra.
Det vore roligt med en kopia av den gamla bilden, jag ersätter förstås utlägg i så fall. Visste damen i Burträsk något mer om Bjurbergarna förresten?
Min adress: Mats Hellmark, Mariestadsvägen 17, 121 50 JOHANNESHOV.

2006-12-18, 21:03
Svar #5

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillfällighetsfynd!
Kan till denna avsomnande diskussion tillägga att två bröder till Johan Ulrik och Samuel August, nämligen Carl Gustaf och Anders Peter, hamnade i Stockholm. Carl Gustaf var bildhuggare-elev och gick möjligen Slöjdskolan där. Vad Anders Peter gjorde vet jag inte. De emigrerade tillsammans med min morfars farbror bildhuggaren Jonas Bergner och en järnarbetare Johan Gustaf Brun den sista september 1879 till USA. De reste från Malmö den 2 oktober (Emigranten Populär anger den 12, vilket måste vara fel) med en mindre skuta Alexandra via Landskrona till Newcastle. Därefter tåg till Liverpool där de den 9 oktober klev ombord på Inman-linjens ångare City of Richmond. De anlöpte New York lördagen den 18 oktober. Resan har i detalj beskrivits av Jonas Bergner. Det sista Jonas berättar om Carl Bjurberg är att han står i en verkstad på Manhattan och täljer pianofötter för 25 cent stycket. Jonas Bergner slutade sina dagar i Newport, Rhode Island som en tämligen etablerad träsnidare och möbelsnickare i George Vernon's Shop. Om någon har något att förtälja om bröderna Bjurbergs vidare öden i USA så vore jag tacksam.
MVH
JK Sörblom
Hägersten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna