ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Elisabeth Sjöstedt, Umeå  (läst 674 gånger)

1999-02-20, 13:14
läst 674 gånger

Erik Holmlund

9e oktober 1785 så gifter sig glasblåsaren Christian Faller och pigan Elisabeth Sjöstedt i Umeå stad. Uppgiften är från vigsellängden för
Umeå stad. Min fråga är: vilka är Elisabeth Sjöstedts föräldrar?
 
Jag har kikat i Släktnamn i Umeå och där förekommer en Christopher Faller. Det är en felskrivning. Det skall vara Christian, inte Christopher. Christian är född 1760 i Sandö glasbruk och nämns i Umeå första gången som dopvittne 1781. Christian Faller och två bröder
(Johan Adam & Mattias) synes ha varit funnits vid
Strömbäcks glasbruk under 1780-talet. 1789 och 1790 får Christian Faller och Elisabeth Sjöstedt  
barn, som nämns i födsellängden för Umeå stad.
1792 flyttar Christian Faller med familj till
Sandö glasbruk. Senare flyttar de till Långviks
glasbruk i Piteå.
 
Elisabeth Sjöstedt är enligt en uppgift född 1768.
 
/mvh
Erik Holmlund

2004-05-19, 13:49
Svar #1

Erik Holmlund

Jag ska uppdatera denna sökning.
Elisabeth Sjöstedt och hennes make Christian Faller förefaller ha lämnat Umeå 1792 eftersom  Christian Faller arbetar som glasblåsare vid Sandö glasbruk (Nora sn) 1792-1801 och vid Långviks glasbruk (Piteå sn) 1801-1814.
 
När Elisabeth Sjöstedt dör 1814 21/1 i Piteå uppges hon vara 53 år gammal.
 
Därför är alltså det födelseår som jag tidigare har uppgett felaktigt. Det rätta födelseåret bör  vara 1760 eller 1761.
Glasblåsare var ett rörligt släkte men eftersom paret gifter sig i Umeå stad så tror jag fortfarande att Elisabeth är från Umeåtrakten.  
 
mvh
Erik, Skellefteå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna