ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grisbacka, Olof Joensson, Umeå död ca 1716  (läst 3362 gånger)

2001-06-21, 14:10
läst 3362 gånger

Rune Forsgren

Enligt Nils Burman i Bureätten hette Hans Anderssons i Grisbacka hustru Anna Eriksdotter.

2001-07-11, 00:45
Svar #1

Rune Johansson

Angående Olof Jonssons dotter Margareta.
 
Staffan Bengtsson skriver i ett sitt svar under Degerfors att det finns en dotter Margareta född ca 1700.
 
Enligt Nils Bure pagina 340 har Erik Jacobsson i Sörfors 4 barn
 
Lars Eriksson g Anna Persdotter ifrån Röbäck
 
Anders Eriksson i Baggböleå 1 gift med Karin Larsdotter 2 giftet med Lisbeta Michelsdotter i Brännland
 
Jacob Forsell gift med Margareta Back
 
Anna Eriksdotter g sämsmakare i Wasa.
 
Som jag skrev i mitt första inlägg under denna diskussion var Jacob Forsell ofta fadder till numera säkerställda barn till Olof Jonsson.
 
Det som tidigare gjort mig tveksam till att Margareta dotter till Olof Jonsson var dock att hon kallades Margareta Sand i Umeå stads hfl samt även om jag kommer ihåg rätt i dödsnotisen. Sand brukar ju vara tillnamn på kvinnor från Ytterhiske. Nils Bure kallar henne dock för Margareta Back vilket väl bör innebära att hon kommer från Grisbacka.
 
Kan någon hjälpa mig i detta spörsmål
 
Rune

2001-07-11, 18:00
Svar #2

Rune Johansson

Enligt Jacob Forsell hustrus dödsnotis under Umeå stad
 
29/5 1742 Borgaren Jacob Forsells hustru Margareta Olofsdotter Sand avled den 29 maj begrofs den 3 juni 43 år, hon bör alltså vara född ca 1699.
 
Rune

2001-07-26, 11:26
Svar #3

Rune Forsgren

Enligt dödsnotis efter Anna Hansdotter, Flurkmark fad Hans Andersson Grisbacka, moder hustru Anna Ersdotter, svåger Jon Mårtensson.
 
Jag tror att Britta Andersdotter i Täfteböle kan ha varit dotter till Anders Hansson i Röbäck. I hennes dödsnot skriv att hon var född 1683 i Röbäck, fad Anders Andersson. Hos Anders Andersson finns en dot noterad 1699, ett syskon 1700, borta 1701 då en hustru återfinns hos Olof Thomasson i Täfteböle.
 
Domboken ht 1741 borgaren Jacob Forsell uti Umeå,
Anders Erikssons i Baggböle broder.

2001-07-26, 14:05
Svar #4

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för ditt intressanta inlägg.
 
Rune J

2001-07-28, 11:20
Svar #5

Gun Jonsson

Rune Forsgren
 
Jag har inte studerat mantalslängder och jordeböcker för Röbäck i någon större utsträckning. Är det helt otänkbart att Brita Andersdotters far skulle ha varit en Anders Andersson i Röbäck?

2001-08-08, 16:59
Svar #6

Rune Forsgren

Kerstin,
Boken heter Grisbacka: från bondby till stadsdel och utgavs av Grisbacka byamän 1998, tyvärr utan angivande av distributör. ISBN 91-630-7475-3.

2001-08-09, 16:30
Svar #7

Rune Forsgren

Gun,
Du har helt rätt,det kan inte uteslutas att hon var dotter till en Anders Andersson (eller för den delen någon annan av de rätt många Anders i Röbäck). Jag hittar dock ingen annan som försvinner ur mantal i Röbäck i samband med att Olof Thomasson gifter sig, men det kan det finnas naturliga förklaringar till.
Förutom mantalsuppgifterna har jag bara ytterst svaga indicier: som att Anders Andersson har en dotter Brita, eller att hans son Per är dopvittne när Daniel Olofsson (son till Brita Andersdotter) får sitt andra barn, Maria.

2001-08-09, 20:03
Svar #8

Gun Jonsson

Jag har försökt följa Röbäcks-diskussionerna men är inte säker på att jag uppfattat dem korrekt.
Jag har också noterat Per Andersson Röbäck som dopvittne till min ana Maria Danielsdotter i Täfteböle. Däremot vet jag inte vilken Per A. som det kan röra sig om. Det fanns säkert flera med det namnet i Röbäck (med alla dessa komplicerade släktförhållanden!) Det fanns t. ex en soldat Per Andersson Frisk som dog ca 1709 (apropå diskussionen om Hans Hansson Skönhet från Röbäck).
Anders Hansson i Röbäck hade om jag uppfattat saken riktigt en dotter Anna född 1683 som gifte sig till Ytterboda. Vilket år hon gifte sig vet jag dock inte.
Jag tycker det är intressant att Brita Andersdotters härstamning tas upp men tyvärr har jag inte någon lösning på problemet. Det finns bara en Anders Andersson i Röbäck vid tiden för hennes födelse, han själv och hustrun verkar försvinna ur mantalslängden 1684-85.

2001-08-10, 19:54
Svar #9

Rune Forsgren

Gun,  
Anna Andersdotter, som gifte sig c 1708 med Nils Nilsson i Ytterboda, var dotter till lille Anders Hansson i Röbäck. Brita kan ha varit dotter till store Anders Hansson i samma by. Jag håller på att försöka sammanställa de uppgifter som finns om dessa och komer då att flytta det till en ny diskussion; Anders i Röbäck eller något liknande.

2001-08-10, 21:33
Svar #10

Gun Jonsson

Mina inlägg var inte menade som kritik p.g.a att Anders Andersson förekommer i olika diskussioner.  
Jag har många anor från en annan av de äldre byarna i Umeå socken, där släkterna går ihop på många olika sätt, med förgreningar till närliggande byar.  
Jag hoppas att du har rätt om dopvittnet Per Andersson, kanske var det så att Anders Anderssons barn Brita och Per blev döpta efter Anders egna syskon. Jag ska ha det i åtanke!

2001-08-11, 00:51
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Britta Andersdotter, som var gift med Tomas Olofsson i Täfteböle, gifte ju efter första makens död om sig med Sven Mosesson i Västerhiske. När Britta dör uppges hon vara född 1683 och fadern vara Anders Andersson i Röbäck (dvs store Anders Hanssons son). Jag tror att den uppgiften kan vara riktig. Store Anders Hansson har barn som är födda i början av 1660-talet enligt mantalsländerna. Anders Andersson tar enligt mantalslängden över hemmanet 1697 och då noteras en förälder i föräldrakolumnen. 1699  finns det en förälder noterad men även en dotter noterad för första gången, vilket tyder på att dottern bör vara född ca 1684. I nästa längd 1701 är dottern borta vilket stämmer bra med att Olof Tomasson i Täfteböle noteras för sin hustru, Britta Andersdotter från 1701.  
 
Rune - det låter intressant att du försöker sammanställa uppgifter om Röbäck. Jag har gått igenom en del källor, men inte jordaböckerna (mer än spridda år) och det tror jag är nödvändigt för att bringa någon reda på succesionen på olika hemman i den byn.

2001-08-31, 17:58
Svar #12

Rune Forsgren

Gun och Staffan,
jag framhärdar i att min teori verkar vara den bästa.
Mtl 1696   AH  b  s
       hustrun död (eller för gammal att noteras),  Hans i Grisbacka och Per soldat Frisk.
mtl 1697   AA  b  h  fö
       Anders Andersson har gift sig med Catharina (Thomasdotter enligt dödbok efter sönerna Anders och Per).
mtl 1698   AH/AA  b  h  fö
mtl 1699   AA  b  h  fö  do
mtl 1700   AA  b  h  sy
       här menar jag att 1699 är skrivfel och 1700 rätt
mtl 1701   AA  b  h
       Hos Olof Thomasson noteras nu en hustru.
 
 Anders Andersson fick  c 1702 en dotter Britta. Hon gifte sig 1727 med Michel Olofsson i Röbäck, födde tvillingar Olof och Catharina 1728 och dog i samband med det. Inga noteringar finns om att AA skulle ha varit gift innan äktenskapet med Catharina. I alla fall inte i Röbäck. Kvarstår att den första Britta kunde ha varit utomäktenskaplig och att sedan även den andra dottern getts samma namn. Möjligheten finns, men jag finner det inte speciellt troligt. Fast visst är Olof Persson d ä (i Norrmjöle) och Olof Persson d y (i Bjenberg) båda söner till Per Olofsson i Bjenberg?
Jag är inte helt säker på att sonen Per Andersson var den ende PA i Röbäck på 1730-talet. Dock var den ende andre jag känner till, Per Andersson Rut, avrättad redan 1732.
Min tanke att placera om diskussionen till Anders i Röbäck eller så kom mest av att jag hade missat ett inlägg och knappt kom ihåg var jag själv svarat. Nu fortsätter jag ändå här.

2001-09-01, 18:10
Svar #13

Gun Jonsson

Om Anders Andersson i Röbäck var född år 1668,så är det nog inte särskilt troligt att han var far till Olof Thomassons hustru Brita Andersdotter. Britas angivna födelseår verkar ju kunna stämma. När Maria Danielsdotter döptes året 1738 i Täfteböle så var ju Anders Andersson rätt gammal. Sonen Per blev kanske dopvittne av den anledningen.  
 
Jag har också stött på några möjliga felskrivningar i mantalslängderna för Umeå socken i slutet av 1600- talet.
 
Jag undrar dock över om Per Andersson var gift vid den här tiden och i så fall med vem?

2002-01-05, 13:53
Svar #14

Nils Lundgren

Hej! I Rune Forsgrens inlägg den 21 juni nämnes att det i Bureätten står att Hans Anderssons hustru hette Anna Eriksdotter. Hur sammankopplas denna släkt med Bure?

2002-01-19, 09:22
Svar #15

Ru ne Forsgren

Nils,  
enligt Nils Burman var det hustrun Anna Eriksdotter som hade Bure-anknytning via sin far Erik Olofsson och sedan vidare tillbaka till Anders Andersson (Burman) i Röbäck.

2002-01-19, 19:09
Svar #16

Nils Lundgren

Hej Rune! Du har måhända ingen mer exakt antavla för Anna Eriksdotter (som alltså eventuellt är min anmoder)? Jag lyckades nämligen inte hitta sambandet på Leif Boströms sida, skall dock försöka få tag i något på biblioteket.
 
Hälsningar Nils

2002-01-20, 08:42
Svar #17

Rune Forsgren

Nils,
tyvärr har jag inte skrivit av hela, men det finns på sid 318. Burman ger mycket knapphändiga uppgifter om de äldre leden, men något fylligare vad gäller de senare omkring 1700. Annas syskon anges som Jöran, Brigitta och Barbro. Maken Hans Andersson nämns och av barnen; Olof, Anders och Karin.

2002-01-20, 20:47
Svar #18

Nils Lundgren

Intressant, är det möjligtvis så att Anna är dotter till den Erik Olofsson som gifte sig med Margareta Andersdotter, dotter till Anders Larsson i Grisbacka? (se diskussionen Olof Olofsson i Röbäck 1699-1759, där nämns en Jöran Eriksson som son till en Erik Olofsson)
Jag ska försöka att få tag i boken när jag får tid, tack för hjälpen!

2002-03-11, 20:46
Svar #19

Rune Johansson

Jag undrar över Olof Joenssons syskon.
Ett syskon torde vara soldat Joen Joensson Backman, död i Grubbe 1712 med barnen Anna Jonsdotter gift med Per Olofsson och sonen Erik Jonsson Ångerman 1710-1742. Dessa slutsatser har jag mycket kommit fram via faddrar men inga direkta bevis. Kan man tro att Lars Månssons hustru Ingeborg även är en dotter till Joen Esbjörnsson. När Erik Jonsson Ångermans barn Olof föds är både Sold Nils Damit en son till Lars Månsson och hustru Maria Danielsdotter i Grisbacka ( gift med en son till Lars Månsson) faddrar.
 
Rune

2002-03-12, 22:41
Svar #20

Rune Johansson

Den andra juni under denna diskussion skrev jag att Olof Joenssons hustru möjligen kunne vara dotter till Per Nilsson då det försvinner en dotter hos hustru Anna ( troligast Per Nilssons änka) mellan 1681 och 1682 och Jacob Nilsson gifter sig 1682. Hustru Anna har kvar en dotter 1684, och Olof Jonsson gifter sig mellan 1685 och 1686. Hans Jöransson i Hössjö gifter sig med en dotter till Jacob Nilsson. Det fanns ju även ett domboksutslag som band ihop troligast Per Nilsson i Hössjö son Per Persson och Olof Jonsson i Grisbacka.
Jag har upptäckt en förbindelse till mellan Olof Jonssons barn och Hans Jöransson i Hössjö.
Vid Jacob Forzells ( som troligast gift med en dotter till Olof Jonsson enligt tidigare diskussion)  son Eriks dop 1724-06-25 är bla Per Larsson i Grisbacka, Hans Jöransson i Hössjö samt Olof Olofssons hustru i Grisbacka faddrar.
Förbindelsen kunde ju eventuellt vara att Jacob Nilsson i Hössjö ev var gift med en syster till Olof Jonsson men mindre troligt då man granskar mantalslängd.Om tidigare diskussioner att faddern  Per Larssons moder Ingeborg ev syster till Olof Jonsson skulle det innebära att Per Larsson och Jacob Forsells hustru kusiner.
Tacksam för synpunkter
 
Rune

2002-03-13, 00:07
Svar #21

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Rune
 
Jag har antecknat från hösttinget 1704 att Ingeborgs patronymikon var Pedersdotter. Kontrollera gärna detta om du har tid och möjlighet eftersom jag inte kan utesluta att jag läst fel. Anteckningen gjordes för rätt många år sedan och man blir ju säkrare på att läsa gammal stil med åren.
 
Ett syskon till Olof hittar du i Sara Jonsdotter, hustru till Thomas Brömsköld (m fl stavningar) i Brännland. Hon omnämns som syster till Olof 1715 hösttinget, dock utan att hennes förnamn nämns. Det går dock att belägga på annat sätt.

2002-03-13, 21:54
Svar #22

Rune Johansson

Hej Staffan.
Tack för ditt svar. Jag fann som du skriver att enligt ? 16 hösttinget 1704 Lars Månssons hustru Ingeborg Pedersdotter åhört och kan vittna....
Detta utesluter alltså att Ingeborg dotter till Joen Esbjörnsson
 
Rune

2003-04-26, 09:26
Svar #23

Rune Forsgren

enlig domboken 1700 hade Hans Andersson bekommit Nils Anderssons hemman i Grisbacka, dels genom att betala skulden, dels genom att han var gift med Nils Anderssons systerdotter. Nils hade också en bror Per Andersson i Stockholm (med en son Peder Pedersson Gris). Dessa skulle efterforskas om ifall de var i livet.

2003-06-22, 21:50
Svar #24

Rune Johansson

Angående Rune F inlägg 20/1 2002.
Enligt Nils Bure pagina 318 synes Erik OLofssons fader vara Olof Nilsson. Känner ngn till ngt mer om ERik Olofssons härstamning.
 
Rune

2004-12-23, 21:01
Svar #25

Rune Johansson

Hej
 
Är det ngt som utesluter att Anders Andersson i Röbäck enligt ovan gifter sig med en dotter till Tomas Olofsson i Täfteböle.( enligt mantalslängd försvinner en dotter mellan 1696-1697 hos TO) samtidigt som en syster till Anders Andersson gifter sig med broder (Olof Tomasson) till hans hustru (Karin Tomasdotter)?
 
Rune

2004-12-23, 22:52
Svar #26

Rune Johansson

Hej igen
 
En annan dotter till Thomas Olofsson i Täfteböle Anna Tomasdotter har jag gift med Erik Jonsson i Västerhiske.
Deras dotter Malin gift med Håkan Jonsson i Tväråmark. Vid dottern Malins födelse 1730-12-29 är Olof Thomassons änka samt dess son Anders i Täfteböle dopvittne.
ERik Jonsson ovh Anna Tomasdotters dotter Karin gift med Per Jacobsson Berg Gunstih. Vid parets Erik födelse 1737-03-06 Anders Olofsson täfteböle dopvittne.
Samt vid Magdalenas födelse 1741-10-11 drängen Per Andersson i Röbäck.
 
Om nu Karin Tomasdottrar och Anna Tomasdottrar systrar och drängen Per son till Anders Andersson i Röbäck skulle detta innebära atta Karin ERiksdotter och Per Andersson kusiner med Tomas Olofsson i Täfteböle som gemensam ana.
 
Rune
 
Rune

2005-06-11, 16:36
Svar #27

Rune Johansson

Angående inlägg 12/3 och 13/3 2002.
 
Om man antog Olof Joenssons hustru Barbro och Lars Månssons hustru Ingeborg Persdotter systrar och döttrar till Per Nilsson i Hössjö?skulle detta förklara mycket.
Finns det ngt som motsätter en sådan teori t.ex giften mellan i så fall förmodade ättlingar till Barbro och Ingeborg.
 
Rune

2005-06-13, 18:13
Svar #28

Rune Johansson

En dotter Brita till Olof Joensson gift med Per Mårtensson i Grisbacka.
Enligt exempelvis dombok 3/10-1743 blir för parets omyndiga barn Lars Larsson i Västerhiske ( gift med en syster till Per Mårtensson), Erik Mårtensson i Ytterhiske (gift med syster till Brita Olofsdotter), Per Larsson i Grisbacka (kan ju ev förklaras av ovansående då Per Larsson son till Lars Månsson) samt Olof Persson i Västteg ngt oförklarligt. ( Kan ev förlaras av att brodern Olof till Brita Olofsdotter gift med Malin Persdotter kusin till Ingrid Mårtensdotter som gift med Olof Persson i Västteg) förmyndare
Har ngn ngn annan förklaring vaför Olof Persson och Per Larsson blir förmyndare ?
 
Rune

2005-06-17, 22:55
Svar #29

Rune Johansson

Fortsättnong på inlägg 12/3-2002.
En syster till Hans Jöranssons hutru Malin, Karin gift med Simon Simonsson i Hössjö (dombok ht-1743, framgår även att Per Jonsson i Hössjö gift med en halvsyster till Malin och Karin).
Har ngn funnit ngt samband mellan Simon Simonsson i Hössjö och Grisbacka ?
Enligt genomgång av dopvittnen verkar det finnas samband mellan Simon Simonsson i Hössjö och Anders Stephansson i Grubbe. Vad vet man om Anders Stephansson hustru Anna ? Enligt domböcker finns det en piga Anna Simonsdotter från Röbäck ca 1715.
Vad vet man om Simon Simonssons ursprung?
Dopvittnen kan ev leda till Skravelsjö och Mats Persson And och hustru Kerstin Tomasdotter.
Enligt mantalslängd finns det en Tomas Jonsson. Kan hans husru haft ett samband med soldat Simon Nilsson Lustig.
 
Rune

2005-06-18, 22:29
Svar #30

Rune Johansson

Rättelse till ovan.
Soldaten skall vara Simon Nilsson Lydig.
 
Rune

2005-06-20, 11:26
Svar #31

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Rune,
Enligt den spännande dödboken 27/4 1783 kom Simon Simonsson från Röbäck, och enligt Staffan Bengtsson 7/4 2001, så måste därmed fadern vara Simon Simonsson på Röbäck 14, modern Sara Östensdotter.

2005-06-20, 11:30
Svar #32

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Ursäkta, 7 MARS 2001 skall det vara, alltså i Umeå landsförsamlings-diskussionen

2005-06-22, 20:48
Svar #33

Rune Johansson

Hej Gunnar
Det är nog säkert som du skriver. Dessutom namnger både Simon och Anders Stephansson  sin första( Simon) eller andra dotter(Anders) till Sara.
Enligt A1:5 Grubbe som är ngt suddig för mig verkar en Margareta Simonsdotter komma ifrån Röbäck ca 1742 som dör 1743 under Anders Danielsson. Anders D gift med en dotter till Anders St.
Enligt C:2 dör då Anders Stephanssons hustrusyster 1743-04-24.
 
Rune

2005-06-22, 20:57
Svar #34

Rune Johansson

Hej
Jag ser atti A1:4 under pigor finns en Märta Simonsdotter i Röbäck, så det skall nog vara Märta i stället för Margareta.
 
Rune

2005-06-23, 10:55
Svar #35

Rune Forsgren

Rune,
i tidigare längder finns hos Anders Stephansson en hustrusyster Sara. Antingen en ytterligare syster, eller så en felskrivning för den Märta som dör 1743?

2005-06-23, 17:35
Svar #36

Rune Johansson

Hej Rune
 
I A1:4 talas det om en hustrusyster Sara.
Som jag tolkar detta är hon hustrusyster till Per Bryngelsson och alltså syster till Per B hustru Barbro, båda döttrar till Anders Stephansson.
Talas det om hustrusyster Sara i ngn annan längd ?
 
Rune

2005-06-27, 12:03
Svar #37

Rune Forsgren

Rune,
hon finns också i AI:3 del 2 som hustrusyster, men det är ju helt klart att du har rätt. I AI:5 står hon som syster och gift 1747. I hennes dödsnotis: född i Grubbe 1722 af Anders Stephanssson och Sara Nilsdotter, (det sista då felaktigt).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna