ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Andersson Bertzell, (-1706/07)  (läst 1162 gånger)

2006-05-20, 15:21
läst 1162 gånger

Agneta Lindberg

Hej, jag söker anor till gästgivare Johan Andersson Bertzell. Han dog 1706 i juli och var gästgivare på Änget vid kyrkan i Sunnanå, Skellefteå. Han kom från Umeå. Han är min farmors morfarsmors morfars morfar. Han var gift med Karin Markusdotter också från Umeå. Om någon vet något om dessa personer är jag mycket tacksam att få ta del av det. Med vänlig hälsning, Agneta Lindberg

2006-05-21, 22:32
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Om du söker på Bostadius med sökfunktionen nere till vänster, så hittar du ett inlägg som jag skrev 2002 och där Karin Markusdotter diskuteras.

2006-06-06, 22:50
Svar #2

Agneta Lindberg

Hej Staffan, tack för tipset! Nu har en väg bakåt i tiden öppnats. Jag har bara en liten undran. Karin Markusdotter har inte namnet Bostadius. Jag undrar vad det kan bero på? Hur tog man sig efternamn på den tiden? Vet någon berätta? Med vänlig hälsning, Agneta Lindberg

2006-10-02, 21:48
Svar #3

Rune Forsgren

Enligt länsräkenskaperna 1687 upptas Johan Andersson Bertzell som en av Hans Kruses drängar.

2007-07-16, 16:51
Svar #4

Rune Forsgren

Bertzell kan ha kommit från Stockholm. Enligt attesten i länsräkenskaperna skattade landshövdigen Kruse för fem drängar i Stockholm, däribland Johan Andersson Bertzell. En av pigorna på residenset i Umeå hette Karin Marcusdotter, vilket väl kan ha varit hans hustru.  
Attesten är daterad 21 apr 1687, på tinget i Skellefteå augusti samma år är Bertzell ny gästgivare försedd med landshövdingens instruktion.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna