ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Persson Lång , Degerfors i AC  (läst 952 gånger)

2007-03-21, 21:25
läst 952 gånger

Claes-Olav Bohman

Har försökt hitta uppgifter om denne som är far till Kristina Larsdotter Lång f 1794 i Ruskträsk Lycksele. Lars var född 1767 på ett ställe angivet Stöcksjö Umeå. Men trots detta så hittar jag inte honom.Han var gift 1790 med Catharina (Carin)Mårtensdotter född 1765-07-30 i Järvträsk Burträsk Hennes antavla har jag men inte mannens. Vore oerhört tacksam för hjälp!

2007-03-22, 08:30
Svar #1

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Clas Olav
 
Jag förstår att du har problem att hitta fram eftersom det är så ofantligt mycket fel i kyrkböckerna och i synnerhet i husförhörslängderna.
Jag själv har hittat 10.000 tals grövre fel.
Dessa fel förs sedan många gånger vidare med CD:ar och webbsidor när ingen gör en samlad kontroll av de olika grundkällorna FB, HFL och VB.
Lycksele CD ger att Lars är född 1767 - utan härledning bakåt - och även andra andrahanskällor, men detta är fel.
Han är född 1769-02-05.
Som du kanske vet finns databas Kråken och www.sikhallan.com, där bl.a. Umeå lands 1700-tals del inklusive Degerfors och Vännäs är till 98% är genomgångna. Återstår FB 1796-1800.
Med andra ord skall allt finnas här oavsett sockengränser.
Du visste att modern var Catarina Mårtensdotter om du då gått in under  
-Efternam L. Lars Perssons barn har efternamnet L.......
-sök sedan på Mårtensdotter 1765 utan  och du kommer att finna alla barnen inklusive Cristina Catarina f.1794.
Nu vet du att Lars är född 1769 och är från Umeå lands
Gå då in på
-förnamn bokstaven L
-sök på Lars 1769 och du har 2 möjliga föräldrarna, varav den ena är från Stöcksjö
Det finns även andra möjligheter att komma fram och jag ställer gärna upp och hjälper till att söka på www.sikhallan.com
 
Föräldrar är Per Larsson f.1742/Anna Persdotterf.1748
 
Ett betydligt enklare sätt är att ha tillgång till databas Kråken som är sockenöverskridande.
En sökning på Catarina Mårtensdotter f.1765 hade gett hela familjen med föräldrar och en hel del anor bakåt
Alla som vill ha lite arbete kan ju använda Sikhallans personregister och alla som vill ha det mesta löst på någon sekund har ju databas Kråken att tillgå.
 
En trevlig dag önskar
Sven-Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna