ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Olofsson f.1776 och Brita Gerardsd. f.1774, Degerfors Nysätra  (läst 439 gånger)

2005-01-15, 14:55
läst 439 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Min farmors morfar Johan Olofsson Brännström, flyttade med sin nyblivna hustru Lovisa Jacobsd. f. 1812 i Sjulsmark Bygdeå, från Dalkarlså till Utansjö bruk, Högsjö sn (Y) 1841.
 
Han anges för att vara född 10/9 1815 i Nysätra, men jag har inte funnit honom i födelseboken. Däremot har jag funnit en Johan Olofsson född 16/10 i Bygdeträsk, Burträsk. Jag tror med ganska stor säkerhet att det kan vara rätt Johan. Eftersom han flyttade till Högsjö sn så finns ju ingen av hans syskon som faddrar till hans barn.
 
Nu undrar jag om någon har Johans syskon bland sina anor och om Johan och ev hans fästmö Lovisa jacobsdotter finns med som fadder till syskonbarnen? Isåfall mellan 1838-1841.
 
De förmodade föräldrarna var: Olof Olofsson f. 1776 i Bygdeträsk och Brita Gertsdotter f. 1774 i Ersmark 1, Skellefteå lsf.
 
Syskonen var: Olof f.1806  
Maria Lisa f. 1807
Carl Petter f. 1809
Greta Catharina f. 1812 alla i Skellefteå lsf
Johan f.1815 i Bygdeträsk, Burträsk
Brita Stina f. 1818 i Degerfors, Nysätra
 
Familjen flyttade en del men bodde som nybyggare i Degerfors, Nysätra från 1818. Det är möjligt att eftersom Johan var så liten när han kom till Nysätra, så blev det född i Nysätra i HFL.
 
Jag skulle vilja ha bekräftat att han är den Johan jag är ute efter. Jag vet inte när han tog namnet Brännström, om det var strax innan flytten till Utansjö eller efter. Är det någon som har Johan Olofsson som fadder tillsammans med Lowisa Jacobsdotter, då saken klar.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna