ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandman och andra sandnamn från Ytterhiske  (läst 2739 gånger)

2006-01-24, 19:23
läst 2739 gånger

Rune Forsgren

I Lövångers dödbok: 1 sept 1719 blef lagd i kyrkogården borgarsonens från Umeå Olof Simonsson Sandmans lekamen hwilken omkommit i vatnet d 11 juli.   23 år.
Av notisen framgår att han först inte skulle begravas på kyrkogården, detta eftersom han ansågs vara självspilling. Men efter beslut så fick han begravas i stillhet och utan cermonier.
 
I Vasa dödbok; 16 mar 1723 Carin Ersdr Sand ifrån Uhmeå stad. 86 år.
Detta borde vara en dotter till Erik Hansson från Ytterhiske . Den Carin var gift med Johan Andersson i Umeå stad (domb 1687). Johan Andersson hade barnen Mårten och Margareta (mantal).
Min teori är att Mårten och Margareta flyttade till Vasa och där tog namnet Westling. Mårten dog i Vasa 1751, 74 år. Margareta flyttade med en dotter till Härnösand.

2006-01-24, 21:07
Svar #1

Rune Forsgren

Tullskrivaren Olof Sandmark i Jacobstad har jag inget som pekar mot att han skulle vara från Umeå. Men ändå intressant med tanke på namnet och kanske yrket.
Han var gift senast 1722 med Maria Mårtensdotter. Första kända barnet fick namnet Anders, därefter Jonas, Cherstin, Anna o Olof. Olof kallas till en början både Sandman och Sandmark, till slut bara Sandmark. Barnen förefaller alla kalla sig det.  
Maria dog 1752, 65 år. Olof gifte om sig och dog själv 1772, 73 år. Han skulle alltså varit född c 1699 och Maria c 1687.

2006-01-25, 21:25
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Enda möjliga föräldrarna till Olof Sandman är Simon Simonsson Sandman (d ä) och Dordi Olofsdotter i Umeå stad. I rannskaningen efter ”oväsendet” sägs på sid 98-99 att borgarsonen Olof Simonsson Sandman dränkt sig förledne sommar  (undertecknat nov.1719!) samt att extra tingsrannskaning hölls med anledning av detta 20-21/7 1719 (jag kan ha läst/antecknat fel). Vidare har jag antecknat att fallet ska ha gått vidare till Svea Hovrätt. Så det kan finnas mer att hämta där.  
 
Karin Ersdotter hade varit g I med Mårten Hansson Wänman, vars barn kallade sig Westling. En intressant uppgift finns i domboken 1687 p 495, nämligen att handelsmannen Hans Ersson i Umeå var moderbroder till köpmännen från Räfle (dvs Reval) Erik Westling och Hans Westling. Karin Ersdotters andre man var Johan Andersson Trast och jag noterar honom sista gången i mantalslängden 1714.
 
Mårten Johansson förekommer i Umeå stads längder 1714-1724. 1725 står det att han uppsagt burskap och rest till Österbotten. Har du uppgifter om vad hustrun hette? Och vad som hände Margareta?

2006-01-26, 19:32
Svar #3

Rune Forsgren

Staffan,
Nu kommer jag ihåg att Westlingarna i Reval avhandlats tidigare, men jag har inte gjort kopplingen till de i Vasa. Jag var först osäker på om det stämde med att en Sand och en Trast fick barn som kallade sig Westling. Jag var onödigt kortfattad vad gäller Margareta. Hon var Erik Ingermarsson Tegerströms hustru som jag tidigare skrivit om i samband med Åkerbom. Hon kallas Wesling redan i Nordmaling 1720.  
Just i Nordmaling samlades många Umeåbor mot slutet av stora ofreden innan flytten över till Vasa. Där fanns en grupp bestående av Johan Andersson och hustru, Mårten Johansson och hustru, Erik Ingemarsson och hustru samt Abraham Wörman, hustru och svärmoder.  
I ett vidare begrepp kan vi räkna in t ex Jakob Olofsson Forsberg och hustru (de återflyttade sedan till Nordmaling), rådmannen i Vasa Johan Kasper Kempfer (tidigare organist i Umeå, i Nordmaling tillsammans med tullnären  Giedda), räntmästaren Gerhard Hellberg (ingen egen Umeå-koppling, men genom hustrun Elisabeth Brodeens medföljande släktingar fanns sådan) och kanske vaktmästaren i Vasa Mårten Rönholm (ingen känd anknytning till Umeå).                        Jag har inte hittat Mårten Westlings hustru i Vasa. Hon levde åtminstone 1721 i Nordmaling. De får inga barn i Vasa, så möjligen har hon dött i Sverige eller snart efter ankomsten till Vasa. Det enda barn jag känner till är Johan Westling född dec 1718 (enl Vasa trivialskolas matrikel).
Det finns i Vasa kontakter mellan många av de ovan uppräknade (det är därför jag tar med Rönholm) som faddrar för varandras barn.

2006-01-27, 20:05
Svar #4

Rune Forsgren

Kempfer och Giedda bör nog inte räknas in bland de övriga. Dels var de i Nordmaling bertydligt tidigare (1717) och dels har jag inte hittat några kontakter mellan dem och Umeåfolket i Vasa.

2006-01-28, 18:04
Svar #5

Rune Forsgren

14 feb 1725 dör i Vasa stad en Johan Andersson 76 år. Finns väl en liten  chans att det rör sig om Trasten.

2006-02-14, 19:08
Svar #6

Rune Forsgren

21 aug 1727 får Johan Isberg och Anna Andersdotter en dotter Maria i Umeå stad. Bland faddrarna är det Sand och Ytterhiske rakt igenom; Erik Mårtensson i Ytterhiske, Olof Sandberg,  Hans Theg, hu Catharina Sand, föraren Forssparres hu Margareta Sand. Detta gör ju att jag misstänker att Anna hade någon koppling till Ytterhiske.
Johan och Anna hade gift sig 13 apr 1726, han anges då vara från Österbotten och Vasa. Anna skrivs från Djäkneböle.
Efter något år flyttar de till Iskmo, hans förmodade hemby (namnet Isberg torde vara härlett därifrån). Sedan flyttar de kring 1733 till Vasa där han blir tunnbindare Isberg.
Bland faddrarna till parets barn i Vasa återfinns flera med Umeåanknytning; Catharina Tegerström, Justina Rusk, Johan Wessling och dennes hustru Elisabeth Åberg. De två sistnämnda är också dopvittnen åt Maria Isbergs (g m Elias Runsten 1747) barn.  
 
Åter till Umeå. Anna uppges alltså komma från Djäkneböle 1726. Troliga föräldrar soldaten Anders Röhana och Maria. Anders försvinner i kriget senast 1710, Maria finns kvar i mantal en tid. Ibland på egen rad, ibland verkar hon bo hos Johan Perssons änka Barbro (Jonsdotter?) i byn. I den första hfl finns hon noterad t o m 1727, Anna t o m 1725. Kanske flyttade Maria med måg och dotter till Österbotten?
Vad kan det finnas för Ytterhiskekoppling hos föräldrarna? Anders kommer till rote 53 från rote 46, en rote med hemman på Ön och i Ytterhiske. Själv anges han dock vara från Röbäck.

2006-02-14, 21:13
Svar #7

Rune Johansson

Hej Rune
 
Den 15/12 1726 gifter sig soldat Olof Andersson Röhane i Djäkneböle med Malin Persdotter ifrån Ytterhiske.  
Enligt Nils Bure sidan 369 är Per Andersson i Ytterhiske dotter Malin Persdotter gift med Olof Sandberg.
Är det inte troligt att Olof Sandberg identisk med Olof Andersson Röhane och syster till Anna Andersdotter.
 
Rune

2006-02-14, 23:09
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Instämmer med Rune J.  
Olof Sandbergs moder Maria Olofsdotter, dvs Anders Röhanas änka, följer med Olof till staden och bor hos sonen fram till sin död 1751 18/12.
 
Olofs svägerska Catharina Sand bor också hos honom fram till att hon gifter sig med Jacob Burgerus 1740.
 
Att Maria Olofsdotter var bördig från Östteg framgår av Rådstugurätten 1705 30/1 då hennes syster Brita förekommer inför rätten med anledning av att hon fött en oäkta son. Fadern var Olof Jacobsson Biur och han lovade äkta Brita. Systrarnas fader bör ha varit Olof Tomasson på Östteg och även här finns en Ytterhiskeanknytning i och med att han utgick soldat för Ytterhiske 1677 och dog i fiendeland 1678.
 
Den Johan som 1726 13/4 gifter sig med Anna Andersdotter i Djäkneböle kallas Johan Simonsson från Wasa i Österbotten. Men att han är identisk med Johan Isberg torde det väl inte råda något tvivel om.

2006-02-15, 19:24
Svar #9

Rune Forsgren

Rune o Staffan,
tack för dessa uppgifter. De stöds av att i hfl för Umeå stad finns Maria Olofsdotter upptagen hos sonen Olof Sandberg med noteringen bortrest 1738, hemkom 1740 och Wasa 1745. Även i hfl för rote 53 finns moder Maria och syster Anna noterade.  
Jag har inte hittat Annas dödsnotis. Hon är upptagen i kommunionsboken sista gången 3 jul 1779 och därefter står död. Hennes födelseår nämns aldrig i förhörslängden.
Av barnen (de fick ca tio) bor bara Maria tillsammans med modern i den första förhörslängden (från 1761). Jag har inte heller hittat någon på annat vis. Ättlingar till henne och maken Elias Run(d)sten borde finnas.

2006-05-09, 20:14
Svar #10

Rune Forsgren

Staffan,
någonstans i bakhuvudet har jag haft en aning om att jag för flera år sedan sett något om Mårten Westling. Men inte förrän nu har jag hittat det igen.
Det är i Jorma Valinkoski: Suomen Kirjansitojamestarit 1514-1868 (Finlands bokbindarmästare).Mårten var verksam i Vasa 1725-1751. Enligt JV så behandlades på RR 7.4.1725 arvet efter den avlidne borgaren Johan Andersson vars son var Mårten Westling. Umeåborgaren Johan Ryström nämns också utan angivande av släktskap. JV uppger också att Mårtens hustru var Kristina Tegerström, dotter till Ingemar Tegerström.
Så vi hade alltså två syskonpar, Erik och Kristina Tegerström gifta med Margareta och Mårten Westling.  
Johan Ryström bör ha varit son till den tidigare borgmästaren Johan Rydström, som hade många barn. Men inte var väl d y borgare i Umeå?

2006-05-09, 20:56
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Rune
 
Kan uppgiften om att Mårten Westlings var Kristina Tegerström stämma? Gifte intehon sig med bokbindaren Christian August Maij 1737 i Vasa?
 
Johan Rydström skulle visserligen ha haft sju barn enligt Grapes Postkontor och Postmästare, men jag har inte sett något spår av någon av dem i Umeå.
 
Den Carl Åkerbom i Härnösand som omnämns ovan torde väl vara densamme som igår omnämndes under denna rubrik: Släkter: Ointroducerad adel: Pastelberger, von  
 
Staffan

2006-05-09, 21:36
Svar #12

Rune Forsgren

Staffan,
uppgiften om de sju barnen förmodligen från flyktingförteckningarna under stora ofreden. 1715 och 1716 kvitterar han ut understöd för sig själv, sju barn och svärmoder.
Bokbindaren Christian August Maijs hustru Christina Tegerström en brorsdotter till d ä CT.

2006-05-09, 22:02
Svar #13

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Tack Rune
 
Mårten Johansson finns inte med som bokbindare i Karl Hedmans Hantverkare i Vasa..., men källhänvisningen till RR 1725 är ju trovärdig
 
Angående de sju barnen hänvisar Grape till ett av kyrkoherde Nils Grubb utfärdat intyg.

2006-07-31, 18:58
Svar #14

Rune Forsgren

Tullvaktmästaren Jonas Jonasson Sandman i Brahestad anges vara från Umeå. Gift med Maria Henriksdotter Nordberg 1790. De kända barnen hette Nils, Jonas, Zachris och Maria. JJS anges i t ex SUKUKIRJA II vara född 1764, men jag har också sett 1765 anges.

2006-10-18, 16:44
Svar #15

Rune Forsgren

Olof Sandman/Sandmark i Jakobstad omnämns flera gånger i Alma Söderhjelms omfångsrika historik över Jakobstad. Hon har rikligt med domboksavskrifter och andra handlingar.
1730 görs en genomgång av stadens innevånare. Om Olof Sandmark skrivs att han var från Umeå. 1722 anställs många tjänstemän efter den stora ofreden, däribland Olof Olofsson Sandman som stadstjänare.
Olofs hustru Maria Mårtensdotter kallas vid något tillfälle i kyrkoboken Bäck. Om hon också var från Umeå vet jag inte.

2006-10-18, 18:08
Svar #16

Rune Forsgren

Sjötullvaktmästaren Jonas Sandman i Brahestad var inte från Umeå och hette inte Jonasson.
Enligt hans gravsten var han född 5 sept 1766 (och död 13 sep 1832). Källa: Genealogiska samfundets i Finland årsskrift 1938. Han var då säkerligen son till skomakaren Nils Sandman och Lisa Jacobsdotter på Kyrkobordet i Skellefteå. Dessa hade en son Jonas född denna dag.
Ulf Lundström uppger i sin Skellefteå socken 1650-1790 att Jonas Sandman blev sjöman i Brahestad. Close enough.

2006-10-20, 17:16
Svar #17

Rune Forsgren

Tänkbara föräldrar till Olof S i Jakobstad  Olof Östensson Sandman (död ca 1700) och Kerstin Forsman. I mantalslängden 1719 finns en son upptagen hos Jon Bolin, Kerstin Forsmans andre make.  
Skulle kunna förklara namnen Jonas och Kerstin på Olof Sandmarks och Maria Mårtensdotters barn. Anders dock svårförklarat.

2006-10-21, 17:48
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag lutar också åt att det är Olof Östensson Sandmark som är far till Olof i Jakobstad. Ett ytterligare indicium är ju att Olof Östensson kallas Sandmark i domböckerna samt i mantalslängder, och inte Sandman. Och jag tolkar dig som att Olof i Jakobstad också kallas Sandmark, inte Sandman.  
 
Olof (Östensson) Sandmark omnämns f ö som avliden i Umeå rådstugurätts protokoll år 1700.

2006-11-17, 14:06
Svar #19

Berit Norstedt

Angående hustrun till skomakaren Nils Sandman, Prästbordet/Stämningsgården, Skellefteå. Hon hette Lisa Jacobsdotter, kallas även Blom på vissa håll i kyrkböckerna. Uppges vara född 1731.
 
Vet någon hennes ursprung? Kom hon och/eller föräldrarna möjligen från Finland i början av 1700-talet? Eller var hon från Sundsvall-Härnösand eller Norrbotten? Tacksam för tips!
Berit Norstedt

2006-11-18, 13:18
Svar #20

Gun Jonsson

Per Sundin har skrivit om henne under Skellefteå (landsförsamling), den 31 okt 2003.

2006-11-19, 21:25
Svar #21

Berit Norstedt

Tusen tack, Gun! Nu kan jag nysta vidare!

2007-06-25, 17:06
Svar #22

Rune Forsgren

På vårtinget i Skellefteå-Burträsk 1698 är borgaren från Umeå Johan Andersson kärande och dess svåger Per Jonsson svarande angående sytning, upföda samt begravningskostnad som Johan haft för deras ålderstigna moder framledna hustru Karin. I texten nämns också Per Jonssons svåger Joseph Andersson i Piteå.
Per Jonssons boendeort nämns inte, liksom inte hur de olika svågerskapen hänger ihop. Riktigt vems moder det rör sig om är ju inte heller helt klart, men det borde väl vara Johans mor och Pers svärmor?  
Joseph Andersson var borgare i Piteå, ibland med namnet Forsberg. Han dog 1731 utan åldersuppgift. Hustrun troligen den Jos... hustru, som drunknade i Stockholm 1724.

2007-06-26, 00:17
Svar #23

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det finns en båtsman Joseph Andersson i Umeå stads mantalslängd 1690. År 1692 finns Joseph Dubblare noterad på kyrkobordet utom stads... boende. Möjligen är han bror till borgaren Johan Andersson Dubblare/Dobblare som finns i staden 1686-1705. 1706 uppges Johan vistas i Österbotten. År 1709 noteras han igen, då utan hustru.
 
På Byske 1 fanns en Anders Nilsson Dubblare (Skellefteå 1675 ?34). Kanske en släkting?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna