ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spolander, Egidius Nilsson, Nysäter, Umeå  (läst 1240 gånger)

2001-10-13, 17:32
läst 1240 gånger

Göta Kärrman

Spolander, Egidius Nilsson, Nysäter, Umeå
 
Jag söker information om Spolander, Egidius Nilsson född i Nysäter.
Gift med Anna Johansdotter i Västerhiske den
11.11.1722.
 
Sonen Niklas Egid Spolander född 1725 åtfinns
som min morfars anfäder i Alajärvi, Finland.
 
Mvh Göta Kärrman
    Karlskoga

2001-10-18, 15:59
Svar #1

Rune Forsgren

Göta,
Aegidius Nilsson Spolander var född 1690 (hfl i Umeå) el 1692 (åldersuppgift i Nysätra). Han blev mönsterskrivare i Umeå kompani/Västerbottens regemente 1708, tillfångatogs efter ett år. Återkom 1718 och tjänstgjorde till 1743. Han dog 1764. Föräldrarna var prästen Nicolaus Jonae Spolander (född 1649 i Spöland/Umeå och död 1703 enligt herdaminnet för Härnösands stift) och Catharina Brodeen  (från Lövånger född c 1666 och död 1750 i Umeå). Det ovanliga namnet kom efter hennes morfar. Om du söker i Rötter på Aegidius så får du en del om honom.
Hustrun Anna Andersdotter (inte Johansdotter, men datumet stämmer) var född 1700 (hfl), dotter till Anders Olofsson (död c 1720 enl mantalslängd) och Anna Nilsdotter (lever 1732 hos sonen Olof Andersson) i Västerhiske.  
Skriv gärna några rader om Niklas (född 26 sep 1723 som Nils) Egid Spolanders levnad i Alajärvi.

2001-10-20, 18:00
Svar #2

Göta Kärrman

Rune!
 
Tack för informationen om Aegidius Nilsson Spolander, det var mycket intressant information för mig.
Tyvärr vet jag inte så mycket om Niklas Egid Spolanders levnad i Alajärvi.
Enligt uppgifter jag har fått dog Egid 9.12.1798 i Alajärvi, han var gift med Anna Beata Krok.
Egid var bokhållare. Släktnamnet Spolander finns
med i min släkt fram till år 1868.
Min nästa fråga, som jag hoppas få svar på är,
varför Egid kom att bosätta sig i Alajärvi?
 
Mvh Göta Kärrman
Karlskoga

2001-11-01, 19:16
Svar #3

Rune Forsgren

Göta,  
Anna Andersdotter dog 1763, liksom maken i Stöcksjö/Umeå, där de hade ett hemman efter hans avsked från det militära.
Varför Nils slutligen hamnade i Alajärvi kan jag bara spekulera om, men jag gissar att två saker spelade in. Först, precis som nu, arbetet. Folk sökte sig till ställen där det fanns bra tjänster (eller dit tjänsten skickade dem) Och det andra, kontakter (t ex släktingar). Och Nils hade flera sådana i den östra rikshalvan (och eftersom Finland och Sverige var ett rike var det knappast ovanligare med ett utbyte över Kvarken än en flytt till, låt säga, Stockholm). I Vasa fanns Elisabeth Brodeen, syster till Catharina och i Gamla Karleby Justina Brodeen, dotter till Beata Brodeen (syster till Catharina och Elisabeth)för att nämna några. Och i just Gamla Karleby fanns Nils 1750, som casseur. Jag har också en teori om att den äldre Nils Spolander (i Vasa och Haukipudas) kan ha varit en farbror. Men det är, som sagt, bara en teori.

2001-11-01, 22:38
Svar #4

Rune Forsgren

En korrigering. Justina Brodeen var gift i Vasa (med Johan Sidensnöre) och kopplingen till Gamla Karleby vet jag inte riktigt var jag fått ifrån.

2001-11-14, 19:06
Svar #5

Göta Kärrman

Rune!
 
Tack för informationen jag fick om Niklas Spolander.
Nu kan jag fortsätta min släktforskning på syskonen till Catarina Brod?en som jag förmodar har ättlingar i Österbotten.
 
Mvh Göta Kärrman, Karlskoga

2003-08-14, 09:49
Svar #6

Gun Jonsson

Enligt Umeå TLG HR hade år 1765 kronolänsmannen i Gamla Karleby, Österbotten, Nils E. Spolander instämt sina bröder Anders, Nathanael, Johan, Aegidius och Gerhard Spolander ang. arv och upptecknings förrättande över föräldrarnas, mönsterskrivaren Aegidius Spolanders och Anna Lunds, kvarlåtenskap. År 1766 nämns åter om detta i domboken.
 
OBS! Namnet Lund kan vara en feltolkning av mig.

2005-05-23, 17:35
Svar #7

Rune Forsgren

Gun,
jag tor nog du läst rätt vad gäller Lund. Jag har nu också hittat en gång där hon kallas så. Mer om detta, i samband med Nils Spolander d ä  ovan, kommer  under Övriga släkter - Spolander.
Nästan fyra år för Nils Spolander, nästa syskon borde jag alltså ha klurat ut ungefär år 2009...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna