ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Träsk eller Storsved  (läst 694 gånger)

2007-09-19, 11:59
läst 694 gånger

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mej tro? Jag söker information om en kvinna Anna Eriksdotter Träsk född 24/9 1858. Hon gifte sej med Isak Storsved o hon hade en bror som hette Jakob Eriksson Träsk.
Jag vet inte var de kom från alls men har tittat på Storsve o Träsk o funnit att det finns platser däruppe som kallas så. Hoppas nån kan hjälpa. Sitter i Karlstad o funderar o detta är släkt med min släkting i USA så det är inte helt lätt! Tacksam för all hjälp!

2007-09-19, 13:43
Svar #1

Utloggad Micael Granström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2009-01-27, 15:59
    • Visa profil
Hej
Jag gjorde ett sök på Storsved i Folkräkning 1890 i Norrbotten och Västerbotten, men fick ingen träff. En Googling på Storsved ger bl.a. en träff på förste? Storsved i Amerika. Han kom från Trondheim. Sen finns (fanns) det en stadsdel i Nykarleby i Österbotten i Finland som heter Storsved. Det är ju inga direkta svar på din fråga men kanske ett tips på andra ställen att söka.
 
MVH
Micael

2007-09-19, 20:26
Svar #2

Utloggad Margareta Gullström-Linder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1907
  • Senast inloggad: 2023-09-16, 10:56
    • Visa profil
Finland är intressant i sammanhanget men jag undrar om dessa namn är finska? Jag tyckte de verkade så svenska så därför blev jag fundersam.  
Då får jag fortsätta söka mer uppgifter. Tack för hjälpen Micael.
MVH,
Margareta

2007-09-26, 09:39
Svar #3

Annika Lidén

Hej Margareta.
 
Sökte på eniro och hittade på en hemsida över Nykarleby (Nykarlebyvyer.nu)en bonddotter som hette Kajsa Eriksdotter Träsk född 1861 i Hirvlax, Munsala samt en kyrkvärd som hette Isak Storsved i Nykarleby. Ett tips är att du söker vidare i dessa trakter då båda efternamnen existerar där.
 
Mvh Annika.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna