ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-11  (läst 2180 gånger)

2007-04-10, 12:38
läst 2180 gånger

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Jag kan tänka mig att det var lätt att slinka undan i skogarna på den tiden. Mycket fisk i vattendragen och jaktbart vilt. Och bruken behövde kol.  
 
Jag ser att Folkare Släktforskarförening har generalmönsterrullor som mikrokort. Jag har mailat ordf. i föreningen. Det ska bli intressant att se vad de har i sina arkiv. Adressen dit är
www.bisonsteeldesign.com/folkare/arkivet/Mi_krokort20051215.html för den som är intresserad.
 
Som parentes kan jag nämna att jag har en hypotes om att farfars far tog sig namnet Berglund sedan han varit soldat. Han var född i Hedemora. Det här kan bli intressant.
Jan Be

2007-04-10, 13:55
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Man kan fundera över om inte barnens mor i så fall försörjde sig på att vara kocka i kolar- eller skogshuggarlaget innan hon ganska sent slog sig ner i Näsåker. Om den mystiske Zedendahl är fader till några av barnen så kunde hon ju följa honom runt på det sättet. Hon kallades ju Sedendahls Maria. Man frågar sig var barnen var - möjligen inneboende på någon gård. Har du funderat på att söka i sockenprotokoll för Ådals-Liden (kommunalprotokoll hette de väl vid denna tid)? Eftersom det var många barn och de var fattiga så kan det finnas anteckningar där. Eller skolrådets protokoll och handlingar på Svar, under sockenstämmans protokoll finns också skolrådet till 1890? Resten på landsarkivet. Barnen måste ju ha gått i skola. När tog de namnet Zedendahl? Finns de i konfirmationslängderna? På Svar går de till 1894, där finns Oscar Theodor 1893 men tyvärr bara med moderns namn, de är fortfarande skrivna i Nyskoga och bevis har avgått dit. Varför heter han förresten Oskar Teodor Johansson? Samme far, Johan Erik? Oskar mönstrade 1899, då boendes i Näsåker, militärnummer (tror jag) 114:191/1899.

2007-04-10, 14:44
Svar #2

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Nu har jag en hel del att bearbeta.  
 
Angående morfar Oskar Teodor Johansson så vet jag att han tog värvning och och att han förmodligen var förlagd i Boden. Det blir en senare fråga att utreda.
 
Det är ett dilemma att jag inte vet ett dyft se?n tidigare om morfars anor på fadersidan, trots att han fick tillbringa sin sista år hos min familj i Orsa, min mor skötte honom på slutet. Jag kan inte dra mig till minnes att det yttrades ett ord om hans far. Det enda jag med säkerhet visste sedan tidigare var att han var född i Junsele. När bouppteckningen dök upp tändes hoppet att möjligen finna en lösning på fadersfrågan, men dit verkar det vara långt ännu.  
Det dyker i alla fall upp en hel del trådar och förslag som är värda att fortsätta att nysta på i den här debatten.
 
Jan Be

2007-04-10, 15:07
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det här har du väl redan sett, från www.adals-liden.net, dvs Magnus Johansson, familjer i Näsåker:
 
Maria Persdotter var född 1851 i Nyskoga sn, Värmlands län. Maria var skriven som lösa pigan i Södra Flatåsen, Nyskoga sn, men hon vistades en längre tid i Norrland, ty hennes oäkta barn är födda i Junsele och i Ådals-Liden. 1897 tog hon ut flyttning från Nyskoga till Näsåker, Ådals-Liden sn. I Näsåker skrevs hon också som piga. Hon dog i Näsåker den 17 september 1931. Ingen fader är angiven i födelseböckerna till något av barnen.
 
Barn:
 
Oskar Teodor Johansson, född den 1 maj 1878 i Södra Flatåsen, Nyskoga sn (född i Junsele sn). Han flyttade till Anundsjö sn 1904.
 
Gustaf Adolf Norl?n Zedendahl, född den 17 oktober 1880 i Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn).
 
Erik Emanuel Norl?n Zedendahl, född den 24 januari 1883 i Södra Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn). Han flyttade till Sandarne sn 1912.
 
Herman Leonard Zedendahl, född den 14 maj 1886 i Södra Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn). Han flyttade 1910 till Njurunda sn.
 
Konrad Engelbert Zedendahl, född den 24 januari 1889 i Södra Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn). Han blev obefintlig 1913.
 
Fredrik Vilhelm Vallentin Zedendahl, född den 20 december 1891 i Södra Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn). Han blev obefintlig 1913. I februari 1913 åkte han med båt från Trondheim med destination Edmonton, Alberta, Canada.
 
Albertina Ulrika Eleonora Zedendahl, född den 29 april 1897 i Flatåsen, Nyskoga sn (född i Ådals-Liden sn). Hon dog den 5 november 1982 i Piteå (SDB2).
 
Då undrar man genast varför en del barn hette Norl?n också, det finns några Norl?n i Ådals-liden, dock inte i Näsåker. Den närmsta är Hans Nilsson Norl?n i Forsnäs, kan barnen ha bott där ett tag?

2007-04-10, 15:48
Svar #4

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Jo, jag känner till Magnus Johanssons hemsida, och det var han som mailade mig bouppteckningen efter Erik Joh Zedendahl.
Jag har forskat lite på barnen tidigare med klent resultat med avseende på faderskapet. Det hetaste spåret hitintills är faktiskt vår mystiske Zedendahl och jag har på känn att lösningen finns i Hedemora, bara jag får tid att kolla generalmönsterrullorna för Folkare rotar.
Jan Be.

2007-04-10, 16:59
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Zedendahl var inget rent soldatnamn! Sämskmakaren Per Eric Zedendahl, far till Johan Erik ovan, var född 27/9 1782, son till borgaren, sämskmakaren Anders Zedendahl född i Malung 1748 (12/7) död 1801, Per Eric gifte sig som änkling 24 nov 1814 (mästaren i sämskmakareämbetet). Han hade dessförinnan flyttat till Gävle 1801. Han hade 1801 2 halvsyskon, Jan Fredrik (1792) och Carolina Sophia (1793). I hfl 1790-99 finns sämskamakaren Anders Z på GID 2185.19.6800, där framgår att han har en syster Margareta Persdotter född i Yttermalung 1754, så även mäster hette säkert Persson från början. Men i Malung finns inga kyrkböcker före 1775.
 
Kan soldaterna i Hedemora tagit namnet Zedendahl efter den gode sämskmakaren och hans familj?

2007-04-10, 17:12
Svar #6

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Enligt Disbyt finns en soldat Olof Zedendahl i Hedemora, han gifter sig 1811 med Christina Andersdotter, men dog redan 7/4 1816. Sonen heter Anders Olsson-Carlbom. Bodde i Sjulsbo. Undrar just var namnet kommer ifrån?

2007-04-10, 18:19
Svar #7

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Jag har nu tittat i dödboken i Ådals-Liden, där Johan Erik Zedendahl finns upptagen. Där finns följande uppgifter:
 
Död 1906-01-27, Johan Erik Zedendahl, stenarbetare, vid dödsfallet i Näsåker, f. 1841 29/12, Inflyttningsbok nr 2/1906, begraven 1906-04-01. Född i Hedemora, flyttade därifrån till Söderhamn d. 19/4 1860 o. därifrån till Kungl. Lifgardets till häst förs. i Stockholm d. 20/4 1863, där han dock aldrig låtit skrifva sig.
 
I Johan Eriks bouppteckning, eller Erik Joh. som han är skriven där finns Lön till hushållerskan Maria Persdotter enligt räkning upptagen. 175 kronor fick hon. Det finns även upptaget Sjöttsel under hans sjukdom till Maria Persdotter enligt räkning 120 dagar ? 75 öre per dag.
 
Möjligen att han tog ut flyttning från Hedemora 1860 och därefter aldrig blev skriven någonstans, eftersom han inte ens verkar finnas i folkräkningen för 1890 eller 1900.
 
Hälsingar
Magnus

2007-04-10, 18:47
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Kul Magnus, precis vad som fattades! Då var det som jag trodde, rätt Johan Erik och att han försvann någonstans i skogarna. Flyttade in vid dödsfallet eftersom han måste skrivas i socknen för att man skulle registrera dödsfallet där, enligt bestämmelserna. Vilken bra och utförlig dödsnotis. Det tog ju tid att begrava honom, det måste berott på att hans hemmahörighet skulle fastställas, de måste gjort en ordentlig utredning.
 
Japp, det står tillagt i utflyttningslängden för Söderhamn 1863 att han avlidit i Ådals-liden 27/1 1906 enl attest. Då är det sista platsen han var kyrkoskriven och man har kollat det ordentligt.
 
I Söderhamn står han bland garvargesäller på W3 (GID 2233.69.61100). Mycket intressanta anteckningar!! Han har enl landshövdingeämbetet blivit dömd i Bollnäs häradsrätt  ?/12 1865 för stöld och inbrott bland annat till förlust av medborgerligt förtroende under sex år. Sedan har han blivit dömd av vad jag tror är Nora och Västanfors (det står något mera konstigt) tingslags tingsrätt i augusti 1867?? för misshandel å tjänsteman i förtroendeställning. Fick nytt betyg 24/9 1867 till Gävle?
 
Nu kan du gå vidare Jan och hitta tingsrättens domar med utförliga upplysningar. Undrar om han satt på Gävle fängelse, det borde vara så. Där finns fånglistorna på landsarkivet.
 
Det verkar ju mycket troligt att han är pappan till barnen.

2007-04-11, 07:02
Svar #9

Jan Lilliesköld

Intressant att det kan gå så fort att få fram saker när olika personer hjälps åt   :-)
 
... men är det inte lite väl förhastat att anta att Oskar Teodor har denne Zedendahl som far, speciellt som den sistnämnde inte finns riktigt placerad i tiden och geografin mellan ca 1876 och 1906 ?
Av av jag förstod så var även Oskar Teodor den ende i baranskaran till Maria Persdotter som inte använde namnet Zedendahl ?
 
Har det förövrigt framkommit något som förklarar varifrån/varför namnet Norlén också figurerar på ett par av syskonen ?

2007-04-11, 07:03
Svar #10

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
God morgon och tack alla återigen för ert engagemang!
Jag har själv ännu ej haft varken tid eller möjlighet att fördjupa mig i fallet, men nu har plötsligt flera viktiga pusselbitar fallit på plats. Det är fantastiskt vad man kan finna mycket i arkiv och handlingar, bara man vet var man ska gräva.  
Jag satt faktiskt och funderade på det här med mannens handel och vandel i går kväll. Någonstans borde han kanske finnas i någon dombok och så verkar ju vara fallet.
Vi jagar vidare!
Mvh Jan Berglund, Sorsele.

2007-04-11, 08:53
Svar #11

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det blev spännande det här! Som Jan L säger, visar tråden på hur långt man kan komma tillsammans. Sedan är ju Magnus stora kunskap om Ådals-liden ovärderlig.
 
Det kan förstås bara sägas vara sannolikt att Johan Erik är far till åtmonstone några av barnen. Undrar om han hamnade i rätten fler gånger? På det sättet skulle man kunna följa honom.Det står i bou att han är stenhuggare - fanns det något större företag som kan tänkas ha arkiven kvar?
 
Jag kollade om PolisUnderrättelser fanns på den tiden, det är en fantastisk källa till alla brott och brottslingar. Varje person som släpps från fängelser finns med, oavsett straffets längd. Men tyvärr, den började inte utges förrän 1878, så 1860-talets brott går ej att spåra.
 
Norl?n-spåret är intressant.

2007-04-11, 09:11
Svar #12

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Jag håller med om att det är förhastat att anta att denne Zedendahl är min morfars far. Han finns i alla fall med i diskussionen om de övriga barnens namn. Namnet S/Zedendal i Ångermanland uppstår inte utan anledning, men vilken? Hedemoraspåret är hett och vi vet i alla fall vem stenarbetaren Johan Erik Zedendahl är.
 
Under Maria Persdotter från Nyskoga finns sedan tidigare en diskussion och där nämns Gustav Adolf Norl?n.Det ska även ha funnits ytterligare ett barn, Karl Johan Jakobsson, f:d 1874 i Nyskoga, vilken flyttat till Stockholm. Det är en härlig blandning av efternamn alltså. När jag tidigare försökt att forska på min morfars okände far har jag inte lyckats att få upp ett enda användbart spår varför jag i stället koncentrerat mig på min övriga släkt, vilken varit lättare att forska i.
Jan Berglund, Sorsele.

2007-04-11, 10:06
Svar #13

Jan Lilliesköld

Det finns (som redan nämnts) flera Norl?n i trakterna runt Ådals-Liden. Hittar i folkräkningen 1880 en Elias Viktor Norl?n född 1857 i Junsele men då boende i Ådals-Liden. Denne kan jag inte återfinna i 1890 (eller 1900 för den delen). En möjlighet är väl då att Maria Persdotter sällskapat med en Norl?n - men som senare dött ...

2007-04-11, 10:25
Svar #14

Jan Lilliesköld

... nu visar det sig dock i Elias Viktors fall, att han inte dött - han tappar tydligen namnet Norl?n, blir båtsman med namnet Smäll, gift 81, men efter båtsmansuppdraget står han bara med patronymikonet Johansson - och finns kvar i livet med sin familj 1894 ...

2007-04-11, 10:32
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Carl Johan, oäkta son till Maria Persdotter föddes i Ny moderförsamling 19 juli 1874. Modern skriven i Nyskoga, Södra Flatåsen. Jag har inte hittat något mer om honom, var anges det att han flyttat till Stockholm? (kapellförsamlingen bröts ur från Ny 1873). Maria f 13 oktober 1851 i Wiggen, Södra Flatåsen som oäkta dotter till pigan Maria Mattsdotter. Fadern Per Henriksson anges som far till barnet, han står då som lösdrivare i Södra Flatåsen. Södra Flatåsen finns i Norra Ny som liggande i Finnboken och det anges senare i Nyskoga att förutom kapellanen och hans familj samt ett par andra namngivna personer utgörs befolkningen av finnar. De hade 1864 fyra barn, den äldsta, Karin,  född 1848. De gifte sig 2/11 1862 och flyttade då ihop. Det verkar som Maria Persdotter haft en annorlunda uppväxt hon också.
Finn det inte en hel del forskning om skogsfinnarna i Värmland? CA Gottlund reste omkring och studerade dem i början av 1800-talet (http://www.genealogia.fi/finnsam/skogfinn/ca_gottlund/ca_gottlund3.htm) och det fanns ett forskningsprojekt på Karlstads universitet. Hemsidan för Finnsam, som studerar finnar i Sverige: http://www.genealogia.fi/finnsam/. Där finns en bibliografi som har en del om Flatåsen.

2007-04-11, 10:55
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Konrad E Sedendal kommer 29 mars 1911 till Portland, Maine med s/s Megantic. Han anger att han är från Ådalsliden församling, snickare och ska till Winnipeg. Och....närmast anhöriga är: Fadern Johan och modern Maria Sedendal! (Faderns namn kan eventuellt vara struket, han var ju död vid det laget). Han verkar resa med två andra från samma bygd, men de ska till olika ställen.
 
I november 1914 kommer han från Vancouver, British Columbia och ska till Portland (Oregon?). Närmast anhörig igen Mary Sel?? Sweden. Han bodde senast i Pour U Reine? i Canada. Tyvärr gick det inte så bra för Konrad, 1920 är han intagen på Yakima County Poor Farm (något slags fattighus?) i West Ahtanum, Washington State. Han anges då inte kunna läsa och skriva, trots att han vid inresan 1911 kundet det. Kanske avses engelska. Det verkar som det fortfarande ligger en anstalt för sjuka och gamla långtidsfångar där, nu heter den Athanum View Correctional Facility.

2007-04-11, 11:17
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och enligt Findmypast.com lämnar han Liverpool 18 mars 1911, står då som arbetare.

2007-04-11, 11:57
Svar #18

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Jag befinner mig på jobbet och hinner egentligen inte deltaga i jakten på mina anhörig och det verkar som om uppgifterna bara rasar in utan mitt deltagande. Det här är ju så spännande att jag nästan glömmer mina patienter!
 
Jag har ett bevarat brev från Marias son Fredrik Wilhelm Zedendahl, f:d 1891-12-20. Det är skrivet i Philadelfia, Race Hotel, och adresserat till morfar Oskar Teodor och undertecknat Fred Dale. Det andas arbetslöshet och hårda tider over there. Om jag inte missminner mig är det skrivet ca 1921.
 
Om ovan nämnda Konrad E anger Johan Zedendahl som fader är ju det ett bra tecken, det visar att diskussionem leder åt rätt håll.
 
Angående Karl Johan Jakobsson så finns han nämnd i diskussionen om Maria Persdotter från Nyskoga. 2000-02-14 kl. 18.36.

2007-04-11, 12:21
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ingen Fred Dale som passar i folkräkningarna men....han blev draftad till andra världskriget:
 

2007-04-11, 12:29
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Han jobbar alltså på New York-New Haven&Hartford Rail Road. Undrar om han bor med miss Johnson eller om det är en granne?

2007-04-11, 12:35
Svar #21

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Tyvärr överfördes personalböckerna till Conrail när NY-NH lades ned och dessa böcker är fortfarande sekretessbelagda. Detta enligt website för denna järnvägs historia på  University of Connecticut.

2007-04-11, 13:27
Svar #22

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
Jag är förstummad.  
På ett par dagar har ca 40 års funderingar förts fram i ljust och delvis fått svar eller vägledning till svar.

2007-04-11, 13:45
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
11 mars 1913 kommer Fred till Portland, Maine med s/s Cymric, felindexerad som Frederick Yedendahle (Z har lästs som Y). Han anges vara född i Cranfoss, Sweden (Kramfors!). Närmast anhörig är syster M Ivan?? (Svain??), han ska till Edmonton i Canada, till brodern K Zedendahl, Jasper Avenue, Edmonton. Han är vid god hälsa men ganska kort: 4 fot 8 tum (under 1,50). Ljust hår och blå ögon.

2007-04-11, 14:11
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Såg fel: Anhörig till Fred ska vara Mother M Zedendahl, Cranfoss, Sweden!

2007-04-11, 14:27
Svar #25

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack för tipset om den här diskussionen Jan!
Det var här vi startade sökningen om Sedendahls Maria för några år sedan.
 
Intressant!
 
Mvh Anita

2007-04-11, 14:57
Svar #26

Bert-Ola Lindström

Intressant läsning, tack för all info, själv har jag legat på riktig latsida gällande släktforskning dom senaste åren, men nu blomstrar intresswent upp igen.
År 2000 pratade jag med en gumma som var dotter till Albertina Ulrika Eleonora Zedendahl,hon var väldigt trevlig och jag skickade ett brev till henne med en massa frågor som hon svarade på bla frågan om hon hade några roliga minnen från Maria Persdotter, hon svarade:
Jag minns min mormor som glad och rolig i mina barna ögon, jag var så liten då hon hälsade på här uppe, kanske 4 år, tänk att minnas så långt tillbaka, jag vet att hon var väldigt vacker och jag minns henne tydligt

2007-04-11, 15:17
Svar #27

Jan Lilliesköld

Jan!
 
För att återgå till vad det nästan började med - att du fått tag på bouppteckningen efter Johan Erik Zedendahl - och du skrev så tror jag mig ha en ledtråd till åtminstone några av barnen.
 
Jag kunde ju tro förståss att om han inte var far till ett eller flera av dessa barn så skulle det synas i en bouppteckning ?
... men så enkelt var det tydligen inte ...  J
 
För övrigt: Finns det inte någon boupptekning efter Maria Persdotter också ?
 
(...ska förresten själv titta på bouppteckningar på mikrokort i kväll, gällande mina egna anor under 1700- och 1800-talen i Kalmar län, inte minst för att se om/vilka barn som fanns listade ...)

2007-04-11, 15:22
Svar #28

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Ja just ja, bou efter Maria borde ge ledtrådar. Det verkar för mig som om lödrivarpigan Maria var en stark kvinna egentligen!

2007-04-11, 15:39
Svar #29

Utloggad Jan Berglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 286
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 08:33
    • Visa profil
I bouppteckningen står det, jag citerar:
År 1906 den 11 April förrättades laga bouppteckning efter stenarbetaren Erik Joh Zedendahl från Hedemora, hvilken den 27 sislidne januari avlidit i en ålder av 65 år och hvilkens Sterbhusdelägare ej äro kända.
Boet uppgavs under laga förpliktelse......
Tillgångar räknas upp......
 
Afgår bl.a lön till hushållerskan Maria Persdotter 175:- för vård under Eriks sjukdom.
 
Avslutas med att allt blivit riktigt uppgivet och ej något med vilja och vetskap dolt eller utelämnat betyga under edlig förpliktelse  
Maria Pers Dotter.
 
Således inte ett ord om några barn.........
Låter knepigt tycker jag. Hade han haft barn med Maria Persdotter borde det väl kommit fram eller?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna